Lite bra tips för användning av DSLR!

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by stoffe »

Svar till Starfish:
Det är nog olika från individ till individ, jag själv är inkörd med Nikon och tycker den Canon 40D jag har tillgång till på jobbet är ibland hemsk att använda just för att jag kanske är van vid Nikons menyer och system. Det tog en hel dag för mig innan jag kom på hur jag skulle komma på hur man ändrade bländarvärdet på Canon kameran, det var så att det räckte inte att man skulle slå på kameran utan man skulle slå på den ytterligare ett steg, det fanns alltså två on och ett off läge! Det översta on läget tillät att bländaren kunde ändras. Ibland har man inte manualen till hands och inte tillgång till internet heller, då är det inte lätt.

Min personliga reflektion:
Däremot tycker jag att vissa av Canons billigaste instegsmodeller är bättre än Nikons allra billigaste just för de har spegellåsning. Sen när det drar i väg upp till D7000 och upp på FX så är Nikons modeller mycket kraftfulla och kanske mer prisvärda i alla fall om man läser alla de tester som finns på webben.

Svar till Anders:
Bakåtkompabilitet är mycket bra, Canon har ingen sådan vad jag känner till men Nikons autofokus objektiv från 80 talet funkar perfekt på dagens kameror, äldre objektiv passar oxå men är oftast bara manuell fokus, däremot gamla blixtar går bara att köra i manuellt läge från den analoga tiden. Pentax har väl nya K-hus oxå? Jag har ett helt gäng sådana gluggar liggandes till egentligen ingen nytta. Jag har oxå hört att Canon har en slutare som smäller till rejält. På min nya Nikon D600 så kan man ställa slutarens hastighet, har du inget quiet mode på din Pentax? Då går slutaren i slow motion och är supertyst. Ställer man upp FPSen vid serie bildtagning så smäller slutaren rätt friskt även på min kamera. En nackdel med Nikon är att det inte finns så mycket programvara och att Nikon Capture kostar pengar..
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by Starfish »

stoffe wrote:Svar till Starfish:
Det är nog olika från individ till individ, jag själv är inkörd med Nikon och tycker den Canon 40D jag har tillgång till på jobbet är ibland hemsk att använda just för att jag kanske är van vid Nikons menyer och system. Det tog en hel dag för mig innan jag kom på hur jag skulle komma på hur man ändrade bländarvärdet på Canon kameran, det var så att det räckte inte att man skulle slå på kameran utan man skulle slå på den ytterligare ett steg, det fanns alltså två on och ett off läge! Det översta on läget tillät att bländaren kunde ändras. Ibland har man inte manualen till hands och inte tillgång till internet heller, då är det inte lätt.

Min personliga reflektion:
Däremot tycker jag att vissa av Canons billigaste instegsmodeller är bättre än Nikons allra billigaste just för de har spegellåsning. Sen när det drar i väg upp till D7000 och upp på FX så är Nikons modeller mycket kraftfulla och kanske mer prisvärda i alla fall om man läser alla de tester som finns på webben.

Svar till Anders:
Bakåtkompabilitet är mycket bra, Canon har ingen sådan vad jag känner till men Nikons autofokus objektiv från 80 talet funkar perfekt på dagens kameror, äldre objektiv passar oxå men är oftast bara manuell fokus, däremot gamla blixtar går bara att köra i manuellt läge från den analoga tiden. Pentax har väl nya K-hus oxå? Jag har ett helt gäng sådana gluggar liggandes till egentligen ingen nytta. Jag har oxå hört att Canon har en slutare som smäller till rejält. På min nya Nikon D600 så kan man ställa slutarens hastighet, har du inget quiet mode på din Pentax? Då går slutaren i slow motion och är supertyst. Ställer man upp FPSen vid serie bildtagning så smäller slutaren rätt friskt även på min kamera. En nackdel med Nikon är att det inte finns så mycket programvara och att Nikon Capture kostar pengar..
Med manualen hade det tagit 1 minut att ändra bländarvärdet ;)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by anders »

stoffe wrote:Svar till Starfish:
Det är nog olika från individ till individ, jag själv är inkörd med Nikon och tycker den Canon 40D jag har tillgång till på jobbet är ibland hemsk att använda just för att jag kanske är van vid Nikons menyer och system. Det tog en hel dag för mig innan jag kom på hur jag skulle komma på hur man ändrade bländarvärdet på Canon kameran, det var så att det räckte inte att man skulle slå på kameran utan man skulle slå på den ytterligare ett steg, det fanns alltså två on och ett off läge! Det översta on läget tillät att bländaren kunde ändras. Ibland har man inte manualen till hands och inte tillgång till internet heller, då är det inte lätt.

Min personliga reflektion:
Däremot tycker jag att vissa av Canons billigaste instegsmodeller är bättre än Nikons allra billigaste just för de har spegellåsning. Sen när det drar i väg upp till D7000 och upp på FX så är Nikons modeller mycket kraftfulla och kanske mer prisvärda i alla fall om man läser alla de tester som finns på webben.

Svar till Anders:
Bakåtkompabilitet är mycket bra, Canon har ingen sådan vad jag känner till men Nikons autofokus objektiv från 80 talet funkar perfekt på dagens kameror, äldre objektiv passar oxå men är oftast bara manuell fokus, däremot gamla blixtar går bara att köra i manuellt läge från den analoga tiden. Pentax har väl nya K-hus oxå? Jag har ett helt gäng sådana gluggar liggandes till egentligen ingen nytta. Jag har oxå hört att Canon har en slutare som smäller till rejält. På min nya Nikon D600 så kan man ställa slutarens hastighet, har du inget quiet mode på din Pentax? Då går slutaren i slow motion och är supertyst. Ställer man upp FPSen vid serie bildtagning så smäller slutaren rätt friskt även på min kamera. En nackdel med Nikon är att det inte finns så mycket programvara och att Nikon Capture kostar pengar..
Hej Stoffe. Nej Pentax har inget tyst läge, den är tyst ändå.Du skriver att det går ställa slutaren att gå långsammare för att få den att gå tystare ? Är det inte spegeln som saktar ner ? En ridåslutare går alltid lika snabbt oavsett inställd tid. Det är differensen i starttid mellan ridåerna som avgör exponeringstid. Men det skulle inte vara förvånande om det är fel i manualen. Själv tragglar jag med polinställningen på heq5:an. Vid en metod ska den övre RA skalan användas, vid helt manuell inställning med hjälp av datumskalan ska den undre användas. Jag blir fan tokig, ha, ha
Mvh Anders.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by stoffe »

Hej

När jag sätter min kamera på Quiet mode så går slutaren långsammare och mjukare, när jag vrider ratten till CH (tror det står för high speed caputure eller liknande) så ökar hastigheten och smällandet rejält.

Spegelfördröjning med quietmode borde räcka för att astrofota, jag har inte haft min nya kamera en vecka ens en gång så jag har inte lärt mig allt. Då min kamera är köpt i Danmark så är förstås manualen på danska och Nikon har en tjänst för att skicka in sin gamla bok och få en ny på det språk man önskar, jag valde en ny på Svenska. Jag postade manualen idag så jag får se när den kommer, den skulle ända bort till Irland så med lite tur så kommer den nya på fredag. Annars finns det en bokserie som heter digital field guide som jag köpt tidigare och den finns till en rad olika kameramärken, där kan man få många bra tips om hur man använder varje inställning och vad allt ska vara bra till. Den boken är inte bara till nybörjare utan även mer avancerade användare och tar upp mer saker på djupet än vad manualerna jag haft hittils har gjort. Speciellt den till D80n för den var ganska tunn.

Det finns något som heter mirror lock up oxå (MUP) som funkar som på Canon kameror men då måste man trycka två gånger på avtryckaren.

Visst har du den där Sony sensorn som ska vara riktigt vass i din Pentax K5 IIS? Det är väll samma som sitter i Sony NEX7, Nikon D7000, D5100 och någon Samsung kamera?

Alla modeller och märken finns inte med här men det står om rätt så många kameror ändå här, borde vara värdefullt för den som ska astrofota. http://sensorgen.info/

På min EQ6a så är det den över skalan som gäller för norra polcirkeln, det kanske inte är det på HEQ5? Jag kan tillverka en USB EQMOD (man slipper separat RS232 adapter) kabel åt dig om du behöver däremot! Har tillverkat en sådan till min EQ6a med en annan kontakt förstås och det funkar utmärkt.

Kolla youtube ang monteringen, det finns säkert många bra knep och klipp där.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by anders »

Hej Stoffe.
Tackar för erbjudandet men jag har inte kommit så långt som till fotande ännu. Jag har precis lyckats att lista ut hur man enklast gör polinställning. Manualen är inte bara kass, den är tydligen felaktig också.Tydligen finns HEQ5 monteringar med olika positioner på RA skalan, dvs, på en montering ska undre delen användas på våra breddgrader, på en annan montering ska den övre användas på våra breddgrader. Sen ska tydligen den övre skalan användas vid inställning med känd transittid, men den undre ska användas när man använder datumskalan :S Nåja när det nu är löst återstår att lära sig justera monteringen någotsånär noggrant mot NCP. Naturligtvis vetter min balkong mot söder.
Mvh Anders.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by stoffe »

anders wrote:Naturligtvis vetter min balkong mot söder.
Jaha så du ser inte polstjärnan? Klurigt värre, det har jag aldrig varit med om när jag ställt upp monteringen förutom när det varit partiellt mulet, så här ser min obs plats ut. Jag kanske har det bra jag? :) Jag ska bygga fast obs på den platsen tänkte jag.
http://www.astronet.se/view_image.php?id=2230&gallery=5

Nåväl, hur är det med 2" tillbehör med fullformat (FX), går det att använda utan vinjettering? Jag tänkte på T2-ring och 2" adapter med T2-gänga osv.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by anders »

stoffe wrote:
anders wrote:Naturligtvis vetter min balkong mot söder.
Jaha så du ser inte polstjärnan? Klurigt värre, det har jag aldrig varit med om när jag ställt upp monteringen förutom när det varit partiellt mulet, så här ser min obs plats ut. Jag kanske har det bra jag? :) Jag ska bygga fast obs på den platsen tänkte jag.
http://www.astronet.se/view_image.php?id=2230&gallery=5

Nåväl, hur är det med 2" tillbehör med fullformat (FX), går det att använda utan vinjettering? Jag tänkte på T2-ring och 2" adapter med T2-gänga osv.
Hej Stoffe. Fan va kul, den bilden har jag ju sett tidigare och jag tycker den är en jävligt bra nattbild. Hans på Teleskopservice lär kunna svara dig, själv så har jag efter samtal med honom under dagen beställt ett Bader Hyperion zoomokular, till det okularet finns anslutning för T- ring och 2" nos. Det blir en riktigt stadig montering för kameran. Tillbehören som kommer med okularet passar andra 2" okular i samma serie. I beskrivningen av okular och deras fototillbehör nämns inte någon skillnad vid foto med full eller APSC. Men annars finns ju tillbehör för att komma till rätta med vignetering.
Mvh Anders.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by anders »

Vill man experimentera med fotografisk film är en gammal Pentax ME, ME super perfekt, dom är små och lätta, dessutom är slutarautomatiken inte tidsbegränsad, den exponerar ända tills det blir " rätt" eller batterierna tar slut :good:
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lite bra tips för användning av DSLR!

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe!
Om du har 24x36 sensor så rekommenderas inte T2 (42mm) utan m48 adapter, finns till Canon och Nikon har jag sett. Men beror ju lite på teleskopet/linsen, ibland går det bra med T2 också.

Håller just på med att gå igenom vilka adaptrar som jag behöver till min 24x36 för att få off-axis att fungera med mitt objektiv (mellanformat). Mellanformat har ju större backfocus men det är ändå svårt att få in allt däremellan som man vill ha dit.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply