Bästa kameran under 3000kr begagnat för astrofoto?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Skymningsljus
Posts: 18
Joined: 2020-10-21 21:07:48
spamtest: JA

Bästa kameran under 3000kr begagnat för astrofoto?

Post by Skymningsljus »

Fotar för tillfället med en D7000 och är sugen på att göra en astromod av en kamera. Tänker mig något som man kan hitta ett kamerahus för runt 3000 max och som fungerar bra för astrofoto. Hitills har jag tittat en hel del på Nikon d5300 samt canon d600/d450/d60. Vad anses vara bästa kameran i denna prisklassen och vart hamnar man om man vill gå upp ett steg efter det?
Nehuen
Posts: 25
Joined: 2019-04-22 05:51:52
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Bästa kameran under 3000kr begagnat för astrofoto?

Post by Nehuen »

Jag själv hade en Canon EOS 1300D och köpte en färdigmoddad Canon EOS 60D. För runt 3000 kr. Den har fungerat bra. Enligt en vän till mig som är proffessionell fotograf så är 60D en kamera i proffs klass som är väldigt poppis.

Den är robust och har varit enkel att använda.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Bästa kameran under 3000kr begagnat för astrofoto?

Post by kribba »

Canon är väl billigast! Köpte själv en 600D på blocket för ett par tusen och fick moddad för ytterligare en tusenlapp. Har kvar den ännu,
och använder då och då på startrackern med linser. Lägger man in firmware hacket "Magic Lantern" så får kameran funktioner som normalt
saknas på dom äldre bl.a. intervallometer som är viktigt för astro ( iallafall utan dator inkopplad ).
Men Nikon är betydligt brusfriare då dom använder Sonys cmos chip, så kvaliten på bilderna bör bli betydligt bättre med Nikon.

Jämför man Quantum Efficiency så ser man följande för ngr vanliga modeller;
Canon 1000D = 33%
Canon 600D = 41%
Canon 800D = 54%
Nikon D5200 = 54%
Nikon D5500 = 58%
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Bästa kameran under 3000kr begagnat för astrofoto?

Post by Jonas »

Jag använder själv en moddad 60D sedan många år och har aldrig blivit besviken.
600D har samma sensor i ett lättare hus men 60D är robustare.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Bästa kameran under 3000kr begagnat för astrofoto?

Post by MartinS »

Moddad 600D, men den får du nog billigare än så. Köpte min för 2500 om jag minns rätt.

Om du gillar Diy kan du ju alltid bygga en kylning för 500 lappen som blir över. Sen har du en riktig best för astro.

Här finns lite förslag på hur man kan gå tillväga.
viewtopic.php?t=16334
Micke_B
Posts: 2
Joined: 2021-02-02 20:55:17
spamtest: JA

Re: Bästa kameran under 3000kr begagnat för astrofoto?

Post by Micke_B »

Jag använder själv en Nikon D5300 som jag fullspektrum modifierade. Valde D5300 av två anledningar dels har jag Nikon sedan tidigare men framför allt att D5300 har en bra sensor utan mycket brus. Jämfört med min D500 som jag använde tidigare har D5300 gjort att jag nu får med mycket mer H-alpha.

Jag vill inte påstå att modifieringen var lätt men jag hittade en bra beskrivning på Nikongear.net
https://nikongear.net/revival/index.php?topic=3681.0 och lite bra info i detta forum
https://www.cloudynights.com/topic/7058 ... 00-camera/

Men allt är inte bra med Nikon, ifall du planerar att använda clip-in filter har Canon ett mycket större utbud och det finns fler beskrivningar på nätet om hur man modifierar Canon kameror.

Vad gäller din fråga om nästa steg uppåt så anser jag att du bör fundera på en kyld astrokamera de kostar mer men skillnaden är inte jättestor.

/Micke
Skymningsljus
Posts: 18
Joined: 2020-10-21 21:07:48
spamtest: JA

Re: Bästa kameran under 3000kr begagnat för astrofoto?

Post by Skymningsljus »

Har ju gått och nördat in mig helt på detta då jag gillar elektronik och har kunskap att modda själv. Köpte några enklare modeller och har redan moddat en 450d samt 1100d som jag skall prova om jag hinner nu i helgen. En astromoddad (Enbart det stora IR-filtret så det går att fokusera och hindrar sjtärnor från att bli bloatade sägs det) andra har jag gjort en fullspektrum mod. Dessa två är nog bland de mest populära att modda från vad jag sett.

Från vad jag har föstått så är en av anledningarna till att Canon vart stora för AP att det från början fanns mer mjukvara att styra dem med, men detta finns nu även för Nikon. De första clip in filtrena var även till Canon med det finns också till Nikon numera. Och clip in är ju egentligen bara något man använder om man kör med dagfoto eller foto genom kamera linser vilket jag inte kommer göra.

Frågan är då hur avgör man vilken kamera som är bäst på AP? Jag har hittat två olika sätt att titta på det. Det ena är Quantum Efficency vilket visar hur mycket av ljuset som träffar chippet som sparas. Finns bra statistik på denna sidan för Nikon & Canon

https://www.astrophotography.app/nikon.php
https://www.astrophotography.app/EOS.php

Andra alternativet är DxOMark som gör tester och de kallar Low Light för "sport" i sina tester. Bara klicka på Cannon/Nikon under och sortera efter Sport så ser ni vilken de anser vara bäst för Lowlight enligt deras tester.
https://www.dxomark.com/Cameras/


Från vad jag har läst så skall Nikons D5300 vara en av de absolut bästa budget kamerona man kan modda så jag är på jakt efter en sån att skruva isär :) Enligt Dxo så skall D600 även vara helt fantastisk på low light så det är också en kamera jag skulle vilja prova men då börjar det gå upp i pris så jag tror jag kommer börja med vanliga APS-C och sen ge mig på full format om jag är nöjd med resultatet.
Post Reply