Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by pava0555 »

Hallå,

Jag undrar om nån här kan hjälpa mig med att välja en systemkamera som jag kan köpa på blocket. Jag har ingen erfarenhet av astrofotografering, har hittills bara provat att fota med en enkel kamera. Här är mina randvillkor:

- Budget: Runt 4000 - 8000 SEK.
- I budgeten ska helst ingå Canon standardobjektiv eller liknande.
- Köpa via blocket. Såg att det fanns en hel del kameror till försäljning.
- Ska vara omoddad eftersom jag gärna vill använda till naturfotografering och annat. Emissionsnebulosor får vänta, alternstivt köra omoddad så gått det går
- Ska passa till deep sky fotografering, t.ex galaxer,, stjärnkluster etc.. Om det passar för planet och solen i H alpha är det ett plus.
- Måste vara en Canon. Orkar inte gå igenom Nikons alternativ, har dessutom hört att Canon är mest populärt.

Frågor:
- Ska man försöka satsa på fullformat eller APS-C? Vad är det för fördelar med fullformst, eller klarar man sig med den mindre sensorn?
- Vilken kamera passar för mina behov? Min huvudkandidat är 80D. Men vad tror ni om 77D, 70D pch 60D? Det finns en hel del såna på blocket.
- Finns det en billigare kamera från Canon som ni skulle rekommendera? T.ex. 200D och 700D. Eller 1300D?
- Vilka features hos kamerahuset är viktigast? Eller är låg iso och noise reduction det enda man är intresserad av?
- Fungerar standardobjektivet för astrofoto, eller bör man köpa en Canon/Samyang objektiv med fast brännvidd?? Hur lång brännvidd är lämplig att börja med?

(Denna kamera ska också användas senare med EdgeHD800, Skymax 127 och Apo 80/480, men vill börja med kameraobjektiv.)

Angående monteringar: jag hade tänkt att köra med en alt az kamerastativ, Nexstar och AVX.

Som sagt, har ganska dålig koll på kameror. Uppskattar all hjälp jag kan få.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by Tannerswe »

Eftersom du ska ha kameran monterad på teleskop sen så börja att undersöka hur stort bildfält du max kan få ut genom den fokuserare som sitter på. Klarar de fullformat? Klarar de APS-c format? Är bildfältet mindre så kommer du får vinjettering ute i kanterna.

Fungerar en fullformat så hade jag satsat på en 6D som är väldigt bra fortfarande för astro. Alternativt att du kan tänka dig att beskära bort lite i kanterna som får för mycket vinjettering. Fördelen med en fullformatare är storleken på sensor är större och att den hanterar brus bättre än en APS-c. Men tekniken börjar hitta på saker och tex en 80D verkar prestera rätt ok brusmässigt på de bilder jag sett. Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av den.

Du nämner även 60D och 70D. Jag började en gång i tiden med en 60D och den har mkt att önska när det gäller brushanteringen. Visst det fungerar rätt väl, men jämför man med en 6D så springer den frivarv gång på gång.

Naturfoto skriver du, är det fåglar eller är det landskap du är ute efter då? stor skillnad. Är det landskap så är det mesta förlåtande och vad som fungerar. Är det fåglar så är en Canon 7DmkII eller en 80D att föredra pga snabbare bildtagning och autofokus.

Ja du bör köpa ett anpassat objektiv för astro. De objektiv som som brukar följa med om man köper ett kit är oftast 17-55mm f3.5-5.6 eller liknande och har en något liten bländare för att vara optimalt och ge dig så mkt ljus som möjligt. Objektiv mellan 14mm och 50mm på en fullformatare är väl det vanligaste och enklaste att börja med om du vill kunna fota från ett vanligt stativ. Bländare f2.8 är bra om det klara eller allra helst f2.
Då hamnar du på 30-6s exponeringstid utan star trails och får in bra med ljus även på ett 50mm om det är ett f1.4 objekt som du bländar ner till f2 och kör på 6s. På APC-s är 10-35mm ett mer lagom intervall att hålla sig inom. Vad du väljer beror på hur mkt du vill ha med i en och samma bild eller hur mkt detaljer du vill plocka ut. Alt om du vill bygga panoraman om du vill täcka mer av himlen. För en Canon så är Samyangs 24mm f1.4 en personlig favorit som presterar väldigt bra över hela bildfältet.

En moddad kamera kan du använda till vanlig fotografering med. Det går att ställa in så att bilder mer eller mindre ser normal ut bak på skärmen samt att det är inga problem att justera till korrekta färger i efterbehandlingen. Jag har tom fotat ett bröllop med min moddade 6D och jag har bara moddade kameror som jag då även till vardags.

Men tillbaka till huvudfrågan så tycker jag en 80D alt 6D är de bästa alternativen som bör går att få tag på i det prisintervall du nämner. Kolla även fotosidans köp och sälj och inte bara blocket. Även tex Cyberfoto har beg ex inne ibland.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by kribba »

Tittar man på Quantum Efficiency kontra pris på blocket, så torde ju 550D/600D ge mest för minst pengar APS-C,
och 6D på fullformat sidan.
Gluggar jag själv är rätt sugen på är EF 200mm F 2,8 och Samyang 135. Lite mellanting mellan teleskop och korta linser,
och skön ljusstyrka.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by pava0555 »

OK, tackar för svar.

Osäker på ifall fullformat eller APS-C är fullt belysta med mina teleskop. Jag tror det, efter att ha kollar här: http://astronomy.tools/calculators/field_of_view/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men vet inte om den har hänsyn till vinjettering. Men som du skriver, man kan väl bara kroppa bort kanten. Och jag kommer börja med kameraobjektiv, och antar att chipet är fullt belyst. :D

För naturfoto: jag vandrar mycket och gillar att ta bilder på landskap, djur och blommor. Lite av allt faktiskt. Jag antar att fåglar är det mest krävande. Så du menar att 80D är bättre än 6D för fåglar, intressant. Det jag inte gillar med min nuvarande kamera är att autofokus är kasst. Jag ställer oftast in allting manuellt (shutter speed, ISO, bländare, focus etc). Vill gärna ha en kamera med bra och snabb autofokus. Djuren väntar ju inte riktigt på att bli fotade.

OK: så jag bör satsa på en 6D eller 80D. Trodde 6D var lite över min budget, men jag ska hålla utkik då.
Ska fundera också på kribbas förslag, en 600D, då kommer man iaf undan billigt. Fråga: hur mycket "bättre" är 80D jämfört med 600D för astro? Har försökt att jämföra men vet inte om man kan "mäta" skillnaderna. Dom har ju samma sensorstorlek iaf, men hur är det med t.ex. brus, autofokus etc.?

Är det någon som vet skillnader mellan 77D och 80D? Läste någon tråd där det står att det är väldigt lite skillnad mellan dessa kameror. Såg en sån på blocket också.

Angående objektiv: Jag antar att jag kommer att behöva ett objektiv för astro och ett för naturfoto. Jag ska nog köpa det astroanpassade objektivet efter att ha köpt kameran (siktar på det du tipsade, 50mm fokallängd med f2 på min AVX, men lär starta en tråd senare). Jag ska nog också prova att fota med standardobjektivet först (ta bebissteg).
Kanske lite off-topic, men vilket objektiv hade ni rekommenderat för naturfoto, t.ex. fåglar, djur? I min Sony har jag ett zoomobjektiv med fokallängd 55mm - 210mm. Att fota t.ex. fåglar i 210 mm fungerar bra. Är denna fokallängd lämplig, eller kan man gå upp i fokallängd med en 80D eller 6D?
OCH: finns det kanske ett objektiv som funkar för både astro och fåglar (försöker minimera kostnader)? :-)

Säg gärna till om ni tycker att jag är ute och cyklar. :P
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by pava0555 »

Hittade denna:
http://cameradecision.com/compare/Canon ... on-EOS-80D" onclick="window.open(this.href);return false;

Verkar som att 80D är rätt så bra om man överväger allt, speciellt pris.
6D har ingen flash inbyggt. :S
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by Miska »

kribba wrote:Tittar man på Quantum Efficiency kontra pris på blocket, så torde ju 550D/600D ge mest för minst pengar APS-C,
och 6D på fullformat sidan.
Gluggar jag själv är rätt sugen på är EF 200mm F 2,8 och Samyang 135. Lite mellanting mellan teleskop och korta linser,
och skön ljusstyrka.
EF 200/2.8 är en suverän glugg. Äger den själv och är minst sagt supernöjd med den. Dock använder jag inte gluggen för annat än just rymdfoto.
pava0555 wrote:Hittade denna:
http://cameradecision.com/compare/Canon ... on-EOS-80D" onclick="window.open(this.href);return false;

Verkar som att 80D är rätt så bra om man överväger allt, speciellt pris.
6D har ingen flash inbyggt. :S

+OCH: finns det kanske ett objektiv som funkar för både astro och fåglar (försöker minimera kostnader)? :-)
Vad ska du med blixt till? I naturfoto använder man inte blixt, utan det är bara vid porträtt och då ska det vara portabla blixt med paraplyer. Direktriktad blixt gör bara motivet överexponerad.

Beträffande objektiv så finns det flertalet fasta att välja mellan; EF 300/4, EF 300/2.8, EF 400/5.6 (utan IS), EF 400/2.8, EF 400/4 DO, EF 500/4, EF 600/4 som är lämpade för fågelfoto och fungerar även för astro. Vanligaste för astro är 300/4, vilket borde räcka även för fågelfoto att börja med. 400/5.6 kostar ungefär lika mycket som 300/4 och då kommer man såklart närmare motivet. Men du är medveten att om du har objektiv längre än 200 mm så måste du börja använda dig utav en guider så du kan fortsätta fota i 60-120 sek på astro.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by kribba »

Canons senaste sensorer i 80D/77D/800D ska ju vara ett stort steg framåt i brus/QE, men då blir det väl nästan nypriser på blocket.

EF 300mm F4 verkar ju vara ett rätt fint/skarpt tele för djurbilder, borde ju oxå frama dom stora DSO objekten rätt fint, även om den är dyr.
Jag är väldigt nöjd med min Tamron 70-300mm SP VC, skarp till drägligt pris. Är väl inte optimalt för astro med zoom (även om jag kört den lite
för astro med ett varv tejp runt zoom ringen, i brist på alternativ), men bra generell tele.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by pava0555 »

Hej Miska,

Jo jag hade tänkt att man kanske behöver blixten inomhus vid dålig belysning, t.ex. en hemmafest. :D
Vandrar man t.ex. Kungsleden så blir det väldigt mörkt efter skymning, om man då vill ta en bild kanske blixt kan vara bra. :)

Åh, så bra att du kunde tipsa om objektiv som passar för både astro och fågelfoto. Jag är medveten om att lång brännvidd kräver en guider. Jag kommer nog välja ett objektiv som inte kräver en guider till att börja med. Jag måste fundera lite på hur jag gör med objektiven, i långa loppet vill jag ju skruva fast kameran på teleskopet (t.ex. en 480/80 Apokromat).

Så det verkar som att OM jag väljer ett objektiv som passar för både fågelfoto och astro, t.ex. 300/4, så lär jag behöva en guider med detta alternativ. Detta kan vara bra att veta. Tack!
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by Miska »

Jag råkar faktiskt vara ägare till både en EOS 6D och EOS 7D Mark II med följande telegluggar: EF 200/2.8, EF 300/4 & Sigma 150-600 Contemporary.

Tycker att jag får prima bilder med 200:an gällande astro.
300:an duger som reseobjektiv för mig. Köpte den beg. från butik för ca 7000kr med 6 mån garanti.
Sigman har jag nästan jämt på på min 7DMk2 när jag är ute och fotar, men då har jag också stativ och gimbal som stödredskap så jag slipper få suddiga bilder pga bildstabilisatorn i objektivet.

Jag använder min 6D för landskap/astro, medan 7DMk2 är enbart för natur.

Gällande blixt så finns det fristående blixt som du kan montera på blixtkontakten på huset. Ger bättre kontroll och du har mer fri utrymme än med de inbyggda som kan skapa skugga från objektivet. Du kan inte heller bounca inbyggda från sidan eller bakom dig som du kan göra med t.ex en 430EX. Många säger att Yongnuo blixt är bra och duger gott och väl till sitt ändamål. Med en sådan blixt kan du vrida blixthalsen åt vilket håll du än vill för att välja hur dämpat ljus du vill att motivet ska ha.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by kribba »

200:an känns jättespännande! Kör du den öppen eller bländar du ner nått steg ( astro altså ) ?
Hur är Sigma 150-600? Hade nått år en av dom tidigare varianterna 170-500mm. Över 350 började den bli riktigt dålig i skärpa.
Provade den även på astro nån gång, stjärnorna blev 6 kantiga av bländar lamellerna (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by Miska »

kribba wrote:200:an känns jättespännande! Kör du den öppen eller bländar du ner nått steg ( astro altså ) ?
Hur är Sigma 150-600? Hade nått år en av dom tidigare varianterna 170-500mm. Över 350 började den bli riktigt dålig i skärpa.
Provade den även på astro nån gång, stjärnorna blev 6 kantiga av bländar lamellerna (-:
Jag varierar. Ibland kör jag med full bländaröppning, ibland går jag ned till f/5.6 vilket är en soft spot för det objektivet.
Sigman är helt duglig. Inte världens snabbaste AF, men det duger för sitt ändamål. Du kan se bilder tagna med det objektivet >>här<< bland annat.
Supertelezooms duger absolut inte för astrofoto. Såna ska man undvika helt för det ändamålet. Då är det bättre att köra på primes (fasta) då de har inga rörliga element inuti sig som kan ge konstigheter.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by Jonas »

Min första DSLR köpte jag 2005, en 350D. Så småningom lät jag modda den och många av bilderna jag tog med den anser jag fortfarande vara bra. Visst, man drömde då om en 40D som ansågs vara bra för astro.
Så småningom införskaffade jag en 60D som ansågs vara den bäst lämpade kameran för astro (tillsammans med 600D som inte var lika robust).
Min moddade 60 D är fortfarande min förstakamera för astro. Den presterar bra resultat på Ha-regioner och det lilla brus som uppkommer efter en 5-minutersexponering vid ISO 800 är lätt att reducera i bildbehandlingen.
Använder även min (omoddade) 5D MkII men då mest för områden med mindre Ha. Strålande kamera!

Det finns massor med gamla objektiv på marknaden som fungerar fantastiskt för astrofotografering. Eftersom AF inte behövs, kan man utesluta dessa objektiv - även om det finns många inom detta segment också.
Sök på gamla Tokina ETX, Fujinon EBC och Super Takumar. Där finns många fina objektiv.

Avseende användande av fullformat, är det definitivt inte alla teleskop som klarar detta. Jag har ganska många teleskop men av refraktorerna är det få som klarar det. Jag har två som klarar fullformat. WO FLT-98 (på gränsen) och WO Star-71 Astrograf (inga problem!). De flesta newtonteleskop klarar fullformat - men inte alla.

Ville bara lufta mina synpunkter om att man inte behöver köpa de dyraste grejerna för att ta bra astrobilder. I slutänden är det personen bakom "spakarna" som tar bilden - inte vilken utrustning man införskaffat!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by anivision »

En kamera som verkar väldigt bra för astrofoto är Canon 7D MkII. Lågt termiskt brus och bättre känslighet för Ha-ljus enligt de tester jag har läst.

Här hittar du en som tagit bilder på emissionsnebulositet (sicket ord jag fick till :S ) med en omoddad sådan:
https://www.dpreview.com/forums/post/58878700" onclick="window.open(this.href);return false;

Den kanske ligger utanför din budget dock då den ligger på runt 10000:- på blocket. Kanske prutbart ner till 9000:-
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by kribba »

>Supertelezooms duger absolut inte för astrofoto. Såna ska man undvika helt för det ändamålet. Då är det bättre att köra på primes (fasta) då de har inga rörliga element inuti sig som kan ge konstigheter.>

Nej, provade bara Sigman nån enstaka gång. Dock får jag relativt ok bilder med Tamron 70-300 för astro. F5.6 över 200mm är
inte så jätteroligt bara.

Har säkert diskuterats tidigare här, men lustigt med "Dragonfly Telephoto Array" som får bättre bilder med linser än teleskop,
även om priset på "Canon 400mm f/2.8L IS II" kanske inte är för vanliga dödliga (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: RE: Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by Tannerswe »

pava0555 wrote:Så du menar att 80D är bättre än 6D för fåglar, intressant.

Kanske lite off-topic, men vilket objektiv hade ni rekommenderat för naturfoto, t.ex. fåglar, djur?
Ja 6D är ingen raket när det gäller fokus. Den har tex bara en korslagd fokuspunkt mitt i bilden. Då är 7dmkII och nyare 80D klart vassare och lämpligare för snabb fokus på rörliga mål.

För djur och som även fungerar för astro så fungerar Canons 400/5.6 och 300/4 bra. Dock ökar vikten en del och du behöver antagligen en stabilare tracker som AstroTrac eller en montering för att få det helt stabilt. Om jag inte minns helt har Martin Fransson här på forumet fotat en hel del med denna kombo, kolla in galleriet.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Post Reply