cyclopsoptics duo narrowband filter

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

cyclopsoptics duo narrowband filter

Post by MartinS »

Hej på er! Har fått lite dille på filter nu. Var så trevligt att photo HA så tänkte att jag skulle komplettera med ett OIII filter till min systemkamera också.

När jag leta sprang jag på detta. Verkar vara ett nytt / lite unikt filter?

https://www.cyclopsoptics.com/astronomy ... non-aps-c/" onclick="window.open(this.href);return false;

Måste ju vara en stor fördel att även kunna nyttja de gröna och blå pixlarna i en färg kamera som tex en dslr och fånga Ha och OIII samtidigt. Gillade kontrasten med mitt 6nm. Detta är på 10nm.

Vad tror ni som har mer erfarenhet ev filter över lag? Är det någon som har testat detta filter? En bra grej eller bättre att köpa ett 6nm Astronomik? Kan man även tänka sig att jag skulle kunna blanda bilder tagna med ett 10nm filter och ett 6nm om jag skulle vilja bättra på Ha datat?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: cyclopsoptics duo narrowband filter

Post by kribba »

Jag har tänkt att beställa denna i 2 tums version.
Verkar en perfekt lösning till en OSC kamera.
Tyvärr verkar det vara väntelista ibland.

Du har oxå Triad filtret med 3 band
https://optcorp.com/products/opt-triad- ... and-filter" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: cyclopsoptics duo narrowband filter

Post by MartinS »

Som jag ser det är en stor fördel för mig att kunna fota även om månen lyser stark. Hur tror du at triad filtret skulle hantera det med 18nm bandbredd? Blir det stor skillnad från 10, och vad är fördelarna med en 18?
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: cyclopsoptics duo narrowband filter

Post by hbar »

Har just beställt ett stc på cyclops.

Triad har mycket smalt i Ha (3nm), hoppas det inte ger problem med snabb optik tex samyang 135 f2.

Triad har breddat O3 (18nm) så det även inkluderar H-beta. Detta tror jag är en nackdel då det minskar kontrasten mellan Ha o O3. Finns det Ha så finns det också (vad jag läst) ca 1/6 H-beta. Man använder detta i en del paletter för att skilja på S2 o Ha genom att lägga S2 och en del Ha i rött men sen lägga 1/6 Ha i blått.

/Håkan
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: cyclopsoptics duo narrowband filter

Post by kribba »

Jag ställde frågan till STC för några veckor sen hur det funkar med snabb optik. Dom menade att det är utprovat med Hyperstar och
med bra resultat. Triad verkar ju vettigt men det är ju dubbla priset mot STC och det är väl främst ändå Ha/O3 man är ute efter.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: cyclopsoptics duo narrowband filter

Post by Martin F »

MartinS wrote:Som jag ser det är en stor fördel för mig att kunna fota även om månen lyser stark. Hur tror du at triad filtret skulle hantera det med 18nm bandbredd? Blir det stor skillnad från 10, och vad är fördelarna med en 18?
O3 kan du inte fota om månen lyser, tyvärr. Bara Ha som funkar då. Och S2 om du tänkt köra det, men även för S2 föredrar jag månfritt eftersom den signalen ofta är så svag att man behöver all kontrast man kan få.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: cyclopsoptics duo narrowband filter

Post by kribba »

Själv behöver jag 2 tum. STC säljer 48mm och 50mm, vilken ska man ha av dom, nån som vet?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: cyclopsoptics duo narrowband filter

Post by hbar »

50mm är väl ett kvadratiskt filter utan hållare. Jag köpte 48mm som är standard 2" filter.

Billigt är det ju inte STC från Cyclopsoptics (HK). Blev 3554:- som jag sen behöver betala tull o moms på.

/Håkan
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: cyclopsoptics duo narrowband filter

Post by kribba »

Tror du inte ett litet filter slinker igenom tullen, eller skriver dom ut summan på paketet?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: cyclopsoptics duo narrowband filter

Post by MartinS »

Martin F wrote: O3 kan du inte fota om månen lyser, tyvärr. Bara Ha som funkar då. Och S2 om du tänkt köra det, men även för S2 föredrar jag månfritt eftersom den signalen ofta är så svag att man behöver all kontrast man kan få.
Det det känns ju rimligt nu när du säger det.

Tveksamt att det ”slinker igenom” :)

@Hbar Tack för info. Hmm, ja det är ju inte gratis som du säger. Ska bli kul att se resultaten. Jag får nog lugna mig lite och ta en funderare. :)
Post Reply