Astromodifiering, filter eller ej?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
lage
Posts: 22
Joined: 2016-09-16 10:55:34
spamtest: JA

Astromodifiering, filter eller ej?

Post by lage »

Hej.
Jag har en Pentax K-5 som jag tänker fullspektrummodifiera.
Vad jag lyckats läsa mig till måste det befintliga filtret ersättas med ett annat för att autofokus skall fungera.
Men om jag bara kommer att fokusera manuellt, behövs det något filter då?
Fyller det nån annan funktion än att skydda sensorn?
Ett fullspektrumfilter är väl i princip en antireflexbehandlad glasbit, eller?
Om jag nu behöver ett filter, var köper man sådana billigast?

Mvh,
Lage
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astromodifiering, filter eller ej?

Post by Miska »

Fullspektrummodifiering betyder att det inte finns några filter alls, utan en ren glasskiva istället framför sensorn.
Det är ytterst viktigt att skivan är lika tjock som både IR/UV- och lågpassfiltret tillsammans, för att det ska fungera.

Får sensorn i sig smuts direkt så kan det i värsta fall vara kört, då det är en känslig komponent i en kamera. Därför finns det t.ex filter (glas) framför den som skyddar den från damm, smuts, olja och vattenstänk.

Vet inte om det finns fler som gör det, men hittade ett ställe som gör det med Pentax-kameror:
http://www.spencerscamera.com/store/sto ... D=1&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
lage
Posts: 22
Joined: 2016-09-16 10:55:34
spamtest: JA

Re: Astromodifiering, filter eller ej?

Post by lage »

Miska wrote:Fullspektrummodifiering betyder att det inte finns några filter alls, utan en ren glasskiva istället framför sensorn.
Det är ytterst viktigt att skivan är lika tjock som både IR/UV- och lågpassfiltret tillsammans, för att det ska fungera.

Får sensorn i sig smuts direkt så kan det i värsta fall vara kört, då det är en känslig komponent i en kamera. Därför finns det t.ex filter (glas) framför den som skyddar den från damm, smuts, olja och vattenstänk.
Ok, men bortsett från risken att skita ner sensorn, vad exakt är det som inte kommer att fungera utan glasskiva?
Är det nåt mer än autofokus? Påverkas bildkvalite'n?
Miska wrote:Vet inte om det finns fler som gör det, men hittade ett ställe som gör det med Pentax-kameror:
http://www.spencerscamera.com/store/sto ... D=1&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för tipset, men jag kommer att göra modifieringen själv. Sen om det går vägen är en annan sak. :)
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Astromodifiering, filter eller ej?

Post by hbar »

Om du tänker använda refraktor eller kameralins så kommer du inte att få skärpa i bilderna eftersom även ir (som har en annan fokus punkt) kommer med. Bildfärgen blir också lite förvrängd då de flesta bayer-masker läcker ir i den blå och gröna kanalen.

/Håkan
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astromodifiering, filter eller ej?

Post by Miska »

@Rommen kan du svara på frågan vad som kommer ske om man tar bort filtren framför sensorn vid full spektrum modd?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Astromodifiering, filter eller ej?

Post by Pelle »

Hej Lage!

Som Håkan skrev, har du nån lins i strålgången behöver du använda ett externt IR/UV filter. Enda konfiguration du kan använda utan IR filter är ett rent spegelteleskop utan koma korrektor. Möjligen en SCT utan reducer men jag vet inte säkert.
En full spektrum DSLR är precis som en astrokamera där man behöver externt IR filter ibland kallat Luminansfilter, eller nebulosafilter/smalbandsfilter. Man kan behöva köpa CCD varianten av ett nebulosafilter för att få med IR spärren.
Se mer om L filter här: https://www.astronomik.com/en/photograp ... 2-l-3.html
I dom flesta fall är det smidigast att ha IR filtret redan framför sensorn, särskilt om man vill fota med objektiv.

/Per
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
Post Reply