Fokusera objektiv på dslr ?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Fokusera objektiv på dslr ?

Post by Martin F »

AstroFriend wrote:Hej Martin,
Du menar att BYE blockerar AF fokuseringen fastän objektivet är inställt på auto fokusering?

Får ta upp det med ATP, för klarar BYE det så skall ju alla andra också kunna lösa det.

Intressant!

Normalt fotograferar jag inte via datorn när jag har kamera objektiv på så min erfarenhet är mycket begränsad på detta.

På min Canon 6D finns bara One Shot, AI och Servo att välja på i menyerna för fokus, ingen om att fokusera manuellt förutom knappen på objektivet. Normalt brukar det inte gå att fjärrstyra saker som inte kameran har i sina menyer.

/Lars
Exakt, den försöker inte fokusera när den tar bilderna. Enbart när man är i läget "Frame and focus" och justerar fokus. Så objektivet står i AF-läge hela tiden. Annars skulle man tappa poängen med fjärrstyrningen.
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Fokusera objektiv på dslr ?

Post by AndreasW »

Hej,

Det går utmärkt att ha autofokus aktiverad och fjärrstyra objektivet via APT vid fokusering, och därefter starta en bildserie utan att kameran fokuserar om.
Det har jag gjort under flera år med en eos 600D utan problem.
Jag har dock alltid haft kameran inställd så att AF styrs med knappen bak på kameran och inte avtryckaren (ställs in i custom functions). Det kan vara förklaringen till att kameran inte fokuserar om när man startar en bildserie. Borde fungera bra att göra på liknande sätt men en 6D.

mvh

Andreas
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fokusera objektiv på dslr ?

Post by AstroFriend »

Hej,
Tack för alla tips ni kommer med, låter ju som att det går att lösa. Så fort jag får en ledig stund skall jag testa olika inställningar och se om jag kan uppnå samma resultat som ni med min kamera. Trevligt att ATP också verkar gå att använda, är ganska inkörd på det och gillar alla funktioner i det.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply