cannon 600d astro modded

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
kentks
Posts: 2
Joined: 2018-01-13 18:32:22
spamtest: JA

cannon 600d astro modded

Post by kentks »

är cannon 600d astro modded värt 3800kr har hittat en som säljer den begagnad har aldrig använt dslr kameror så vet inte..... vet inget om dom kamerorna
kentks
Posts: 2
Joined: 2018-01-13 18:32:22
spamtest: JA

Re: cannon 600d astro modded

Post by kentks »

är de ett bra pris eller normalt pris
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: cannon 600d astro modded

Post by AstroFriend »

Hej,
Man kan ju göra modden på olika sätt.

Man kan rensa ut alla filter och inte sätta dit något nytt. Då går kameran inte att använda med objektiv.

Man kan sätta dit nya våglängds bredare ersättningsfilter och då kan man använda objektiv om det är rätt utfört. Detta alternativ blir mycket dyrare.

Själv skulle jag föredra det första alternativet eftersom jag bara skall använda kameran på teleskop.

Det är mycket som kan gå snett när man skall montera in ersättningsfilter. Vanligast är att det kommer damm mellan glasytorna eller att filtret kommer snett.

Canon 600D borde vara en bra kamera annars att utgå från, eller någon annan som har erfarenhet just från den modellen?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: cannon 600d astro modded

Post by anivision »

Om det är värt det är lite upp till dig. Om man lägger lite jobb på det (men inte vill göra det själv) så hittar man väl snubbar på nätet som gör det för en tusenlapp (eller mer om det är gjort som Lars beskrev med ersättningsfilter). Själva kamera utan moddning skulle jag inte betala mer än runt 2000:- för på Blocket. Jag skulle nog försöka pruta ner den lite i vilket fall som helst. 3200:- vore nog rimligare med ovan sagda.

Jag tycker dessutom att begagnatmarknaden för astroprylar verkar lite svår emellanåt. Troligen för att maknaden för denna typ av varor är väldigt liten i Sverige.
Post Reply