Protuberanser
Protuberanser
Vad behöver man egentligen för att fota protuberanser?
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Re: Protuberanser
Enkelt uttryckt ett solteleskop, ex. Lunt
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Re: Protuberanser
Tänkte mer ifall det behövdes nån typ av solskiva eller annat filter för att sålla bort våglängder, men det behövs alltså inte? Man kan observera detta med utan hjälpmedel alltså?
Har inget teleskop, men föröskt fota solen ett par ggr med teleobjektiv. Tyvärr inte sett några hint om protuberanserna. Kanske är motsvarande 900mm inte tillräckligt?
/stefan
Har inget teleskop, men föröskt fota solen ett par ggr med teleobjektiv. Tyvärr inte sett några hint om protuberanserna. Kanske är motsvarande 900mm inte tillräckligt?
/stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Re: Protuberanser
Man behöver ett dedikerat HA-solteleskop, eller ett HA-filter (alltså inget "vanligt" Ha-filter som används för t ex djuprymdsfoto, utan ett HA speciellt för solen).
Lunt, Coronado, Daystar är exempel på tillverkare av sådana.
http://www.lunt-solarsystems.eu/
http://www.meade.com/products/coronado.html/
https://www.daystarfilters.com/Quark.shtml
Lunt, Coronado, Daystar är exempel på tillverkare av sådana.
http://www.lunt-solarsystems.eu/
http://www.meade.com/products/coronado.html/
https://www.daystarfilters.com/Quark.shtml
Re: Protuberanser
Tack. Ganska dyrt... Men jag är inte förvånad:)
/Stefan
/Stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Re: Protuberanser
På daystar filtren, de har två olika modeller. Den ena heter "Prominence Model" och den andra heter "Chromosphere Model". Prominence model borde vara proteburans modellen men chromosphere model? Jag hittade inga bilder som endast visade chromosfären i galleriet på deras websida.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Re: Protuberanser
Skillnaden mellan modellerna är att Prominence ligger på 0.6-0.8 Å, och Chromospheremodellen ligger på 0.3-0.5 Å. Nu har jag aldrig testat Daystar Quark, men Chrome-varianten skall visa högre detaljrikedom på ytan, och kan säkert jämföras med ett dubbelstackat Lunt eller Coronado. Prom-varianten visar protuberanser bättre, men på bekostnad av ytan. Skulle jag köpa någon av dessa så skulle det bli chromospere-varianten. Fördelen med dessa filter är att man kan ha dem på vilken refraktor som helst och att de är relativt billiga. Nackdelen är att de har en inbyggd barlow som jag inte vet om man kan ta bort, och att de kräver en uppstartningstid.stoffe wrote:På daystar filtren, de har två olika modeller. Den ena heter "Prominence Model" och den andra heter "Chromosphere Model". Prominence model borde vara proteburans modellen men chromosphere model? Jag hittade inga bilder som endast visade chromosfären i galleriet på deras websida.
Re: Protuberanser
Det jag inte förstår med daystarfiltren om de kör med för frontfilter för att dämpa ljuset. Annars känns de lite väl farliga att använda. Jag tror inte man kommer undan med att använda den medföljande 4.2x barlowen, den har både en ratt och ett micro-usb uttag. Jag misstänker att ratten är till för att ställa kamfiltret precis som på en lunt. Det fanns fler intressanta filter, t ex kalcium II H Line filter. Det fanns en del häftiga bilder där.
Jag äger ingen lämplig refraktor själv, det känns som att mitt 8" f/8 newteleskop är lite för långt för att få detta att funka med daystarfilter. Dessutom så kanske det krävs frontfilter och det blir i så fall både stort och dyrt.
Jag äger ingen lämplig refraktor själv, det känns som att mitt 8" f/8 newteleskop är lite för långt för att få detta att funka med daystarfilter. Dessutom så kanske det krävs frontfilter och det blir i så fall både stort och dyrt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Re: Protuberanser
Inget frontfilter ska användas. Men jag har läst att det är klokt att använda ett polarisationsfilter före, eller om det var ett ir-filter. Nåt var det i alla fall. På mitt Lunt så är det inget frontfilter, ha-delen sitter mitt i teleskopet och ett blockfilter på diagonalen. Herschelprismor har inte heller frontfilter. Det finns alltid risker med solen, och man ska aldrig göra saker av bara farten.
Re: Protuberanser
Jag har daystar quantum 0.5å
För små teleskop så behöver man inte anv ett energi filter men det är rekommenderat. Etalongen reflekterar tillbaka energin men kommer solen in lite snett så kan den reflekterade värmen ställa till skada på tuben. Har man en större öppning så måste man filtrera bort uv/ir.
Det som primärt skiljer att sätta etalongen framför (coronado) respektive bakom (daystar) är att man i första fallet måste ha en etalong som har samma diameter som primärlinsen vilket är dyrt när den blir stor. Nackdelen med att ha den bakom är att ljuset måste träffa den med ett "nästan" (>f30) parallellt knippe då man annars försämrar filtrets bandbredd (centervåglängden är beroende på infallsvinkeln).
Det man börjar tappa när bandbredden blir liten (<1å) är att protuberanser som rör sig mot eller från kommer att rödförskjutas så mycket så de ligger utanför filtrets bandbredd. De som går rakt i sidled kommer däremot att synas tydligare då kontrasten ökar. Samma med solens yta.
Att jobba med den stora förstoring som man får med ett lite större teleskop är inte lätt då atmosfären ställer till det på motsvarande sätt som vid vanlig planetfoto. Jag anv mest en 6"MAK (med 5" energifilter) med en 2* powermate (vanlig barlow är inte så bra då de förvränger bildplanet) vilket ger 3.6 brännvidd.
/Håkan
För små teleskop så behöver man inte anv ett energi filter men det är rekommenderat. Etalongen reflekterar tillbaka energin men kommer solen in lite snett så kan den reflekterade värmen ställa till skada på tuben. Har man en större öppning så måste man filtrera bort uv/ir.
Det som primärt skiljer att sätta etalongen framför (coronado) respektive bakom (daystar) är att man i första fallet måste ha en etalong som har samma diameter som primärlinsen vilket är dyrt när den blir stor. Nackdelen med att ha den bakom är att ljuset måste träffa den med ett "nästan" (>f30) parallellt knippe då man annars försämrar filtrets bandbredd (centervåglängden är beroende på infallsvinkeln).
Det man börjar tappa när bandbredden blir liten (<1å) är att protuberanser som rör sig mot eller från kommer att rödförskjutas så mycket så de ligger utanför filtrets bandbredd. De som går rakt i sidled kommer däremot att synas tydligare då kontrasten ökar. Samma med solens yta.
Att jobba med den stora förstoring som man får med ett lite större teleskop är inte lätt då atmosfären ställer till det på motsvarande sätt som vid vanlig planetfoto. Jag anv mest en 6"MAK (med 5" energifilter) med en 2* powermate (vanlig barlow är inte så bra då de förvränger bildplanet) vilket ger 3.6 brännvidd.
/Håkan
Tack för alla svar. Får nog vänta lite till med sånt. Hade tänkt mig ifall det fanns nåt enkelt filter att sätta på ett vanligt teleobjektiv, men det verkar inte som det är en bra ekonomisk lösning.
Soltele verkar vara dyrt också
Soltele verkar vara dyrt också
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Re: Protuberanser
Det gör det men då får du inga proteburanser med i bild. Däremot en hel del ytdetaljer och solfläckar gör sig bra. Mylarfilm är nog det billigaste sättet att fota solen överhuvudtaget. Kostar inte mycket alls att köpa och bygga sig en filterhållare.Rommen wrote:Tack för alla svar. Får nog vänta lite till med sånt. Hade tänkt mig ifall det fanns nåt enkelt filter att sätta på ett vanligt teleobjektiv, men det verkar inte som det är en bra ekonomisk lösning.
Soltele verkar vara dyrt också
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.