Bra astrofotografering dslr?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
felipeburdiles
Posts: 2
Joined: 2018-05-20 22:23:45
spamtest: JA

Bra astrofotografering dslr?

Post by felipeburdiles »

Hej!
Skulle någon kunna hjälpa mig med att välja en bra Dslr kamera för astrofotografering? äger en skywatcher 150/750 (6") med dualspeed lågprofil crayford fokuserare.

Vill gärna kunna ta planetbilder samt deepsky fotografering, landskap och liknande bryr jag mig inte om.

Kan max tänka mig betala 10.000kr, any tips?
Tusen tack :)
frippeastro
Posts: 22
Joined: 2018-05-06 18:42:11
spamtest: JA

Re: Bra astrofotografering dslr?

Post by frippeastro »

Enligt de tipsen jag fått så räcker det med en canon 550/650 för tyo 3000-4000kr sålänge man moddar den för astrofotografering.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Bra astrofotografering dslr?

Post by kribba »

Tittar du på ny eller oxå begagnad kamera?
Ska du enbart använda den till Astro ?
Kolla hur stor chip du kan ha till teleskopet.
Bra att veta är att i princip enbart Nikon/Canon
stöds av dom flesta atromjukvaror om du nån
gång vill bli mer avancerad och koppla kameran
till en dator.
Bra är att modda en Dslr så den blir känslig
i det infraröda området.
Ska du enbart ha kameran till astro o du har
max 10000 , så kan du ju kolla på en ren
astrokamera t.ex. Altair hypercam ( men då
måste du ha laptop till ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
felipeburdiles
Posts: 2
Joined: 2018-05-20 22:23:45
spamtest: JA

Re: Bra astrofotografering dslr?

Post by felipeburdiles »

Tack för svar! :)
Möjligt att kunna använda Barlow med Hypercam? Har den tillgång till zoom?
Mvh
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Bra astrofotografering dslr?

Post by pava0555 »

Hej,

Jag startade för inte så länge sedan en sån här tråd. Jag letade själv efter Canonkamera. Som jag förstår det:

-Canon 6D är den bästa DSLR kameran man kan få för astrofoto utan att man blir ruinerad (13000 kr, endast huset). Den har fullformat, är inte så dyr och går att köpa på blocket billigt (under 10000 kr). Om du bara ska använda kameran för astrofoto är denna klart bäst. Är du också intresserad av natur och djurfoto så är denna kamera begränsad (dålig autofokus, som jag förstått).
-Canon 80D (10500 kr). Denna har APS-C, alltså en mindre sensor jämfört med fullformat. Denna kan man använda för astrofoto och natur/djurfoto, eftersom den har bra funktioner för det senare. Jag valde själv denna kamera och köpte den på blocket för 9000 kr (igår, med objektiv).
-Canon 77D är också bra (8000 kr). Inte så olik Canon 80D. Väger mindre.
-Canon 800D är också bra (7500 kr). Denna liknar Canon 77D, men har ingen toppdisplay. Väldigt lite som skiljer annars.
- Alla dessa kameror kan du jämföra här: http://cameradecision.com/compare/Canon ... non-EOS-6D" onclick="window.open(this.href);return false;

Dessa kameror (80D, 77D, 800D) använder Canons senaste sensorer (6D är en äldre modell, men kvalitén är bra). Det finns också äldre varianter som är bra, t.ex. 70D (föregångare till 80D), men har dålig koll på dessa. Se också frippeastros kommentar. Jag tror han också startade en sån här tråd tidigare. :-)

Priserna för kamerahusen hittar du här: https://www.scandinavianphoto.se/katego ... 584&page=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Har dålig koll på Nikon.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Bra astrofotografering dslr?

Post by Trollsvans »

För deep sky kommer du ganska långt på en äldre DSLR, speciellt om du får den modifierad (ökad känslighet i det röda spektrat).
Jag har en Canon EOS 600D som jag lät modifiera, och räknar med att köra den i några år till. Kameran gick på ca 2000, modifiering nåt liknande.

Beroende på vars du bor kan du tänkas vilja ha ett ljusföroreningsfilter för bästa effekt (minskar påverkan av omgivande belysning).

För planetfoto rekommenderas videokamera med liten sensor (allt från modifierad webkamera till dedikerad planetkamera), dels för att den mindre sensorn ger en förstoringseffekt, dels för att den bästa tekniken för planetfoto är att videofilma och därefter stacka filmen med t ex RegiStax (som väljer ut de skarpaste sektionerna av varje frame och kombinerar ihop till en rätt så skarp slutbild, grovt beskrivet).
Jag rekommenderar lite snabb läsning här: https://astro.astrosweden.se/sv/planetfoto" onclick="window.open(this.href);return false;

Viktig fråga för deep sky: Vad har du för montering till ditt teleskop? Utan en bra montering blir det svårt att komma nånvart med fotograferingen.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Bra astrofotografering dslr?

Post by Miska »

Jag har en ZWO ASI1600MCC till salu för 10 papp (rek. butikspris i Sverige ca 16000kr).
Använt den en gång för att testköra hur det är att fota/filma med den, men fastnade aldrig eftersom jag bor i en förort fylld med ljuskällor runt omkring och ingen möjlighet att ta mig annanstans då jag saknar bil.

Med den kan du komma nära dina objekt, då det är micro 4/3 sensor på den. Fullformats kameror är 1x förstoring. APS-C är 1.5/1.6x förstoring. Detta är 2x.
16 Megapixlar ger dig stora fina bilder, färg dvs precis som med en vanlig DSLR, Sony sensor som ger dig bättre DR, fläktkylare vilket är jättebra vid långa exponeringstider, USB 3.0 för snabbare filöverföring mellan kamera och dator osv osv.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Post Reply