Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by pava0555 »

Hej AstroNET,

Tack för alla inlägg och hjälp. Jag läser fortfarande era inlägg och samlar info, samt gör massa jämförelser.

Jag vill nog satsa på dom senaste sensorerna från Canon. Från era inlägg så tror jag mina kandidater är D6 (enda fullformat), D80, D77 och D800. 7D låter också bra men jag tror den är utanför min budget.

Jag funderar på att stryka D6 pga. autofokus.

D77 och D800 verkar vara väldigt lika. En viktig skillnad är toppdisplayen, som jag gillar. Av dessa föredrar jag D77, även efter att ha övervägt prisskillnaden.

Tror att det blir D77 vs D80. Jag gillar den lägre vikten hos D77, vilket är viktigt för mig om jag ska bära runt den i natur och vandring. Gjorde en jämförelse här: http://cameradecision.com/compare/Canon ... on-EOS-80D" onclick="window.open(this.href);return false;

...
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by pava0555 »

Jonas: Vet du om TS 80mm 480 mm Photoline klarar fullformat? Hur kan man ta reda på detta? Mejla TS?
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by Jonas »

pava0555 wrote:Jonas: Vet du om TS 80mm 480 mm Photoline klarar fullformat? Hur kan man ta reda på detta? Mejla TS?
Om det är denna du tänker på https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false; så verkar den klara fullformat eftersom fullformat kräver minst 43,3 mm "image cirkle" och denna har 44 mm.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by pava0555 »

Hej Jonas,

Tänkte på denna: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men nu när du säger kriteriet så vet jag vad jag ska leta efter. Det står: "Oversized drawtube with 60 mm clear aperture for full illumination even if full-frame sensors are used." Så jag antar att det går. :)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by Miska »

kribba wrote:>Supertelezooms duger absolut inte för astrofoto. Såna ska man undvika helt för det ändamålet. Då är det bättre att köra på primes (fasta) då de har inga rörliga element inuti sig som kan ge konstigheter.>

Nej, provade bara Sigman nån enstaka gång. Dock får jag relativt ok bilder med Tamron 70-300 för astro. F5.6 över 200mm är
inte så jätteroligt bara.

Har säkert diskuterats tidigare här, men lustigt med "Dragonfly Telephoto Array" som får bättre bilder med linser än teleskop,
även om priset på "Canon 400mm f/2.8L IS II" kanske inte är för vanliga dödliga (-:
Mjo, men hur många tusenlappar sätter man inte på teleskop då? ;) Vill man fota solen på nära håll så kostar Lunt 230 mm över 320K.

Det går fint med f/5.6 på vanligt objektiv, men är inget måste att köra med så liten öppning. Om objektivet klarar f/2.8 så bländar man ned till f/3.2 t.ex och får helt finemanga bilder. Det är distortionen som man vill undvika vid full bländaröppning. Detta syns mindre på vidvinkel jämfört med tele.
pava0555 wrote:Hej AstroNET,

Tack för alla inlägg och hjälp. Jag läser fortfarande era inlägg och samlar info, samt gör massa jämförelser.

Jag vill nog satsa på dom senaste sensorerna från Canon. Från era inlägg så tror jag mina kandidater är D6 (enda fullformat), D80, D77 och D800. 7D låter också bra men jag tror den är utanför min budget.

Jag funderar på att stryka D6 pga. autofokus.

D77 och D800 verkar vara väldigt lika. En viktig skillnad är toppdisplayen, som jag gillar. Av dessa föredrar jag D77, även efter att ha övervägt prisskillnaden.

Tror att det blir D77 vs D80. Jag gillar den lägre vikten hos D77, vilket är viktigt för mig om jag ska bära runt den i natur och vandring. Gjorde en jämförelse här: http://cameradecision.com/compare/Canon ... on-EOS-80D" onclick="window.open(this.href);return false;

...
Orsaken varför 77D väger mindre än 80D är för att 80:an har magnesiumskelett, vilket 77:an inte har. 77D är mer plastig än robust och inte heller vädertätad.

