Produktide till DSLR - fokus, polinställning, guidning

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Produktide till DSLR - fokus, polinställning, guidning

Post by GAIS »

Efter att ha använt Zigview s2 som focuseringshjälp har mitt liv blivit lite enklare (dock är zoomning lite i minsta laget)
Mer info på http://www.zigview.co.uk

OK - Zigview prylen gav mig en idea (jag jobbar som elektronik/mjukvaruutvecklare, så nya ideer skall helst dyka upp hela tiden...)
Zigviewn* är i korthet en CCD som kopplas till kamerans sökare. Du ser sedan sökaren på en LCD (eller monitor) och kan zooma etc.

Min tanke är att bygga en likande pryl (utan LCD), men med andra funktioner/användningområden.
Se bifogad fil för bättre överblick. Jag har en hel spec om ngn är intresserad (redan skickad för patent koll)...
Jag jobbar alltid efter att minimera antalet prylar - i mitt fall gillar jag inte att släpa med en PC t.ex.

1. Focusering
Med en CCD och lite kodning är det relativt enkelt att kontrollera när fokusen är "100%"
Fokusen gör man dock fortfarande analogt som vanligt (ratta på teleskopet).
Givetvis skulle man kunna styra en motorfokuserare (men onödigt enligt mig - ju färre prylar ju bättre).
Lite "stämaparat" feeling på interfacet. Grön = fokus.

2. Polinställning
Med en CCD och en processor kan man snabbt köra "drift metoden".
Ett par dioder visar hur du skall justera monteringen.
I princip väljer du en stjärna i söder (och justerar efter dioderna), sen i öster etc...
Grön diod = klart

3. Auto guidning
Detta är nog den svårste delen då sannolikt ett antal parametrar måste (sannolikt) vara justerbara.
Men i princip skall man bara välja om man är "Norr eller Söder" (faktum att detta bör CCD'n kunna avgöra själv). CCD'n väljer sedan själv en stjärna i dioptern (den ljusstarkaste).
Sen skickar man "ASCOM" signaler till monteringen - klart.

Vad vill ja nu?
1. Tror ni på ideen?
2. Är någon intresserad att hoppa in i detta då gemensamma hobbyprojekt?


* I övrigt har zigviewn en kul feature. Den kan triggas automatiskt (och kameraslutaren) på t.ex ljusförändringar. Med andra ord kul om man gillar att foto meteoriter.


Hoppas på feedback
Attachments
DSLR smartbox product idea.jpg
DSLR smartbox product idea.jpg (294.08 KiB) Viewed 3188 times
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Produktide till DSLR - fokus, polinställning, guidning

Post by Starsoft »

Jag har haft liknande tankegångar tidigare men det har fasnat på att jag inte hittat något bra kamerachip som kan interfaca mot någon enkel CPU. Vad tänkte du på för kameralösning?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
mattias2
Posts: 31
Joined: 2007-04-17 22:16:40
Location: Älmhult

Re: Produktide till DSLR - fokus, polinställning, guidning

Post by mattias2 »

Jag ska inte säga att jag håller på med något liknande, min lösning är till största delen ett PC-program, men det finns vissa likheter. Att överföra det hela till ett inbyggt system ingår inte i planen, även om det är optimalt för en vägastronom eftersom man slipper släpa med sig en dator.

Egentligen vet jag för lite om hur autoguidad astrofotografering fungerar i praktiken för att kunna uttala mig, men jag har för mig att man ska kunna ställa in en del parametrar som aggressivitet och hastighet när man autoguidar.
Skywatcher 200mm f/5 reflektor
Skywatcher 120mm f/5 refraktor
Skywatcher 300mm f/5 reflektor
Skywatcher 100mm f/9 refraktor
HEQ-5
Canon 350D (omodifierad)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Produktide till DSLR - fokus, polinställning, guidning

Post by Terje »

Jag ser följande problem.
Om du tänker hänga på dethela på sökaren på en dslr så kommer det inte att fungera att guida eftersom du normaltsätt inte ser någonting i den medans du exponerar varför du kan glömma autoguidning.

Att bedöma när du har perfekt focus är icketriviellt då det varierar med teleskop seeing etc speciellt då du låter biologiska störningar påverka fokuseringen. Låter för mig som att det med din lösning är väldigt svårt att få att fungera.

Polinställning kan du kanske få att fungera men du behöver kunna ställa in hur saker är vänt i teleskopet. (uppochded eller inte)
Post Reply