Nya okular till observatoriet

Nyheter för Alingsås Astronomiklubb
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Freddan »

Det är smidigheten i zoom-okularet som lockar. Men ger det verkligen samma bildkvalitet och synfält som fasta okular? Tycker inte det är så värst bökigt att byta okular fram och tillbaka men visst blir det lite kallt om fingrarna mitt i vintern sen.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Lars L »

Har du ett zoom okular 8-24mm, är synfältet naturligtvis större vid 24mm än 8.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Lars L »

Ser att specen säger "The field of view is 68degrees at the 8mm setting, and 50 degrees at 24mm".
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Freddan »

Ja, där är ju en nackdel. Sen känns det ju bara som att fasta okular borde vara bättre än en zoom med rörliga delar. Men jag är inte alls duktig på optiken, det kanske inte är någon större synlig skillnad, vad vet jag. Lutar ändå mest åt fasta okular just nu.


Jag köpte mitt teleskop i början av året så jag har inte så mycket erfarenhet men när jag är ute brukar jag ha med mig 6mm, 9mm, 15mm och 25mm. Någon enstaka gång har jag haft nytta av 4mm också men oftast är ju seeingen för dålig. 9mm och 6mm gillar jag båda två för planeter. Vill knappt vara utan nån av dom.

15mm använder jag väl mest för nebulosor och klothopar även om jag gått ner många gånger på 9mm också. 25mm är mest för att rent estetiskt njuta av stora ytor. Använder den inte så ofta egentligen men den är ju vacker att titta i.

Det känns som att man kommer väldigt långt med tre okular och en barlow. 8mm, 13mm samt 21mm tror jag skulle täcka in det mesta.

Med barlow får man då ut ungefär: 4, 6, 8, 10, 13, 21 mm. Hur tycker ni det låter?

Om ni med 1-meters reflektorer fick välja två eller tre brännvidder ni inte kunde vara utan när det gäller okular. Vilka skulle dessa vara?
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Hans Bengtsson »

Begreppet "synfält" kan betyda två olika saker:

1) Apparent field of view (AFOV), skenbart synfält. Detta är okularspecifikt och oberoende av andra faktorer. Kan vara t.ex. av storleksordningen 60 grader.

2) True field of view (TFOV), verkligt synfält. Detta är beroende dels av okularets AFOV, dels av teleskopets brännvidd. Kan vara t.ex. av storleksordningen 0.5 grader.

För att beräkna TFOV kan du använda denna länk:

http://www.csgnetwork.com/telefov.html

När man använder Baader-zoomen vid 24 mm så är AFOV mindre än vid 8 mm, men TFOV är större än vid 8 mm.

Baader-zoomen är enligt min erfarenhet bättre vid alla brännvidderna 8-24 mm än vad hyggliga och någorlunda billiga Plössl-okular är. När det gäller bildåtergivningen i synfältets utkanter kan de säkerligen inte mäta sig med förstklassiga dyra fasta okular som Ethos, det vore att begära alldeles för mycket. Jämfört med andra och mycket dyrare zoom-okular från Swarovski och liknande märken, så har oberoende tester visat att Baader vinner trots det betydligt lägre priset.

Vad som är viktigast med ett okular beror på vad man vill göra. För min del (som observatör av variabla stjärnor) bör stjärnorna synas fina och skarpa även ett bra stycke från bildfältets centrum, men hur de ser ut strax intill kanten är likgiltigt. I den delen av synfältet skulle jag ändå aldrig våga placera jämförelsestjärnorna, oavsett okularmärke.

Och för den som vill teckna av en planetyta spelar det ju ännu mindre roll hur okularet tecknar utanför den optiska axeln, därför kan planetobservatörer ibland ha lite udda preferenser när det gäller okular!

Å andra sidan, om man mest önskar att få en estetiskt maximalt vacker bild i okularet, med perfekta stjärnor ända ut till kanten, då är det i första hand dyra kvalitetsokular som gäller. Okular som består av många optiska enheter.

Det har även betydelse varifrån man observerar! Under "fältmässiga" förhållanden vill kan kanske inte hålla på med att byta stora dyra okular mot andra stora dyra okular stup i ett, ifall vinden viner och det är 10 minusgrader. I sådana fall kan det vara mera praktiskt med en uppsättning små och relativt billiga okular som man kan ha i fickorna i vinterjackan. Det är då inte någon katastrof om man skulle tappa något okular i snön eller gräset.

När jag observerade för 20 år sedan, långt innan Baader-zoomen fanns, så blev det en typisk obs-kväll 50-100 okularbyten. Det gick också bra, men zoomen har för mig betytt ett väldigt lyft när det gäller bekvämlighet.

mvh
Hans Bengtsson
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Lars L »

Right you are Hans, frågan är bara om ditt resonemang leder till förståelse för en "newbee", för att ytterligare komplicera saken vill jag presentera en klassisk länk för oss planet-nördar ang. okular. Lite ABC när det gäller visuella observationer av planeter, mycket lärorik.

http://www.cloudynights.com/documents/p ... pieces.pdf

:green:
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Freddan »

Du har helt klart några bra poänger där Hans.

Valet mellan fasta okular och zoomen blev svårare igen.

Lars:
Jag läste lite snabbt igenom den länken. Är alltså vidvinkelokular generellt sämre för planetobservationer? Eller använder du dina TS Expanse för att titta på planeter också?
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Lars L »

Se ovan!
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Freddan »

Tar det som ett nej.
Tror dock att de skulle duga åt mig. Med tanke på att jag är ny och hittills inte hittat något speciellt område jag är mer intresserad av.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Hans Bengtsson »

Alltid kul att kunna komplicera till saker och ting en smula - och ofta rätt nyttigt, eftersom verkligheten brukar ha många skilda sidor och det som är nattens sanning i ett avseende inte alltid är det i ett annat avseende.

En rätt intressant länk när det gäller zoom-okular är denna:

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=73582

Recensenten skriver att "Optically, I think the Baader is the best zoom eypiece I've tried so far". Konkurrenterna är inga mindre än Swarovski, Nikon och Zeiss! Vidare:

"The clear loser in this group when it comes to light transmission, contrast and color accuracy is the Zeiss, which, compared to the others, is obviously dimmer and lower contrast with a yellow color cast. The Nikon, Baader and Swaro all have very high light transmission and contrast. About as good as it gets for complex eyepieces. The Baader is quite outstanding, possibly the brightest by a hair. It’s easily as bright or brighter than my Pentax 14mm XW and 13mm Nagler, and it gives up almost nothing in brightness and contrast compared to my 16mm Zeiss A-16 Ortho. Color transmission is also very accurate. The Baader and Nikon are nearly indistinguishable with very slight red casts and the Swaro is a tiny bit yellow, not blue like many people report for the complete Swaro scope optics."

mvh
Hans Bengtsson
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Lars L »

Till Freddan, nu är du lite Eager-Beaver, vilket är bra! Du har potential att plöja ner minst 100.000 Skr på astro-prylar, läs nogrannare - Det beror helt på seeingen vilket okular jag använder, HR Planetary räcker i 99% av alla planetobservationer (detta gäller Sverige). Vid sällsynta tillfällen på exempelvis vid spanskasolkusten använder jag Clavé Plössl, Zeiss Ortho och TMB Super Monocentric.

Till Hans, Baader Zoom ger ingen huvudvärk eller frustration, det är mekaniskt som det kommer till korta och det är inte världens bästa planetokular. :green:
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Hans Bengtsson »

Jag håller med om båda dessa saker. Rörligheten hos ett zoom-okular är och förblir en inbyggd svaghet ur hållbarhetssynpunkt, samtidigt som det förstås är just rörligheten som skapar zoomningsmöjligheten. Och för planetobservationer finns det många högförstorande okular på marknaden som är mera optimala, inte minst i kombination med olika filter som lyfter fram detaljerna.

Vid visuella variabelobservationer handlar det emellertid mycket om att hela tiden behöva växla mellan olika förstoringar, en variabel av magnitud 8 observeras lämpligen med en en helt annan förstoring än en stjärna av magnitud 13 som man kanske har observerat några minuter tidigare. Och även för en och samma variabel använder jag ofta flera olika förstoringar vid ett och samma tillfälle, den samlade magnitudbedömningen blir en avvägning av resultaten vid olika förstoringar. Att vid dessa tillfällen kunna zooma in istället för att ständigt byta okular ger en avgörande fördel.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Timo »

Jag håller med Lars L här om att föredra Vixen LVW.
Min 22 mm,s är superb och jag har hört en del wow när de tittat genom det okularet.

Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Lars L »

17mm och 22 är utmärkta okular, glaspurister har fattat det för längesedan. :good: Orion (U.S.A.) försökte kopiera dem men lyckades inte fullt ut, har för mig att de gick under handelsnamnet Stratus.
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Freddan »

Första halvklara kvällen igår sedan jag fick mina Hyperion okular. 8mm, 13mm samt 21mm. Dock disigt och mycket månljus. Men ändå - vilken skillnad mot mina små billiga plössl okular. Vilken vy! Kommer bli jättespännande att testa dessa mer. Hoppas på klart väder ikväll.

Nästa steg blir en lämplig barlow. Tex Celestron Ultima 2x.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Post Reply