Man märker dessutom inte vikten av kameran när man är i skogen, det är snarare objektivet som tar över med vikten och vill man ha balans så bör även kameran väga en del, särskilt om man använder sig utav stativ vid naturfoto (då ska man använda stativfoten på objektivet och inte direkt mot kamerahuset). Har sett skräckscenarion där folk köpt svindyra objektiv, bl.a. 500 mm resp 600 mm (fasta) och fäst dem på sina lätta kameror och kameran sitter med snabbplatta på stativhuvudet. Minsta lilla felmanöver och bajonetten ger vika och då har man objektivet i 2 delar (bajonetten lös från objektivet) + sprucket glas.

Det jag föredrar dig att göra först och främst är att du beger dig till närmaste elektronikaffär där det säljs kameror och känner på kamerahusen, hur de sitter i handen. Det är viktigt att man har en kamera som passar ens händer.
Själv är jag skeptisk mot Sony med tanke på att de gör kameror gjorda för bebishänder. Seriöst, vem vill gå runt med en engångskamera till s.k. "DSLR" egentligen? :green:


Synd bara att Sonys A-monteringsserie inte har adapter för att kunna köra t.ex Canon/Nikon glas med, då hade dom kamerahusen vunnit mitt hjärta. Och varför kan de helt enkelt inte göra ett robust hus i riktig DSLR-storlek även till E-montering? Kan någon som äger en Sony svara på frågan?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by pava0555 »

Miska: OK, då förstår jag. Tack för tipset.
Jo, jag tänkte dra förbi Scandinavian Photo snart och känna på kamerahusen, det ska jag definitivt göra innan jag slår till.

Jag såg på Facebook att du postade ett inlägg på en Uggla du såg i Tyresö. Wow! Supersöt uggla! Vilken kamera och objektiv använde du där, om jag får fråga? Vad använder du för stativ?
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by Jonas »

pava0555 wrote:Hej Jonas,

Tänkte på denna: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men nu när du säger kriteriet så vet jag vad jag ska leta efter. Det står: "Oversized drawtube with 60 mm clear aperture for full illumination even if full-frame sensors are used." Så jag antar att det går. :)
Jo, det verkar så men du behöver köpa en flattener/reducer. Om du ska klara fullframe med den, blir det 345 Euro extra.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by Jonas »

Pablo,

En sak bara. Vi är många som har erfarenhet här på forumet men glöm inte att besöka andra forum med dina frågor.
Ett av de största - om inte det största är Cloudynights: https://www.cloudynights.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Oerhört många medlemmar och erfarenhet. Lite mycket fokus på amerikanska grejer men inte så farligt.

Läs för all del min recension av WO Star-71; https://www.cloudynights.com/topic/4717 ... rst-light/" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns även som TS-klon: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... tener.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett litet varningens finger dock (om du skulle vara intresserad av en sådan): TS-klonen har tidigare kritiserats för att, i vissa fall, vara behäftad med s.k. pinching (spänningar mellan linselementen). TS har meddelat att de löst problemet men skulle du vara intresserad av en sådan astrograf, skulle jag avkräva TS en skriftlig garanti på att ditt exemplar inte är utsatt för det.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by kribba »

"Själv är jag skeptisk mot Sony med tanke på att de gör kameror gjorda för bebishänder. Seriöst, vem vill gå runt med en engångskamera till s.k. "DSLR" egentligen?"

Håller med om att Sonys kameror är gjorda för små händer (-: Dock uppskattar jag min A6300 mer och mer på familje semestern o dyl.
Med medföljande kit objektiv, sjukt snabb autofokus och filmning i 4K S-log. Blir nästan inte större än en kompakt kamera o bara stoppa i fickan.
Sen på med metaboones adaptern o Canon gluggarna om man vill ha mera. Sensor utvecklingen leder ju Sony klart.
Hade en 7D förut men tröttnade på att gå omkring med en tegelsten på magen. För astro / arbete kvittar vikten naturligtvis.
Canons styrka känns som gluggarna.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by pava0555 »

Tack Jonas. Jo jag läser också på CN, och SGL. :-)
Har inte köpt en refraktor än. Blir nog kameran först. Sedan en 80 mm triplett. Ska bli så kul!

En allmän fråga om kameraobjektiv. Jag kikade lite på Scandinavian Photo, och när jag tittar på objektiv för APS-C till Canon så är det inte så många objektiv man hittar. Det verkar finnas fler för fullformat (och riktigt dyra objektiv). Låt oss anta att jag köper en 80D med APS-C sensor. Vilket objektiv skulle då passa, t.ex. för astrofoto och fågelfoto?

För astro tänker jag att man kan använda sig av 50mm till max 200 mm. För fågel/djurfoto från 200mm till kanske 400mm.
För astrofoto, för fall där jag vill använda en brännvidd längre än 200mm ska jag nog istället satsa på att använda en 80mm refraktor med fokalreducerare, så skippar nog dessa fokallängder.

Det jag framförallt undrar är om jag begränsar mig själv om jag kör på APS-C, eller kan man använda objektiven för fullformat för APS-C?
Se t.ex. här: https://www.scandinavianphoto.se/katego ... order=desc" onclick="window.open(this.href);return false;
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by kribba »

Jag har för mig att du sa i nån tråd att du bor i Rotebro? Vi i Sollentuna har ju hyfsat med ljusföroreningar. Jag iallafall är intresserad
av ett F2,8 objektiv ( sen om plånboken räcker till 200 eller 300 det återstår väl att se :D ). 1 timme F 2,8 exponering motsvarar
ju 4 timmar F 5,6 ( värt mycket i synnerhet om man slänger in smalbandsfilter i ekvationen ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by Jonas »

Hej Pablo,
Enkelt uttryckt kan du använda alla fullformatsobjektiv även på APS-C men inga APS-C-objektiv på fullformat.
Jag älskar min 70-200/f:2.8 L! Den fungerar till det mesta. Med en 1.4 eller 2 gångers converter passar de även till vilt.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by Jonas »

kribba wrote:Jag har för mig att du sa i nån tråd att du bor i Rotebro? Vi i Sollentuna har ju hyfsat med ljusföroreningar. Jag iallafall är intresserad
av ett F2,8 objektiv ( sen om plånboken räcker till 200 eller 300 det återstår väl att se :D ). 1 timme F 2,8 exponering motsvarar
ju 4 timmar F 5,6 ( värt mycket i synnerhet om man slänger in smalbandsfilter i ekvationen ).
Inte jag! Jag bor i Kristianstad!
Avseende ljusföroreningsfilter, använder jag det alltid när jag astrofotograferar från ljusförorenade platser.
Glömde säga att 70-200-objektivet fungerar lysande även för astrofoto!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by kribba »

Ursäkta mig Jonas, menade Pablo/Sollentuna , var otydlig där...

Känns som det är lite tur/otur med tele zoom:ar för astro , en del är skit o andra funkar ok!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp - Välja Canon EOS kamera

Post by Jonas »

kribba wrote:Ursäkta mig Jonas, menade Pablo/Sollentuna , var otydlig där...

Känns som det är lite tur/otur med tele zoom:ar för astro , en del är skit o andra funkar ok!
Inga problem!

Visst finns det zoomar som är helt kass för astro (jag har testat väldigt många objektiv!) men den zoom jag nämner fungerar lysande!
Man ska dock inte blanda ihop dedikerade APO-teleskop med denna zoom. Den är bra på widefield, är skarp, kontrastrik och försumbart färgfel (i kanterna). Dessutom nästintillt plant fält vid fullformat - men det är ingen super-APO.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Post Reply