Nikon D5000

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
steen
Posts: 23
Joined: 2014-02-16 00:18:39
spamtest: JA
Location: Fredriksdal

Nikon D5000

Post by steen »

Hej !

Är det någon som astrofotograferar med Nikon D5000, min tjejkompis har en dito som hon vill prova med, så vi skaffade de nödvändiga grejjorna samt fokalreducerare för att koppla till CPC1100 XLT GPS, men har inte hunnit prova ännu.

Vad säger ni, jag funderar på att skaffa ett kamerahus själv också, vad rekomenderar ni, jag kan inte så mycket om vanliga kameror det finns många "fina" på blocket, Canon, Nikon, Minolta osv. till bra priser ?
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Nikon D5000

Post by Jonas »

En av de mest prisvärda just nu är Canon 1100D. Det är många som köpt denna ny bara för att modda den och få en dedikerad astrokamera till ett mycket vettigt pris. Kameran är givetis bra även omoddad men, som med alla omodade kameror, är rödkänsligheten ganska låg.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Nikon D5000

Post by thanders »

Jonas wrote:En av de mest prisvärda just nu är Canon 1100D. Det är många som köpt denna ny bara för att modda den och få en dedikerad astrokamera till ett mycket vettigt pris. Kameran är givetis bra även omoddad men, som med alla omodade kameror, är rödkänsligheten ganska låg.
Finns att köpa moddad också t.ex. här:
http://www.gerdneumann.net/deutsch/kame ... meras.html
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nikon D5000

Post by stoffe »

Själv så har jag inte riktigt fattat vad som är den stora fördelen med Canon före Nikon? Det var fördel att ha Canon om man jämför äldre Nikonkameror med CCD sensor, men dagens Nikonkameror fungerar mycket bra för astrofotografering.

Jämför sensorer här.
http://www.sensorgen.info/

Jag är jättenöjd med min D600, kan inte se någon som helst anledning till att byta kameramärke.
Ta den kameran som du tycker känns mest vettig att fota med, många är nöjda med D5100 och D7000. Den sistnämnda är att föredra.

Om din tjejkompis har en Nikon med lite tillbehör så kan ni ju byt-låna av varandra. Känns och kläm på en Canon oxå och se om du gillar den bättre. Jag har bara erfarenhet utav Canon 40D på Canonsidan, den kanske är väl stor och klumpig med dagens mått mätt och lite okänslig sensor.

Man vill ju eftersträva att ha hög känslighet, lågt brus och inte allt för små pixlar. Det är t ex onödigt att översampla när ändå atmosfären begränsar den optiska prestandan.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nikon D5000

Post by AstroFriend »

Hej!
Jo sensorerna har utvecklats mycket de senare åren och kamerafabrikat är mindre viktigt numera, kanske mer vad det finns för program att styra de med.

Eftersom jag nu själv är Canon användare kan jag kanske dela lite erfarenheter för just Canon. Canon har ju den trevliga egenskapen att man med adapter kan montera Nikon linser på den ifall du skall fota vidvinkligt, dock går det ej att fjärrstyra fokusen när man använder den så. Ennan fördel är att de nyare Canonmodellerna har inbyggd tempsensor vilket är bra när man skall matcha darkframes.

I övrigt tror jag det inte finns så mycket att säga. Antar att till Nikon finns också program för att kontrollera den via datorn om man avser att använda den så och att modifiera den så att känsligheten för H-alpha förbättras måste väl rimligen gå det också antar jag.

Skall du enbart fota genom teleskop så spelar det ju ingen roll att fokusen i kameran inte går att använda till linserna.

Om jag förstått det rätt har de senate Nikon DSLR modellerna SONY sensorer som skall vara mycket bra.

Har ni redan en Nikon är det bara att börja och testa med den, finns ingen anledning redan nu leta ny Nikon eller ev. annat fabrikat. När ni fått erfarenhet av det och vill få ut mer av det då kanske ni kan börja fundera en ersättare. Dumt att lägga ut för mycket pengar i början, är ju lite tålamodsprövande att stå ute i kylan och många ledsnar och utrustningen hamnar på hyllan och samlar damm.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nikon D5000

Post by stoffe »

AstroFriend wrote: Om jag förstått det rätt har de senate Nikon DSLR modellerna SONY sensorer som skall vara mycket bra.
De några av de allra senaste Nikonmodellerna har Toshiba sensor och de är kan vara snäppet bättre än Sony. Kika på D7100 i listan på sensorgen.info, mycket lågt utläsningsbrus och högt QE.

Det spelar alltså egentligen ingen roll om man väljer Canon eller Nikon idag. Testa att köra med kameran som din tjejkompis redan har och sedan investera när du känner att du behöver ha en egen kamera. En DSLR kamera har man ju även dagtid så det är viktigt att man trivs med menysystem, knapp-placering, hur den ligger i handen osv.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nikon D5000

Post by stoffe »

Ang ställen där man kan köpa modifierade kameror så finns det ett företag som verkar vara högst i topplistan.

http://www.spencerscamera.com

De modifierar Nikon, Canon, Minolta, Sony, Olympus osv och har även förutom full spectrum, IR-mod även en mod som de kallar för heat reduction. Vad det exakt innebär vet jag faktiskt inte men de har modifierat de flesta DSLR kameror som finns ombord på ISS, vilket jag tycker är en häftig merit :good:

Här står det lite mer om deras NASA konverteringar
http://www.spencerscamera.com/nasaconversion.cfm
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
steen
Posts: 23
Joined: 2014-02-16 00:18:39
spamtest: JA
Location: Fredriksdal

Re: Nikon D5000

Post by steen »

Hej Igen!

Tack för alla fina tips!

Vi ska testa med Nikon D5000 nu i helgen om vädret tillåter, det blir "first light" för oss båda med teleskopet med kameran.
Gillar vi detta, så blir det mera inköp senare, typ wedge och tracking kamera samt lite flera okular med mera.
Jag återkommer med en liten rapport.
steen
Posts: 23
Joined: 2014-02-16 00:18:39
spamtest: JA
Location: Fredriksdal

Re: Nikon D5000

Post by steen »

Hej Hopp!

Tyvärr blev det inga tester av min tjejkompis kamera denna helg.
I Fredags snöade det och igår var det tjock dimma och idag snöade det igen.
Återkommer senare när det blir bättre väder typ.
Post Reply