Råd om julklapp

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
astronomifrugan
Posts: 2
Joined: 2012-11-15 18:27:24
spamtest: JA

Råd om julklapp

Post by astronomifrugan »

Jag har tänkt att köpa ett teleskop till min man i julklapp. Det blir hans första. Han kommer förmodligen att vilja fotografera också. Jag har frågat runt lite grand och fått förslag på två teleskop. Skulle gärna vilja få ett råd från er. De två teleskop som jag fått förslag på är Sagitta skolteleskop och Sky Watcher AFP03 Explorer-150P EQ Pro Syn scan. det första kostar runt 3000 det andra drygt 7000.
Kan tillägga att jag kan ingenting om teleskop.
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Råd om julklapp

Post by DavidS »

Oj! För det första: En djup bugning! Din man är att gratulera. Så omtänksamt att både vilja ge honom en så fin present och att dessutom anstränga sig för att ta reda på vad som är bästa köpet.

Spontant tycker jag att det andra teleskopet är ett bättre köp! Dyrt visserligen men ett teleskop man inte växer ur så lätt. Paketet verkar komplett, man börjar ändå inte fotografera på stört utan lär sig sitt teleskop genom att observera med de medföljande okularen. Kanske skaffar man ett bärbart batteri så småningom. För enkel fotografering behövs sedan bara en billig adapter till kameran. (Och massor av kunskap och tålamod!)

Men akta dig! Astronomi kan urarta till en materialsport. Fråga min fru ;-)
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: Råd om julklapp

Post by hostklint »

Vilken härlig julklapp han kommer få.

Jag gav mig själv Sky Watcher-paketet i julklapp förra året och jag
röstar helt klart på det, särskilt om du tror han kommer fotografera.
Första paketet har en montering (stativet med motorerna) som inte lämpar sig för foto.

Med det andra paketet finns en grund för att fortsätta länge.
Den dagen han växer ur det, då har han en kunskap som är långt ifrån nybörjarens.

Jag pratade en del med Hans på Teleskopservice och har fått mycket hjälp av honom.

Sen tänker jag citera David rätt av ;-)
Men akta dig! Astronomi kan urarta till en materialsport. Fråga min fru ;-)
astronomifrugan
Posts: 2
Joined: 2012-11-15 18:27:24
spamtest: JA

Re: Råd om julklapp

Post by astronomifrugan »

Tack för era svar. Ja, jag lutar nog åt det dyrare paketet jag också. Vad jag funderade på var om det var ett paket som man "snabbt växer ur" och vill ha ett dyrare. Jag tycker det känns som att det är för dyrt för att "snabbt växa ur".
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Råd om julklapp

Post by DavidS »

Jag skulle inte oroa mig för det... Visserligen kommer man igång snabbt med observerandet men det tar lång tid och kräver en del övning att bemästra finesserna. Man snarare kompletterar på sikt - fler okular, specialkamera så småningom etc.
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Råd om julklapp

Post by int0x21 »

Man kommer nog rätt långt med det paketet, det är lite tålamod och ojjande som behövs för fotografering då monteringen är start läge för fotografering.
Men nästa steg upp är nog igentligen http://www.astrosweden.se/neq6-pro-synscan-goto/18568-0 vilket många verkar använda i många år.
Det är dock en rätt stor start investering.
Första steget kan nog vara att ta reda på om det är foto eller att titta med ögonen som lockar :)
Post Reply