Flat calibration with LED rgb lamp

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Flat calibration with LED rgb lamp

Post by AstroFriend »

Jag har ju ägnat mycket tid att få bra flat kalibreringar på mina DSLR färg kameror. Ett mål har varit att få samma nivå, 50%, på varje färgkanal. Har bland annat använt en LCD monitor där jag kan ställa ljuset. Nivåmässigt fungerar det väldigt bra men jämnheten i ljuset över ytan har inte blivit riktigt perfekt.

Elektroluminens paneler verkar ju perfekt men man har ingen kontroll över hur ljuset fördelar sig över spektrumet, för en monokrom kamera går det ju bra dock.

Nu köpte jag en vanlig RGB LED lampa med fjärrkontroll jag tänkte testa lite med. Konstaterade dock att stegen i inställningen på den här var väldigt grovt så vet inte hur användbar den blir, måste ju också bygga en diffusor till den. Vet knappt om det är värt besväret.

Här kan ni läsa lite mer om det och med några länkar till andra tekniker och DIY byggen:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... tml#part06" onclick="window.open(this.href);return false;

Bäst har nog det gamla beprövade T-shirt tricket fungerat vid skymningen. Men det måste var Gunillas rosa T-shirt för annars blir det fel färgbalans!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Flat calibration with LED rgb lamp

Post by Martin F »

Spelar färgbalansen roll för flats? Används inte de i form av luminans? Jag har inte koll själv, men trodde inte färgen var så noga.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flat calibration with LED rgb lamp

Post by micke187 »

Ja det trodde jag med att det inte spelade nån roll men kanske får bättre resultat om det är samma färg på respektive filter. Har dock sett nånstans på nåt forum tror ja som de hade pappersark eller om det var i plast i samma färg till de filter de använde.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flat calibration with LED rgb lamp

Post by AstroFriend »

Hej,
Jag tror ni missförstod det, läs på min sida från början så framgår det nog:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Om en färgsensor skall få samma styrka på rgb kanalerna behövs det ett ljus som är anpassat för sensorns olika känslighet i olika färgband.

Med ett för ögat vitt ljus så blir det i regel i sensorn en väldigt stark signal i grönt och svagare i blått och rött. Alltså får man kompensera ljuset genom att addera mer blått och rött. En sådan blid ser allt från svagt rosa till lila eller rödaktigt ut beroende på kameran den är anpassad för.

Har man helt fel spektra på ljuset på flat bilden så kan en del kanaler, till ex. blå bli brusig medans grön klipper. Då blir det en totalt misslyckad flat kalibrering.

Ni ser exemplen på min hemsida med vitt ljus hur olika rgb histogrammen hamnar när de får olika signalstyrka.

För en monokrom kamera blir det inte lika viktigt. Men klart om man bara belyser sensorn med endast en blå våglängd och sedan fotar en en röd bild, till ex. H-alpha så blir det inte riktigt samma kalibrering eftersom sensorn beter sig lite annorlunda för rött respektive blått ljus. De flesta använder ett vitt ljus i det fallet.

Min ide med den nya rgb lampan var att det skulle bli mycket enklare och man slipper datorn, så kan det säkert bli med en lite mer avancerad lampa, helst då i form av en platt panel. Man kan kanske göra en sådan med en rgb ljusslinga som är reglerbar och som har större inställningsmöjligheter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply