Ställa in kamera och objektiv i Stellarium

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Ställa in kamera och objektiv i Stellarium

Post by Präriefoten »

Hej,

Hur ska man gå tillväga för att ställa in sin "kamera" i Stellarium vid piggyback fotografering?

1 Först lägger man in sensorn med upplösning, chip width och pixel width+height.
2 Sedan borde man lägga in objektivet, men skall man lägga in det som Lens, Okular eller Teleskop?

Säg att man tar ett standardobjektiv som följande specifikationer:
Brännvidd: 55-300 mm
Ljusstyrka: 4,5-5,6
Minsta bländare: 22

Jag testade med att lägga in objektivet som ett Teleskop med Fokalläng 300mm och Diameter 5.6, men är det rätt tillvägagångssätt? (alt. 55mm 4.5)

Har varit molnigt så det fanns inga möjligheter att ta en testbild och jämföra.

Martin
Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ställa in kamera och objektiv i Stellarium

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Jag använder inte det programmet, men en telefotolins är ju som ett litet teleskop. Du borde ju bara ställa in data för kameran och fokallängden och ev. f-tal. Fast du har en zoom så du måste bestämma vilken fokallängd du skall använda. Ex.vis 300mm. Bör fungera bra så länge du inte har extremt korta brännvidder relativt bildsensorns storlek, alltså extremt vidvinkliga objektiv.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Ställa in kamera och objektiv i Stellarium

Post by Präriefoten »

Helt oväntat fick vi en klar natt så jag testade mina inställningar mot verkligheten.
Resultatet är in 100% på pixeln men det överensstämmer ganska väl.
Således kan man ställa in sitt objektiv som ett teleskop i Stellarium med fokallängd och diameter.
Attachments
StellariumCameraCalibration.png
StellariumCameraCalibration.png (605.78 KiB) Viewed 2024 times
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Post Reply