Produktide till DSLR - fokus, polinställning, guidning

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Produktide till DSLR - fokus, polinställning, guidning

Post by GAIS »

Efter att ha använt Zigview s2 som focuseringshjälp har mitt liv blivit lite enklare (dock är zoomning lite i minsta laget)
Mer info på http://www.zigview.co.uk

OK - Zigview prylen gav mig en idea (jag jobbar som elektronik/mjukvaruutvecklare, så nya ideer skall helst dyka upp hela tiden...)
Zigviewn* är i korthet en CCD som kopplas till kamerans sökare. Du ser sedan sökaren på en LCD (eller monitor) och kan zooma etc.

Min tanke är att bygga en likande pryl (utan LCD), men med andra funktioner/användningområden.
Se bifogad fil för bättre överblick. Jag har en hel spec om ngn är intresserad (redan skickad för patent koll)...
Jag jobbar alltid efter att minimera antalet prylar - i mitt fall gillar jag inte att släpa med en PC t.ex.

1. Focusering
Med en CCD och lite kodning är det relativt enkelt att kontrollera när fokusen är "100%"
Fokusen gör man dock fortfarande analogt som vanligt (ratta på teleskopet).
Givetvis skulle man kunna styra en motorfokuserare (men onödigt enligt mig - ju färre prylar ju bättre).
Lite "stämaparat" feeling på interfacet. Grön = fokus.

2. Polinställning
Med en CCD och en processor kan man snabbt köra "drift metoden".
Ett par dioder visar hur du skall justera monteringen.
I princip väljer du en stjärna i söder (och justerar efter dioderna), sen i öster etc...
Grön diod = klart

3. Auto guidning
Detta är nog den svårste delen då sannolikt ett antal parametrar måste (sannolikt) vara justerbara.
Men i princip skall man bara välja om man är "Norr eller Söder" (faktum att detta bör CCD'n kunna avgöra själv). CCD'n väljer sedan själv en stjärna i dioptern (den ljusstarkaste).
Sen skickar man "ASCOM" signaler till monteringen - klart.

Vad vill ja nu?
1. Tror ni på ideen?