Lite bra tips för användning av DSLR!

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by stoffe »

Om du stänger av kameran medans kameran själv tar en dark och brusreducerar så du aktiverar Nikon Mode 3 på äldre Nikon kameror från år 2008 och äldre. Vad jag känner till gäller detta enbart de kameror med CCD sensor. Kan vara bra att veta. Nästan alla nyare Nikonkameror har CMOS sensor från Sony vilket är att föredra.

Bra tråd detta, bra att det även diskuteras andra kameramärken än enbart Canon i astrosammanhang i denna tråd oxå. Det får gärna vara fler Pentax tips även om jag själv använder Nikon och har tillgång till en Canon kamera på jobbet som sällan används. Kanske någon med Olympus kan skriva en rad här?

Denna tråd kan ju ses som en samling av tips som kan vara guld värd, speciellt om man kör fast när det väl gäller när man står där ute med all utrustning och försöker fotografera stjärnhimlen.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by anders »

Starfish wrote:
anders wrote:
Starfish wrote:Hej

Tänkte bara dela med mig lite av vad jag lärt mig det senaste om DSLR kameror och vad som är viktigt när man fotar kosmos med en DSLR kamera.

- Sätt på spegel lås på kameran om denna funktion finns, det ger ingen vibration från när spegeln åker upp vilket betyder att du kommer få trycka av två gånger. Första avtrycket drar upp spegeln, andra öppnar slutaren vilket resulterar i mindre vibration.

-Tar du längre exponering låt kameran svalna åtminstonde i 30 sekunder innan du kör igång igen, detta minskar bruset från att sensorn blir varmare ju mer exponeringar du gör.

-Använd bara liveview för att fokusera om du nu har detta på kameran, låt inte LCD skärmen vara på under lång tid överhuvudtaget då den ger sensorn värme och under längre tid ökar bruset. Preview på bilden behöver inte vara mer än en sekund för att undvika LCD så mkt som möjligt.

-Stäng av brusreduceraren ifall du ska göra många exponeringar, detta är en funktion som är tidskrävande o för att undvika brus och värme samt spara tid så borde denna vara av under längre exponering\exponeringar. Dark frames ger ett bättre resultat om du tar dom efter fotosessionen. Ska du göra singleshot widefield (piggyback t.ex) så kör helst med brusreducerare på, efter detta låt kameran kyla sig iaf hälften av exponeringstiden.

-Längre exponeringar under låg ISO (100-400) ger bättre bilder än kort exponering under hög ISO (800-3200). Att fånga fotoner är bättre än att förstärka fotoner du redan har med hög ISO.

Varsågod, mvh Marko.
Häftigt foto. En annan aspekt med långa exponeringar med DSLR tror jag är att efter en exponering på låt säga 10 minuter, tar det ytterligare 10 minuter för kameran att processa bilden, alltså totalt 20 minuter. I vart fall var det så med min Pentax K 10 men det är ju några år sedan.Mvh Anders.
Det är nog bara för att du hade brusreduktion på, då tog den en lika lång exponering med stängd slutare direkt efter bilden (Dark).

Mvh Marko
Nej någon sådan funktion som en automatisk "darkexponering" vid användande av brusreducering har jag aldrig hört talas om, bara att en digitalkamera processar bilden lika lång tid som själva exponeringen. Jag provade nyss en 30 sek, exponering med min nya Pentax K5 II S, det tog ytterligare 30 sek innan exponeringen syntes på skärmen. Jag fotade i RAW, alltså med avstängd BR. Jag vill minnas att jag läst om att nackdelarna med en DSLR gentemot en Slr är att vid långa exponeringar måste man vänta lika lång tid som exponeringen tog innan det är möjligt att fortsätta fotografera, och det kan ju bli lite väl tidsödande om det stämmer. Mvh Anders.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by anders »

Nej, fel av mig där. Jag såg helt enkelt inte att en 30 sekundare syntes direkt på skärmen. Förmodligen var Digitalkameror väldig långsamma för ett antal år sedan. :good:
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by Starfish »

anders wrote:Nej, fel av mig där. Jag såg helt enkelt inte att en 30 sekundare syntes direkt på skärmen. Förmodligen var Digitalkameror väldig långsamma för ett antal år sedan. :good:

:)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by BjörnL »

Menar ni att om man har en Canon systemkamera och tar ett par långa exponeringar på piggyback med brusredusering på, så behöver man inte ta darks? Det görs automatiskt efter varje exponering och fixas automatiskt i kameran? Så då behöver man bara ta lite flats om man ska vara noga?
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by Starfish »

BjörnL wrote:Menar ni att om man har en Canon systemkamera och tar ett par långa exponeringar på piggyback med brusredusering på, så behöver man inte ta darks? Det görs automatiskt efter varje exponering och fixas automatiskt i kameran? Så då behöver man bara ta lite flats om man ska vara noga?
Ja i princip (personligen tror jag egna darks är bättre) men om du tar bilder över 1 minut med 1600 iso kommer du nog fortfarande behöva darks för att inte drunkna i brus :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by anders »

BjörnL wrote:Menar ni att om man har en Canon systemkamera och tar ett par långa exponeringar på piggyback med brusredusering på, så behöver man inte ta darks? Det görs automatiskt efter varje exponering och fixas automatiskt i kameran? Så då behöver man bara ta lite flats om man ska vara noga?
Jag läste nyss i Sky and Telescope att funktionen finns i b.l.a. Canon G2, och några coolpix modeller. Finns funktionen i din kamera framgår det garanterad i manualen, om inte, så finns inte funktionen. Det verkar utefter vad jag hittils hittat om detta på nätet, som att funktionen endast finns på kompakter. :good:
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by Starfish »

Dom flesta EOS modellerna har den, min 450D har det.
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by BjörnL »

Jag har en gammal Canon EOS 40D och den har det också! :)
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by Wolfgang »

Jag erhöll den remote timer frå DX.com (Deal Extreme) som jag beställde enligt tidigare här i forumet.
Den fungerar klockrent för Astrofoto. Enda nackdelen är att när man stänger av den tappar den informationen man matat in.
Man kan dock lätt mata in det igen, tar 30 sekunder.
Jag har nu beställt en annan, som kan tom lite mer eftersom den är påslagen hela tiden och har en standby på 3 år:

http://www.ebay.com/itm/New-Pixel-TC-25 ... OC:GB:3160

Kanske jag skall nämna att jag har en Canon EOS 40D omoddad.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by anders »

Starfish wrote:Dom flesta EOS modellerna har den, min 450D har det.
ok, ja en Canon är alltid en Canon, d.v.s Bäst på det mesta :good:
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by Jonas »

anders wrote:
BjörnL wrote:Menar ni att om man har en Canon systemkamera och tar ett par långa exponeringar på piggyback med brusredusering på, så behöver man inte ta darks? Det görs automatiskt efter varje exponering och fixas automatiskt i kameran? Så då behöver man bara ta lite flats om man ska vara noga?
Jag läste nyss i Sky and Telescope att funktionen finns i b.l.a. Canon G2, och några coolpix modeller. Finns funktionen i din kamera framgår det garanterad i manualen, om inte, så finns inte funktionen. Det verkar utefter vad jag hittils hittat om detta på nätet, som att funktionen endast finns på kompakter. :good:
Jag skulle nog inte vilja jämföra en över 10 år gammal kompaktkamera med moderna DSLR-kameror - även om G2 tillhör Canons "proffs"- serie i kompaktkamerasegmentet.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by stoffe »

anders wrote:
Starfish wrote:Dom flesta EOS modellerna har den, min 450D har det.
ok, ja en Canon är alltid en Canon, d.v.s Bäst på det mesta :good:
Jämfört med vilket kamera märke då tänkte du? Jag har hört detta förr men har inte förstått riktigt varför Canon tydligen ska vara så mycket bättre och inte heller på vad de är bättre på? Rent tekniskt alltså, jag skulle vilja veta. Jag har tillgång till både Canon och Nikon kameror och jag vet ju vad jag själv föredrar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by Starfish »

Skillnaden mellan Canon och Nikon är enbart följande vilket ej är prestandamässigt.. Gränssnitt. Canon : busenkelt, Nikon : svårare för inkörare.. det är nog därför många fått för sig att Canon är bättre men prestandamässigt är det ingen markant skillnad över huvudtaget.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by anders »

stoffe wrote:
anders wrote:
Starfish wrote:Dom flesta EOS modellerna har den, min 450D har det.
ok, ja en Canon är alltid en Canon, d.v.s Bäst på det mesta :good:
Jämfört med vilket kamera märke då tänkte du? Jag har hört detta förr men har inte förstått riktigt varför Canon tydligen ska vara så mycket bättre och inte heller på vad de är bättre på? Rent tekniskt alltså, jag skulle vilja veta. Jag har tillgång till både Canon och Nikon kameror och jag vet ju vad jag själv föredrar.
Det var naturligtvis en grov generellasering av mig. Själv har jag pentax då jag då fortfarande kan använda mina gamla M gluggar. Hade jag köpt nytt i dag hade det blivit Canon, inte för att Canon på något sätt är överlägsna andra märken, utan för att begagnatmarknaden på gluggar är så stor. I segmentet semiproffs kameror har alla sina för och nackdelar, och ingen kan sägas vara bättre än andra märken annat än på vissa funktioner. T.e.x. är slutaren på min nya Pentax K5 II betydligt tystare än på en Canon D5 MK III, så på den detaljen är ju K5:an "bättre". Batteritiden på en Pentax är en av dom absolut bästa på marknaden, däremot är indikationen på kvarvarande batteritid inte den bästa. Den nya Pentax K5 IIS utan antialiasingfilter är som utlovat exeptionellt skarp, nackdelen blir ju moare i vissa bilder med regelbundna mönster. Så för arkitekturfoto passar den kanske inte så bra, men naturfotografen behöver inte bry sig, och macrofotografen har bland det bästa som finns till hands.
Mvh Anders. :good:
Post Reply