Vilket ISO-tal.....?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Vilket ISO-tal.....?

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har gått och blivit osäker på vilket ISO-tal jag ska använda på min Canon 1000D... Nån som har goda råd här?

Man ska ha ett iso-tal så nära "Unity gain" som möjligt, om jag förstår rätt. Men jag hittar inga data om det på nätet. Clarkvision (http://www.clarkvision.com/" onclick="window.open(this.href);return false;) som har massa bra info, har ingen gain-data på 1000D (eller så hittar jag inte). Jag ser folk som använt allt från 400 till 1600.

När jag själv testar tycker jag (men jag vet inte hur jag ska mäta snarare än tycka) att jag inte får mer data på 1600 än på 400, men däremot något lite mindre brus.

Så: nån som har nån bra resurs om detta att peka på? Och min kamera är väl inte sååå ovanlig....?

Magnus
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Vilket ISO-tal.....?

Post by kribba »

När jag körde med en 1000D så låg jag oftast på iso1600.
Nån stans såg jag mätningar på detta. Ska se om jag kan
hitta länken. Nuvarande 600D tycker jag funkar bäst på
iso800. 1000D är ju betydligt brusigare än senare kameror.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Vilket ISO-tal.....?

Post by magnuslar »

Hej!

OK.

Well. Jag bytte från en 350D..... :)

Har faktiskt en 70D också. Kanske skulle börja använda den lite mer? Men har inte moddat den...

Magnus
User avatar
rudibr
Posts: 144
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Vilket ISO-tal.....?

Post by rudibr »

Jeg har også en 1000D (Kribbas gamle) og har en anden 1000D - umodificeret, som jwg har brugt i flere år.
Jeg har aldrig kørt med ISO 1600, det gav alt for meget støj. Jeg bruger ISO 400 i forår og efterår og ISO 800 når det er frost.
Men jeg vil også rigtig gerne høre andres mening.
/Rudi
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Vilket ISO-tal.....?

Post by kribba »

Gary Honis har en del info;

http://dslrmodifications.com" onclick="window.open(this.href);return false;

och

http://dslr-astrophotography.com/iso-va ... n-cameras/" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Vilket ISO-tal.....?

Post by magnuslar »

Hej!

Ja precis, det var där, Hos Honis som jag såg det där. ISO 200 med 1000D. Spännande - nån som testat det?

Magnus
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Vilket ISO-tal.....?

Post by hbar »

Hej Magnus

För störst dynamik så är förmodligen iso200 bäst (här är ytterligare ett ställe som ger detta)
http://dslr-astrophotography.com/iso-va ... n-cameras/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bruset är så högt att det viktiga är dynamiken men om man inte vill riskera att tappa någon elektron så använd iso400 (det är det som jag oftast använder och var så tex i Cassiopeja jag la upp för några dagar sen). Högre ser jag ingen mening med.

En sak du förmodligen aldrig kommer att märka men som kan vara bra att känna till är att den har en 12 bitars ad så den behöver 4ggr fler exponeringar än en med 14 bitars för att ge samma signal-upplösning. Detta är inte primärt för att få högt s/n utan för att steg i signalen inte skall synas. Normalt är bruset så högt så det aldrig syns men tar du bara enstaka bilder med kort exponeringstid (dvs lågt brus) och sen kraftigt förstärker ljussvaga partier så kanske det kan synas.

Vore trevligt att få se vad den presterar efter modifikationen.

/Håkan
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Vilket ISO-tal.....?

Post by magnuslar »

Tack, Håkan!

Ja, det ska väl komma nåt. Har lite (mycket) problem med guidning/drivning just nu, tyvärr. Så de senaste klara nätterna har inte blivit särskilt många subs på den här fronten... men många svordomar :)

Men det kommer en eller annan bild inom kort, I promise!

Mvh

Magnus
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Vilket ISO-tal.....?

Post by Martin F »

Jag körde alltid med 800 både på min 1100D och min 550D. Tyckte det funkade bra. Samtidigt vet jag att Zoltan Nagy körde på ISO3200 med fantastiska resultat.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Post Reply