Skywatcher 130 + Canon 50D + Backyard EOS = svarta bilder

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
tobiasc
Posts: 6
Joined: 2014-01-22 18:21:32
spamtest: JA

Skywatcher 130 + Canon 50D + Backyard EOS = svarta bilder

Post by tobiasc »

Hej på er!

Jag är ny här så om jag ställer "dumma" frågor, bear with me.

Jag har ett Skywatcher 130 teleskop som jag studerat natthimlen i ett tag innan jag insåg att jag måste börja fota det jag ser.
Eftersom jag redan ägde en Canon 50D så kollade jag upp vad som krävdes för att koppla in den i teleskopet; 1 t-ring och okular adapter tillsammans med en barlow lins.
Jag laddade ner Canon's Backyard EOS för att kunna fjärrstyra kameran. Jag testade utrustningen inomhus först så att allt fungerade vilket det också gjorde.
Jag kunde inte få någon skärpa på bilderna pga att jag inte kan zooma ut tillräckligt men det är just nu ett senare problem.

Mitt nuvarande problem..., när jag tar en bild på natthimlen så får jag knappt in någonting. Bilderna blir mörka, nästan svarta. Då kör jag ändå med BULB, ISO 3200 och exponeringstid mellan 10-30 sekunder. i Backyard EOS får jag heller inte in något i Live View vilket behövs för att senare kunna ställa skärpan.

Någon som har erfarenhet av denna problematik?
Mycket tacksam för svar!

-Tobias
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Skywatcher 130 + Canon 50D + Backyard EOS = svarta bilde

Post by Lekis »

Hej Tobias.

Troligtvis beror det på att du inte kan få fokus. Det lilla ljus som finns på natthimlen "flyter ut" på chipet. Testa med ett vanligt objektiv och Backyard EOS för att se om du ser något med liveview då.

Hälsn. Kåre
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Skywatcher 130 + Canon 50D + Backyard EOS = svarta bilde

Post by Peter R »

Hej,

Skywatcher 130 ska finnas i 2 utföranden, 130M med sfärisk spegel på 900mm fokallängd och 130P med parabolisk spegel och 560mm fokallängd.
Vilken modell har du? En parabolisk spegel är att föredra.
Det bästa när du vill börja med astrofoto är att köra i primärfokus dvs att du sätter kameran direkt i okularhållaren med T-ring men utan okular eller barlow. Det motsvarar då ett 560 mm respektive 900 mm teleobjektiv.
I många enklare teleskop finns inte tillräckligt med back-focus, dvs att fokus ligger för nära okularhållaren så du kan inte komma tillräckligt långt ner för att få skärpa. Här kan du läsa om en lågprofil T-ring som gör att man kan nå fokus http://astrobeano.blogspot.se/2013/02/s ... 1000d.html .

En barlowlins gör att fokus förskjuts utåt och gör det möjligt att fokusera utan en special lågprofil T-ring men den ökar fokallängden till det dubbla (om det är en 2x barlow) vilket gör det hela mycket mera svårhanterat och bilden blir 2 bländarsteg mörkare.

Det är alltid en bra idé att först börja testa dagtid på något väldigt avlägset som ett kyrk- eller vattentorn så att du kan se om det blir skarpt.
Nattetid på stjärnhimmeln blir allting mycket svårare. Pröva sedan först på Månen eller Jupiter som är väldigt ljusstarka.

/*Peter R
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Skywatcher 130 + Canon 50D + Backyard EOS = svarta bilde

Post by bjorsa »

Är oxå ganska ny på det här och det jag gör med min canon 50d och sky watcher 200 är att jag använder mig av en surfplatta och helicon remote som är en gratis app https://play.google.com/store/apps/deta ... ote2&hl=sv som man sköter kameran med och då kan man stå brevid när man gör skärpeinställningarna innan man kopplar över det hela till datorn inomhus .

Om du skall få till bra skärpa och veta när skärpan sitter så är det bra med en http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... -70mm.html den finns i olika storlekar och man hänger den över teleskopöppningen efter det man hittat lite stjärnor sen börjar man fota och använder man då surfplatta eller dator så förstorar man upp bilden och då ser man hur stjärnan strålar med 3 st streck och mittstrecket skall gå precis mitt igenom då är man rätt men instruktioner finns med när man köper en sån .

Att börja hitta lite stjärnor med teleskopet så är det ju rätt väg du gjort men du kan ju skruva upp iso ytterligare och ta längre exponeringer för att då få till en ljusare bild och se om du inte då får in lite oskarpa stjärnor och dom borde se ut som donuts dvs ett hål i mitten och sen en ljus ring sen är det bara att börja skruva åt något håll och fota å se om inte donuten minskar i storlek då skruvar du skärpan åt rätt håll sen när du väl börjar få stjärnor i bilden då lägger du på Bahtinov fokusmasken för att ställa in skärpan ordentligt .

Jag använder mig av canons egna program som följer med kameran dvs EOS utility som är ett enkelt program med live view och inställningar för iso f tal tid osv och går att förstora bilden i liveview .
mvh/bjorsa
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Skywatcher 130 + Canon 50D + Backyard EOS = svarta bilde

Post by bjorsa »

Precis som Peter r säger så är det bästa att köra primärfokusmontering och jag kör med det och här finns en video där man ser hur det går till och fram till ca 4,5 minut handlar det om skywatcher och dess primärfokusmontering http://www.youtube.com/watch?v=cYTmsfpL0M4
mvh/bjorsa
tobiasc
Posts: 6
Joined: 2014-01-22 18:21:32
spamtest: JA

Re: Skywatcher 130 + Canon 50D + Backyard EOS = svarta bilde

Post by tobiasc »

Wow jag är positivt överraskad över alla bra svar så snabbt! Tusen tack allihop!
Nu har jag en hel del ny info att testa. :)
tobiasc
Posts: 6
Joined: 2014-01-22 18:21:32
spamtest: JA

Re: Skywatcher 130 + Canon 50D + Backyard EOS = svarta bilde

Post by tobiasc »

Jag gav er lite fel info. Det är ett Skywatcher SKYHAWK-1145P Spegelteleskop som jag har. Förändrar det faktum mycket?
Post Reply