Hjälp med val av växelriktare

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Hjälp med val av växelriktare

Post by gost »

Jag behöver driva min Nikon D700 med 12v för att kunna göra en längre timelapse. Jag har letat efter 12 volts lösningar på detta utan framgång, så nu får jag köra på att driva kameran med en 220v adapter, växelriktare och ett 12v batteri.

Nätadaptern till kameran är en sådan här

Image

Den kopplas direkt till min D700. Frågan är nu vilken typ av växelriktare jag kan köpa. Behöver jag köpa en som ger en ren sinusvåg eller tror ni det funkar även med en som ger modifierad sinusvåg?

http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 0-w-p44030

http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 0-w-p44015

Är det så att strömadaptern till kameran filtrerar strömmen till kameran, eller riskerar jag förstöra något med den modifierade växelriktaren?

En annan fråga, hur mycket förlust från batteriet kan man räkna med från växelriktarens arbete att? Jag har en batteritank på 12Ah och har lite svårt att avgöra hur länge den kommer att räcka för att driva växelriktare och kamera.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hjälp med val av växelriktare

Post by stoffe »

Hej Göran

Jag är hyfsat säker på detta, jag läste det på Nikonians comunityt för några månader sen, kan försöka leta upp tråden åt dig där om du vill. Det här är vad jag kommer ihåg.

EH-5a är en nätdel som ger 9V växelström (jag vet att det känns fel då batteriet är på 7,2V) och matar kameran med just 9V AC. Inuti kameran så sitter det en likriktare, kondensator och troligtvis en spänningsregulator. Kan även vara en mer sofistikerad nätdel än så. Det borde inte vara några som helst problem att mata din D700 med en 7809CV krets (2A varianten) från ditt bilbatteri. Jag kommer att klippa av sladden till min EH-5a i höst då jag behöver ha en förlängningsladd emellan och kommer att mäta upp spänningen i den. Att mata kameran med likspänning istället för växelspänning borde inte vara några problem. Kan försöka kolla upp det där mer noggrant.

Till D600an så behövdes en EP-5B (mojäng som ersätter batteriets plats i kameran med sladd ut, "Canon-style") som kopplas i serie med EH-5a. Vad jag förstått det som så sitter likriktarenheten i EP-5B istället för i min kamera. Jag ska mäta upp allt när jag lagat mina mätprober till mätinstrumentet (de gick av i ett annat roligt experiment).

Nu till frågan om växelriktare, en med äkta sinusvåg är att föredra om man ska mata elektronik t ex en dator osv. Men är helt bedrövlig energimässigt. Ditt batteri kommer tyvärr inte att räcka speciellt långt och du får gärna prova med min växelriktare vid tillfälle och se hur länge batteriet håller. Jag skulle gissa på att du får ut 20-40% i andra ändan mot vad du stoppar in. Sen drar själva växelriktaren en hel del oxå. De är mycket ineffektiva tyvärr.

Nä jag skulle helt klart satsa på en egenkonstruerad energieffektiv nätdel som kan driva din kamera under många nätter i sträck.

Ett helt annat alternativ är ett batterigrepp, det här är lite av ett favoritämne som jag gärna återkommer till då jag själv oxå gärna vill ha en liknande lösning till min D80.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Hjälp med val av växelriktare

Post by thanders »

Vill du vara säker väljer du en växelriktare med ren sinus. Annars prova!

Om vi antager att både växelriktaren och 230V-adaptern har en verkningsgrad på 85%, blir totala
verkninggraden cirka 72% (0,85*0,85). Cirka 28% blir förlust (1-0,85*0,85).
(Min sinusväxelriktare från ELFA har 88% verkningsgrad.)
Om jag läser rätt står det 9V, 1,5A på adaptern = 13,5W. Då förbrukas max 13,5/0,72= 18,75W från batteriet.

Om ditt batteri är på 12Ah*12V= 144Wh räcker det teoretiskt 144/18,75 timmar, dvs 7-8 timmar.
Nu förbrukar kameran sannolikt betydligt mindre än 13,5W så jag gissar att du är på säkra sidan.

För egen del driver jag allt inklusive datorer från en växelriktare och skaffar ett lite större batteri istället.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Hjälp med val av växelriktare

Post by gost »

Ok, men ni tror att det borde vara lugnt att testa med en växelriktare som har modifierad sinusvåg, utan att riskera kameran? Själva nätdelen till kameran är jag inte så noga med, dom finns billigt på eBay.

Jag skall se om jag hinner fixa någon bättre lösning, men jag har lite kort om tid, så just nu känns växelriktare som det snabbaste alternativet. Med lite tur så kanske jag kan få någon att dra ström där kameran kommer att stå, men jag kan inte räkna med det.
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Hjälp med val av växelriktare

Post by thanders »

gost wrote:Ok, men ni tror att det borde vara lugnt att testa med en växelriktare som har modifierad sinusvåg, utan att riskera kameran? Själva nätdelen till kameran är jag inte så noga med, dom finns billigt på eBay.
Modifierad sinus ger högre toppspänning, kan evt skada nätdelen.
För mig har allt utom en simpel laddare till en borrmaskin köpt på JULA fungerat med modifierad sinus. Datorer, mobiltelefoner, kamera m.m. Inget har gått sönder.
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjälp med val av växelriktare

Post by AstroFriend »

Hej Göran!
Ja mycket märkligt att det inte finns färdiga lösningar till detta att köpa.

Jag skulle absolut inte rekommendera att arbeta med 230 volt ute i fält. Blir ju ofta fuktigt, kondens och kan medföra fara både för person och utrustning. Även om växelriktare på papperet kan se ut att ha bra verkningsgrad så är detta ofta uppmätt vid topplast. Vid lägre last är det ofta dramatiskt mycket sämre (hög tomgångsström).

Jag har Canon, men batterispänningen tycks vara densamma som på din Nikon, borde kanske fungera med samma lösning som jag gjort eller enligt den länk jag bifogar.

Jag kasserade ett batteri och byggde in en 8 volts stabilisator, 2 Amp som jag matar från 12 volt. Bra att lägga en kondensator på ca 470myF på utgångssidan för att klara strömstöten när slutaren öppnar o stänger. Först byggde jag en till min 350D och allt gick bra. Sedan byggde jag ytterliggare en till min 5D. Fungerade inte lika bra här, 5D drar ca 400mA under exponering och därmed blir förlusterna ganska stora i reglerkretsen, Den värmer upp kameran (ca 5 grader även fast batteriluckan var öppen) vilket inte är så lyckat vid astrofotografering. Löses dock enkelt med att montera reglerenheten i en separat låda utanför.

Andra alternativet är att ha ett motsvarande batteri som du har i kameran men utanför och med betydligt större kapacitet, typ 7000mAh. Är en vanlig lösning vid timelapse fotografering. Här finns en länk som beskriver hur man kan gå tillväga. http://theamusing.com/photography/power ... timescapes

En sak som kan ställa till problem är ifall original batteriet har inbyggd elektronik, om denna övervakande funktion sätts ur spel kan kameran vägra starta. Jag hade inga problem med detta. Andra kameror kan ha det.

Lycka till så vi får se mer fantastiska bilder!

Här är ett exempel på vad jag lyckats med efter att nära frysit ihjäl i kylan (ställ in för full HD kvalite om du har dator/bredband som klarar det):
http://www.youtube.com/watch?v=YzjuXXNBXeI

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Hjälp med val av växelriktare

Post by thanders »

Vi har hamnat lite utanför ämnet, men jag tar det ändå.
AstroFriend wrote: Jag skulle absolut inte rekommendera att arbeta med 230 volt ute i fält. Blir ju ofta fuktigt, kondens och kan medföra fara både för person och utrustning. Även om växelriktare på papperet kan se ut att ha bra verkningsgrad så är detta ofta uppmätt vid topplast. Vid lägre last är det ofta dramatiskt mycket sämre (hög tomgångsström).
/Lars
När det gäller 230V ska man alltid vara försiktig, men lite fukt är absolut ingen fara. Använd kablar för utomhusbruk och se till att det inte kommer in vatten. (Dessbättre regnar det ju sällan när man observerar :D ).

En växelriktare med batteri har dessutom fördelen att nollan inte är jordansluten vilket minskar risken för ström genom kroppen (jämför med isolationstransformator). Har man "vanlig" ström använder man jordfelsbrytare. Naturligtvis ska all 230V-utrustning vara hel och i gott skick.

Det är riktigt att många växelriktare har hög tomgångsström. Verkningsgraden gäller då, som sagt, vid hög belastning. Det är därför viktigt att man inte använder en växelriktare med onödigt stor uteffekt, men det vill man ju ändå inte göra mht priset.
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Hjälp med val av växelriktare

Post by HanssonJ »

Det här kanske är något - http://www.davidkinghamphotography.com/ ... nikon-d700.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hjälp med val av växelriktare

Post by stoffe »

Att mäta är att veta!

En EH-5 / EH-5a ger 9V DC (likström), inte alls växelström som jag skrev tidigare. Jag mätte upp min EH-5 idag och mellan två stift så fanns där jord och +9V. De andra två stiften (4 totalt) gav inget utslag alls. Min nätdel var märkt 4,5A.

Detta går att bygga en spänningsregulator från 12V till 9V max 5A (vilket räcker gott och väl) med 3 komponenter om man väljer en LM138 positiv spänningsregulator. Ett enkelt elschema finns med i databladet i länken under. Den tål visst peakar upp till 12A stod det oxå i databladet. Dessutom så funkar den ned till -55 grader vilket verkar vara mycket passande för ditt ändamål. Mata ej kretsen med mer än 24V om du ska ta ut 9V den blir mycket varm då stod det oxå. Det verkar som det är precis detta som du söker efter?

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm138.pdf
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply