dslr för astrofoto.

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

dslr för astrofoto.

Post by Frost »

nu så lyckades jag på något sätt förstöra min nikon d60 så det är bara ut och leta efter en ny, fast nu så kan jag passa på och få egenskaperna jag behöver, jag vet att live view är viktigt för fokusering men är det andra saker som är bra att tänka på,
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: dslr för astrofoto.

Post by stoffe »

Hej

Antar att du är ute efter Nikon igen då du säkert har flera tillbehör liggandes typ objektiv, blixt osv osv?

Lämpliga kameror är

D5100
D7000 - kanske bästa valet för astrofoto? Det även ett astro-hack att installera till denna kamera.
D7100

Sen finns det fullformatshus oxå.

Ett D700 hus går loss på ca 5000 kr och då har du nästan 9 micron stora pixlar och en modern och bra DSLR som klår det mesta, kräver dock FX (fullformat) optik vilket är betydligt dyrare än dina DX-gluggar som du har nu. (DX 1,5x crop).

Har du redan DX-gluggar? Satsa på en DX-kamera. FX är mycket trevligt annars, jag själv har gått över från DX till FX tidigare i år och tyckte det var otroligt kul vilka bilder man får nu. Jag gick från en D80 till en D600 :)

Sista frågan, varför pajjade ditt D60 hus?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: dslr för astrofoto.

Post by Frost »

tack för tipsen, det var mitt fel att den gick sönder, jag skulle ta bort den bakre panelen och kolla vad jag skulle få göra om jag skulle ta bort filtret på kameran fast samtidigt så lyckades jag få glapp i kabeln som kopplar huvudkortet med den bakre panelen med LCD skärm osv, och det blev bara värre tills den slutade fungera helt, dom ända reservdelarna är en ny LCD skärm så kameran är helt obrukbar.

vad skulle du säga om nikon D3200 den och D5100 är i samma prisklass
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: dslr för astrofoto.

Post by stoffe »

D3200 är en kamera med 24 megapixel och APS-C sensor (1,5x crop DX-storlek). Så pixlarna blir väldigt små, du samlar mer ljus per pixel om du har större pixlar. I så fall är en D5100 mer prisvärd som dessutom har samma sensor som D7000 och även några Pentaxmodeller, tror det är K5an. D5100 tillhör dessutom en högre avancerad klass av kameror än 3000 serien. Det finns även beg D90 kameror som är billiga, tror de skulle funka bra för Astro oxå. Men främst kanske en D5100 då den är flera år modernare och har autofokus för video vilket D90 saknar. D90 var oxå den allra första DSLR kameran på marknaden som kunde filma så den är ett par år på nacken. Jag själv var helt inne på D7000 innan jag till slut valde en D600 som är nästan likadan fast med fullsensor istället och många lånade finesser/funktioner från D800.

Antagligen ska du använda kameran till allt möjligt än enbart till Astrofoto? Det är ju därför man väljer en DSLR före en dedikerad CCD oxå pga av att de är billigare.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: dslr för astrofoto.

Post by Corpze »

Stoffe, hur fungerar fullformatssensorn ihop med teleskop? tecknas hela sensorn eller får du croppa bort en del? Eller du kanske bara kör med objektiv?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: dslr för astrofoto.

Post by thanders »

Hej!

Om en astromodifierad Canon är ett alternativ, se här: http://www.gerdneumann.net/english/kame ... meras.html

En 1100D är ett prisvärt alternativ med inte alltför små pixlar. Passar perfekt till ett 1000mm teleskop (1,07 pixlar per bågsekund).

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: dslr för astrofoto.

Post by glappkaeft »

Corpze wrote:Stoffe, hur fungerar fullformatssensorn ihop med teleskop? tecknas hela sensorn eller får du croppa bort en del? Eller du kanske bara kör med objektiv?
Småbildsformat (36x24) behöver igentligen större korrektorer, fokuserare, och adaptrar än M48 och 2". Det blir ganska vinginetterat och underkorrigerat i hörnen.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: dslr för astrofoto.

Post by stoffe »

Jag kan inte använda hela sensorn för astrofoto i mitt teleskop som jag har nu pga av:

För liten sekundär
För trång fokuserare, jag har 2"
För trång T2 ring 42 mm den vinjetterar
För liten korrektor, Baader MPCC.

Det som kanske skulle funka är

70-80 mm sekundär nånting?
2,5" eller 3" fokuserare som jag antagligen får bygga själv då jag inte har råd att köpa färdigt.
2,5" korrektor för 8200 kr från ASA, på tok för dyr för min plånbok kan jag säga.. så den går tyvärr bort. Nästan omöjlig att hitta beg oxå.
M48 T2 ring.

Anledningen till att jag ändå ville ha en D600 är att den är fantastisk för foto med objektiv monterat som jag ändå ägnar mig mestadels åt. Sen så funkar fullformatsläget ypperligt med många av mina objektiv jag har, även för astrofoto. T ex mitt 300 mm f/4 objektiv presterar den riktigt bra med. Sen att den låg på tredjeplats på DxOMarks sensorliga ända tills Sony A7R släpptes, så nu ligger D600an på fjärde plats. D800E och D800 ligger etta och tvåa. Det är en ljuskänslig och bra sensor med stort dynamiskt omfång som sitter i D600an. Sen så ville jag ha de större pixlarna än de små som på de modernare DX-husen, det är ju bara att slå om till DX-läge om jag vill köra den som en cropsensor kamera 1,5x crop. Närmaste alternativet för mig skulle vara en D7000 om jag inte gick upp på FX som jag nu gjort. I DX-läge så har jag 10 megapixel, precis som min gamla D80 men med mycket bättre prestanda och det matchar mitt teleskop mycket bättre oxå. 5,95 micron pixlar. I FX läge har jag mäktiga 24 megapixel :) Bra om man vill framkalla stort eller beskära mycket. Tja och sen låg den bra i handen oxå vilket är mycket viktigt med en DSLR! Jag gillar hur reglagen sitter och alla extra tekniska funktioner som de billigare husen inte har. T ex 39 punkters autofokus.

Dessutom funkar den nu klockrent i MaximDL med senaste drivrutinen som man får installera separat. Fixar buggar och konstigheter med de flesta nyare Nikon modellerna. Bra att veta och iför den som är intresserad kan jag posta en länk.

Så resonerade jag när jag köpte min kamera, det finns ju många aspekter på hur en DSLR kamera ska vara. Men de populäratse märkena verkar vara Canon, Nikon och Pentax som alla funkar mycket bra för astrofoto.

Frost, om du vill så kan du ju alltid skänka din trasiga kamera till Nikonhacker.com så kanske de kan ha den som utvecklingskamera? Har du bestämt dig vad det blir för ny modell eller om du ska byta märke eller hur du nu gör?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: dslr för astrofoto.

Post by AstroFriend »

Hej!
Lägger in några länkar här där jag skrivit om fullformatsensorer och medföljande problem och möjligheter.

Jag har en äldre Canon 5D med fullframesensor och få pixlar, 12Mpix vilket gör de relativt stora, ca 7.5x7.5my. Mina projekt går ut att använda mellanformatsobjektiv för att hantera den stora sensorn och få längre backfokus. Det går att lösa för kortare brännvidder, max 600 till 800mm. För längre brännvidd får man ta till något lämpligt designat teleskop, men de kostar!

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=55&t=8096
Här har jag testat med mitt 10" Newton och en comacorrector med m48 anslutning, vilket är mycket bättre än T2 som bara har m42. Går inte alls som ni kan se, för liten sekundärspegel och för liten comacorrector. Bör vara minst 80mm resp. 2.5" något beroende på ljusstyrka och brännvidd. Speciella Newton astrographer med inbyggd comacorrector tycks börja vid 35kkr, lite för dyrt för en annan.

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=8106
Här är en refraktor med tillhörande comacorrector som borde klara en fullframesensor. Har dock inte hittat något test som visar kvalitén. Om kvalitén motsvarar förväntningarna är denna kombination för ca 25kkr ett klipp tror jag.

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=18&t=7637
Här är lite mer om mellanformat objektiv.

Jag började med med Carl Ziess Pentacon objektiv för att nu spårat in på Pentax 6x7 systemet. Jag har ett 500mm f/4.5 och ett nyligen införskaffat 165mm f/2.8. Jag har också beställt en adapter för Pentax 6x7 till Canon EOS, min nuvarande adapter har för litet hål och är inte tillräckligt mekaniskt stabil. I den nya adaptern har jag tänkt bygga in en off-axis guider längre fram. Någonstans i adaptern skall det också gå att montera 48mm filter. Skall lägga ut lite fler bilder när jag kommit längre på bygget.

Hade jag startat om från början idag hade jag hellre satsat på Mamiya 67 format, är billiga och finns många beg. Har fördelen att ha fokusen i kamerahuset vilket gör fokusmotorbygget lite lättare. Säkert dyker andra problem upp i stället som man märker när man börjar bygga.

Någon kanske har gamla Hasselbladare som ligger och samlar damm på hyllan som kan bli intressanta astroprojekt?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: dslr för astrofoto.

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!

Har du använt Modas ? :
http://www.myoptics.at/modas/index.html

Jag provade lite med det för många år sedan när jag skulle analysera strålgången i ett teleskop.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: dslr för astrofoto.

Post by Frost »

Frost, om du vill så kan du ju alltid skänka din trasiga kamera till Nikonhacker.com så kanske de kan ha den som utvecklingskamera? Har du bestämt dig vad det blir för ny modell eller om du ska byta märke eller hur du nu gör?
jag ska ha kvar kameran om jag hittar en reserv till den då så kan jag använda den som en kamera jag inte behöver vara rädd om, under vatten mm.
det ska bli en Nikon till, d5100 blir det bra pixlar och den var väldigt bra på att fånga röda detaljer i nebulosor
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: dslr för astrofoto.

Post by stoffe »

Tack för tipset Lars! Jag har installerat det och testat, är "back workning distance" det avstånd från sekundärspegelns optiska axelcentrum ut till fokus?

Frost, en D5100 är en mycket populär kamera som det dessutom finns hackad firmware till och ett rejält kliv upp från din D60 :good: Den har samma sensor som den mycket populära D7000 och troligen även Pentax K5.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: dslr för astrofoto.

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Oj det var så länge sedan jag använde Modas. Men är det en Newton konfiguration du laborerar med och hur stort blir avständet för en normal Newton?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply