Rekommenderade kameror?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Rekommenderade kameror?

Post by Tannerswe »

Har du inte råd med en fullformatare så hade jag kört på en beg 600D eller liknande. Den borde du kunna då för <2000:-

En 5DmkII skulle jag nog varit lite tveksamt till då den har lite att önska brusmässigt om man tex jämför med en 6D. Men kan du få den till ett bra pris så passa på.


kribba wrote:Varning för Sonys kameror då dom lider av " star eater " filtrering ( goggla på det ).
Ang star eater "problemet" med vissa av Sonys kameror så är det kraftigt överdrivet och inget man märker av. Jag har suttit och jämför x antal av mina bilder vid 3.2s och 4s, 4s där filtreringen ska slå till, och det går inte att se ngn skillnad. Så... ett icke-problem enligt mig. Kan inte se några skillnader mellan min 6D och min a7RII heller.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Rekommenderade kameror?

Post by kribba »

Instämmer i att 550/600D är väldigt prisvärda på blocket just nu. Min kostade under 4000:- och då är det även inkluderat att skicka den
till England för moddningen. 5D MarkII är en väldigt bra kamera fortfarande, den satte en ny standard för mode/reklam foto ( inom rimligt pris )
då den kom. Revolutionerade även med att kunna filma med en DSLR. Ska du enbart köra kamera/korta linser absolut den är säkert bäst
till rimligt pris.
Men planerar du nån gång att sätta kameran på ett teleskop, skulle jag titta på möjligheten till billig Ha moddning. Bonus med 550/600D är
ju oxå möjligheten till mån/planet foto. Nu står ju planeterna lågt visserligen, men filmade denna på jupiter ( 10-11grader ) med väldigt
skakig/dansande atmosfär direkt efter Eurovisions slut igår ( 5 x digital zoom på 600D med SCT C6 ca.1500mm , men ger dig en uppfattning
om image scale här ).
Attachments
MVI_5477c.jpg
MVI_5477c.jpg (20.9 KiB) Viewed 3762 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
frippeastro
Posts: 22
Joined: 2018-05-06 18:42:11
spamtest: JA

Re: Rekommenderade kameror?

Post by frippeastro »

Har idag vart och hämtat min 5d mk II. Men sitter nu och grumlar över vilket objektiv. Kollar igenom Miskas bilder just nu och kollat massvis med videos och reviews på nätet men själv har jag för tillfället förlite kunskap om hur jag ska veta vilket objektiv som är bra för just min 5D mkII. Jag skulle nog hellre ha ett raktecknat än ett fisheye. Men just den samyang 24mm är en hel del i pris (har hört att den ska vi jättebra just glas- och brusmässigt).

Just landskapsmässigt är jag inte så förtjust i att bilden kurvar sig så mycket. Men är det då bättre med ett 24mm eller ett 14mm till en fullformatare?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Rekommenderade kameror?

Post by Tannerswe »

Du skriver att 24mm är bra brusmässigt.. brus uppstår i kameran och har inget med vilket objektiv du har på.

Samyangs 24mm är ett av de bästa objektiv du kan hänga på framför en kamera som inte har så många pixlar som tex en 5DmkII. Dock så har Samyang tidigare haft en del problem med tex decentralisering på detta objektiv. Det dyker fortfarande upp exemplar med detta problem så du bör kontrollera ditt ex när du får hem det, om du köper ett. Den fungerar väldigt bra att köra på f2. F1.4 är inte användbart.

Är 24mm för dyr så skulle jag nog rekommendera dig att spara ett tag, köpa begagnat eller vara beredd på att ge avkall på bildkvalitén då det inte finns ngt som håller så bra bildkvalité till ett så bra pris som det trots allt är på detta objektiv. Och eftersom du har en kamera som inte är så stark när det gäller brushantering så är det inte alls fel med ett objektiv som kan köras på f2.

Tidigare i tråden har det nämnts Samyang 14mm 2.8. Den är billig och det är väl det enda positiva med den då den har en hel del att önska när det gäller bildkvalitén och skärpan. Särskilt ute i kanterna har den stora problem och ger rejält förstorade och elongerad stjärnor.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Post Reply