digiCamControl - mjukvara för att styra Nikon/Canon kameror

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

digiCamControl - mjukvara för att styra Nikon/Canon kameror

Post by stoffe »

Hej

Jag såg nyligen på Nikonrumors att en ny opensource mjukvara släppts som fullversion för att styra kameror via datorn. Canon folket har redan en gratis suite som följer med kameran men för oss som kört Nikon har det enbart funnits dyra betalprogram att tillgå förens nu.

Detta program har stöd för både Nikon och Canon kameror. Senare kommer även stöd för bulbkabel att implementeras.

http://digicamcontrol.com

Ska testa själv när jag kommer hem från jobbet :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
tortap
Posts: 148
Joined: 2013-08-24 23:23:33
spamtest: JA

Post by tortap »

Jag har testat det här programmet litegrann när varsion 1.0 släpptes. Det funkar får man säga men i vissa lägen kunde det vara olidligt segt. Har inte testat det på ett tag men kollade på hemsidan och det verkar få lite astrofunktioner i nästa version för guidning. Kanske är intressant för någon här.
Oedling
Posts: 32
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: digiCamControl - mjukvara för att styra Nikon/Canon kame

Post by Oedling »

Inget stöd för D3100 i bulb :( Får väl hålla tummarna för att det implementeras i framtiden, men förhoppningarna är inte särskilt höga då den kameran börjar bli för gammal.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: digiCamControl - mjukvara för att styra Nikon/Canon kame

Post by stoffe »

Hej

Det kommer inte att bli något bulb stöd för D3100 kameran tyvärr då mjukvaran i själva kameran inte kan exponera längre än 30 sek i bulbläget. Däremot så finns det stöd för "external trigger" i senaste betaversionen av DigiCam Control Pro vilket är lösningen på ditt problem. Men du har förmodligen enbart ir fjärrutlösare och inte stöd för kabel? Jag har aldrig byggt en för ir men kabelversionen är enkel att bygga själv. Däremot finns det ir fjärrutlösare för usb som du kan ta långa exponeringar med hos shoestring astronomy.

De kameror som har fullt stöd för bulb är D800, D4, D600, D7100 och säkerligen även den nya D610 som släpptes för några dagar sen.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply