Trasig USB-kontakt, säsongen över...

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Trasig USB-kontakt, säsongen över...

Post by Martin F »

Jaha, det var ju snyggt. Råkade lägga kameran så dumt att USB-kontakten trycktes in lite. Funkar inte att koppla in den längre, ingen av mina datorer hittar den. Kabeln är OK, har provat med annan kamera.

Nån som vet vad det kan kosta att laga den hos Canon? Den ska ändå in för justering av felmonterat filter.

Kameran (1100D) har ju en HDMI-port men del är väl bara en utgång? Eller kan man styra kameran via den? Använder BackyardEOS.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Trasig USB-kontakt, säsongen över...

Post by Quilding »

Troligen har själva kontakten slitits loss från mönsterkortet och det är nog ingenting som ens Canon själva sätter sig och lagar. Det dom gör är förmodligen att byta hela moderkortet. Ingen aning vad det kan kosta, men om du känner dig händig nog så finns det ett på eBay just nu för 659:-
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Trasig USB-kontakt, säsongen över...

Post by Martin F »

Fan också. Gav bara 1500 för kameran, kostar säkert lika mycket (eller mer) att få det fixat...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Trasig USB-kontakt, säsongen över...

Post by Quilding »

Du känner ingen som är van att löda ytmonterat? Det borde gå att limma fast själva kontakthuset och fullöda in virtrådar till kontakten. Ynglingar som chippar tv-spel brukar vara experter på detta :)
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Trasig USB-kontakt, säsongen över...

Post by Martin F »

Hmm, får fundera. Å andra sidan kanske det är lika bra att Canon får göra det när de ändå ska ta isär kameran för att montera om Baaderfiltret.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Trasig USB-kontakt, säsongen över...

Post by awasen »

Kolla med försäkringsbolaget. Jag fick ny kamera när jag tappade min från balkongen... :o
Jag har dock reducerad självrisk, annars lönar det sig nog inte för en 1100d...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Trasig USB-kontakt, säsongen över...

Post by Martin F »

Tyvärr oförsäkrad. Har enskild firma som fotograf och kameran är inköpt i firman. Företagsförsäkringar är så dyra att jag kan sabba en kamera om året och ändå tjäna på att inte ha någon.

Tankarna går ju i linjer som att om jag ska lägga t.ex 3000 kr på att laga en kamera med totalvärde (inkl moddning) på 4500 kr så lockar det mer att lägga lite emellan och köpa en nyare kamera (t.ex en 100D) och modda för kanske 3000 mer). Högre upplösning skadar oftast inte :)
Post Reply