Canon kamerahus och vinjettering

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Canon kamerahus och vinjettering

Post by AstroFriend »

En fråga till er alla som använder fullformatsensorer och DSLR kameror.

Jag har observerat att mitt kamerahus, en Canon 5D med fullsensor ger en oönskad vinjettering. Det är helt enkelt för trångt i kamerahusets öppning för att klara ljusstarkare optik/teleskop. Se nedtill, bullen mitt på underkant som kommer från spegeln samt den lilla mitt på vänster kant, en av tapparna för stödet av spegeln i nedfällt läge. Det är alltså ganska små saker och kanske i många fall försvinner när man kroppar bilden i ett senare skede, men lite retfullt är det.
m13 tv30 iso1000.jpg
m13 tv30 iso1000.jpg (80.48 KiB) Viewed 1607 times
Den cirkelrunda öppningen mätt på insidan av bajonetten är 50mm och det är tillräckligt, m48 anslutningen har ju ett hål på 44mm. Vad som är värre är den innanliggande kvadratiska öppningen, den mäter 41mm x 27mm, det är mätt med spegeln uppfälld. Den ligger lite förskjuten nedåt. I bilder tagit med brännvidder på 500mm och ljusstyrka runt f5 syns tydligt en skugga av spegelns undersida. Men man kan också se spår av de tappar som står ut på sidorna i öppningen, speciellt den till vänster, de är stöd för spegeln i nedfällt läge. Jag kan se antydan till samma fenomen på på nyare versioner av 5D II och III, men tycks också finnas på 6D. Den kvadratiska öpningen borde vara minst 36x24mm plus en ram på 4mm på ett avstånd av 35mm. 44x32mm vore bra för ett f5 objektiv på 500mm. Att jämföra med Canons 41x27 hål.

Som ni ser på bilden nedan kan man ana att det blir problem.
canon 5D I.jpg
canon 5D I.jpg (31.36 KiB) Viewed 1631 times
När jag tittt in i ett gammalt Pentaxhus så känns det som om liknande problem finns även här, men jag har inte testfotat. På Canons egna objektiv verkar det inte vara något problem, ja konstigt vore annars, men de har antagligen en annan design som ger en annan ljuskon ut från objektivet.

Vad har ni för kameror och vad är motsvarande mått på era kamerahus?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply