Datorprestanda för astrofoto.

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by Magnus Nyborg »

Jag kontrollerade om jag kunde få min ASI185MC att fungera bra på min äldre i5-laptop, och det gick alldeles utmärkt under förutsättning att jag kompletterade med höjd processor-prioritet och inte lastade den för hårt med ex. TeamViewer. Preview i fullframe på 108fps. Capture klarade naturligtvis inte detta utan sjönk betydligt eftersom disken och diskbussarna inte klarade av detta (jag kan inte montera en SSD på denna).

Poängteras kan att tricket med ökad processor-prioritet sannolikt har med att drivrutinerna från ZWO är väldigt timing-känsliga, och att det inte verkar ha med processorn i sig att göra.

Därmed tror jag att en i5:a med moderna bussar kommer att fungera acceptabelt den med med motsvarande kapabel kamera, kanske med begränsningar rörande ytterligare lastad processor. i3:a är fortfarande osäker.

mvh,
Magnus
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by taipan »

Ok. Ja det var sju år sedan jag köpte dator sist så jag var nere på stan o köpte en ny med i7 4 kärnor osv.
Säger inte vilken för då är det bara nån som hittar nått negativt om den. Ha ha..
Nu ska jag bara installera alla drivrutiner och program och testa den..
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by taipan »

Hmm, lite antiklimax. Testar nya datorn men nu verkar varken Firecapture eller Sharpcap funka. Får bara låga b/s samt att Firecapture verkar tappa kontakten med kameran och krascha... Allt funkar fortfarande som tidigare med den tio år gamla datorn...Ja ja, så kan det gå ;)
Kan det vara att jag inte har nån USB2 port på denna datorn som bråkar??
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by stoffe »

taipan, det kan vara så att USB3.0 porten inte är fullt kompatibel med din USB2.0 kamera. Har du någon pci-express anslutning? Det skulle förmodligen vara en bra lösning med ett USB2.0 kort där i så fall.

Testa flasha om till compatible firmware och se om det hjälper.

Så, vad har du för chipset på din nya dator?

Själv har jag maxat fps både ASI120MM och ASI120MM-S på min Core2Quad dator. Den är 8 år gammal och jag har ingen plan att uppgradera, så har jag förstås en laptop oxå som oxå klarar av detta. Sandybridge i7.

Vad har du för OS på din nya dator?

Se till att du har de senaste drivrutinerna till dina USB chipsets från själva drivrutinstillverkaren och ej de som skickades med från datortillverkaren.

Du får berätta lite mer om jag ska kunna hjälpa dig.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by taipan »

Ja när jag googlat så finns det fler med samma problem. Att usb3 inte funkar med USB2 asi120mm.
Det är denna datorn jag har:
https://www.dustinhome.se/product/50108 ... ro-ux501vw

Det är Win10.
Chipset:Mobile Intel HM170 Express

Har testat båda FW tillkameran och ingen skillnad.
Vart hittar man drivrutiner från kretskortstillverkaren då??
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by stoffe »

Enligt detta så har du även USB2.0 portar på ditt chipset, de verkar dock inte vara kopplade till någon fysisk USB2.0 port på din dator. De kan vara inaktiverade av datortillverkaren oxå.

http://ark.intel.com/products/90584/Intel-GL82HM170-PCH

Jag hittade inte din specifika drivrutin för HM170 chipsets. Däremot skulle nog denna funka.
http://www.intel.com/content/www/us/en/ ... id=dc_iduu

Det där är en riktigt fin dator skulle jag säga, kraftfullare än någon av mina datorer :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by taipan »

stoffe wrote:Enligt detta så har du även USB2.0 portar på ditt chipset, de verkar dock inte vara kopplade till någon fysisk USB2.0 port på din dator. De kan vara inaktiverade av datortillverkaren oxå.

http://ark.intel.com/products/90584/Intel-GL82HM170-PCH

Jag hittade inte din specifika drivrutin för HM170 chipsets. Däremot skulle nog denna funka.
http://www.intel.com/content/www/us/en/ ... id=dc_iduu

Det där är en riktigt fin dator skulle jag säga, kraftfullare än någon av mina datorer :good:
Ja det är en fin dator. Men en PC, dvs att trots det funkar inget... ;) Mins nu varför jag varit nöjd med min Mac i 7 år.
Vem kunde tänka sig att det som funkade på en 10 gammal dator inte funkar med en ny? Ja ja, jag är inte bitter ;) Ha ha.
Vet inte om jag vågar installera den där drivrutinen utan att veta 100% att det skulle hjälpa mig..
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by stoffe »

Tja om det funkar så bra med Mac, varför använder du den inte till din kamera istället?

Jag vill helst köra Linux men får köra Windows 7 pga av alla fotoprogram som ej finns till något annat operativsystem. Viktigast är att man kan göra det man vill med sin dator tycker jag. Därför kör jag dualboot med Windows och Linux så får jag använda det operativsystem som jag vill när jag har olika behov vad datorn förtillfället skall användas till.

ASI120MM är ZWOs första kamera och den har det varit lite problem med just pga av att det är så känsligt vilket USB chipset som man använder till den. Jag har dock fått den ASI120MM som jag ägde att fungera med USB3.0 portar. Dock har jag NEC uPD720200 chipset vilket är väldigt bra, i stort sett allt från Intel är oxå bra. Om du har en USB2.0 hub så kan du sätta den emellan och se om det hjälper, helst en hub med egen strömförsörjning.

Ja du kan uppdatera chipsetdrivrutinen från den länk som jag postade, Intel kan man lita på när det gäller den typen av program. Det har funkat fint för min del och har i vissa fall avhjälpt problem som jag haft.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by taipan »

Den första frågan är dum. Finns inte så mycket astrofoto program till mac så därför är man tvingad till andra plattformar...
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by stoffe »

Nja så dum är den inte. MacOSX funkar säkert jättebra så länge det finns mjukvarustöd för det man tänkt göra. Hårdvaran är närmast identisk nuförtiden mellan PC och MAC. Annars håller jag med dig att det borde vara lite mer friare vilken plattform som man gillar att köra.

Nåväl, jag har inte så många fler tips. Du får försöka uppdatera chipsetdrivrutinerna det är en bra början.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by taipan »

Skulle en 120mm-s som har usb3 fungera bättre med denna datorn? Nu när man har usb3 på datorn skulle man ju faktiskt häldre vilja ha en sån....
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by stoffe »

För planetfoto är det just ingen skillnad mellan USB2.0 och USB3.0 versionen om du inte har ett jätteteleskop och kan få upp antalet bilder per sekund rejält. Men visst, det är en mer kompatibel USB krets i USB3.0 versionen. Jag sålde just min till förmån för en annan ZWO kamera. Testade du med en USB2.0 hub i mellan kamera och dator? Det kan i vissa fall hjälpa. Skicka ett mail till Sam på ZWO så kanske han har något tips.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by taipan »

Jag testade att koppla en extern skärm, med usbhub inbyggd mellan dator och kamera utan någon förbättring.

Provat att installera om drivrutinerna för kameran, flashat bios i kameran mellan de två olika som fans. Samt kollat att den senaste drivrutinen från Intel är installerad på datorn.

Så här står det i ZWOforum, angående usb 3 varianten visserligen men ändå:
"most important is USB3.0 host controller
we recommend "Intel® USB 3.0 eXtensible Host Controller"
from customer´s feedback, all intel host controller works and can provide the maximum data transfer.

Och kollar jag i aktivitetshanteraren under USB styrenheter så står det som bilden visar. Men somsagt, det betyder väll bara att USB3 varianten av kameran troligen skulle funka med min dator.

Samtidigt så funkar ju kameran klanderfritt på min gamla dator med USB2, och jag är egentligen nöjd med kameran som gett riktigt sjysta bilder på solen. Borde köpt en dator med en sån port på helt enkelt. Hehe. Ja ja, så kan det gå.
Ska fundera på en-S modell och vem vet, kanske hittar nån med USB2 port som vill köpa en billig planetkamera.....
Attachments
untitled.png
untitled.png (58.34 KiB) Viewed 6731 times
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by stoffe »

För planetfoto så spelar det ingen roll om man har USB2.0 eller USB3.0 versionen av ASI120MM. Det är först när man vill använda hela sensorn som USB3.0 versionen går att få upp i hastighet och det rejält. Från 35 fps med USB2.0 till 80 fps med USB3.0 samt 30% överklockning. Det är endast USB3.0 versionen som har möjlighet att överklockas.

USB3.0 versionen har en annan USB-kontroller än USB2.0 versionen och rekommendationer som gäller ena varianten gäller inte för den andra tyvärr.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply