Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Har tänkt börja räkna på det här med antal fruktsamma nätter här i Falun.

Så jag börjar idag, onsdagen den 6'e september 2017.
Det verkar ju mycket eller extremt uselt, så nu ska jag kolla upp det här under 1 år !
Jag kan utföra astro observering när jag vill pga mitt jobb.
Nu kommer en viss tid per år utfalla för jag är på resa minst 4-8 veckor per år.
Jag hoppas nån du kan hjälpa mig hålla lite koll. ( Hör då av mig )

Jag kommer rapportera här månadsvis.
Det som gäller är jag kommer kort notera vädret om det är regn, snö eller moln eller stjärnklart.
Jag kommer också kort notera om jag ser en stjärna eller ej.
Det kommer bli bedömt efter min skala 0-10.

Jag jobbar ofta sent så jag går solika ut vid hemgång ofta kring midnatt men håller ofta koll f.o.m med mörkret inbrott tills jag åker hem.
Då ser jag läget.
För mig handlar det om deep-sky observering, och jag kommer bli MYCKET förvånad nästa år om jag har 10 goda nätter rapporterade med 10 på skalan.

Kom gärna in med kommentarer.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

06 SEP.

Mulet, regn i luften och inte en stjärna synligt.
Skala 0.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Björn »

Hej Håkan!

Från mitten av juli fram till nu har jag varit ute 18 kvällar.
Som jag nämnt tidigare här på forumet så hade jag under förra hösten-vintern ca 70 obs-kvällar.

Hur många av dessa kvällar som skulle hamnat högt på din 0-10 skala har jag ingen aning om, men vi variabel-observatörer är kanske inte så kräsna :green:
Men mellan tummen och pekfingret så kan jag nog påstå att av de 70 kvällarna så var säkert 25-30 fantastiskt fina här i Ljungskile.
Falun-trakten kanske är en ovanligt dålig plats för astronomi? Har ingen aning om hur det står sig rent statistiskt men väst-kusten brukar ju normalt sett inte kunna skryta med superbra väder, så det borde väl inte skilja sig åt alltför mycket.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Björn !

18 nätter, ;-)
Inte ens i Kalifornien/Arizona i öknen får dom ju det på ett helt år, och här har det nog inte varit en natt stjärnklart det jag pratar om sedan din räkning började.
Falun ska ev vara bland de bättre i landet har jag hört från Hans, så det sticker inte ut negativt i alla fall. ( utan att vara expert på området/vädret )

Min skala kommer bli kräsen, men även på en 10'a kommer det inte bli överdrivet.
Men då gäller det nymåne och helt stjärnklart att det kan vara en ide att ta ut en 12" Dobson i alla fall och åka ut en bit och kollimera den.
( jag gillar inte kyla personligen, men kommer utebli kylan i räkningen och skalan. ( för vi bor ju i Sverige )
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Hans Bengtsson »

Håkan:

Du hänvisar till mig, att jag skulle påstått att Falun är bland de vädermässigt bättre ställena i landet. Var i hela friden har du fått detta från? Meteorologi är mitt jobb, och jag tycker inte det är kul när felaktiga påståenden tillskrivs mig.

I en annan tråd skriver du att det sagts att det skulle finnas 250 nätter per år för observation av deep-sky i vårt land. Det är ju ett rent fantasital. Har på allvar svårt att tro att något sådant har påståtts. För variabler har vi drygt 100 bra kvällar per år. 250 finns inte på kartan i vårt land.

Molnigheten i Falun kan man se från satellitbilder timme för timme. Jag har tidigare gjort en sådan sammanställning månad för månad sedan 2006:

viewtopic.php?t=11899" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Hans,

Jag tycker du överdriver saken lite här.
I en tråd skrev du att Falun höll ett bra mått och stod sig riktigt bra i landet som helhet, och kanske ett uns tom bättre eller riktigt bra.
Visst kan försöka leta upp det om du vill.
Jag skriver inte att det är sagt från dig att det är det bästa stället i landet för DEEP SKY och jag skriver ju att det inte i alla fall sticker ut negativt.
I en annat tråd skrev en att det fanns ca 200-250 nätter per år. ( om jag minns saken korrekt var denne ute långt över 200.
Det har inte du sagt och visst kan jag leta upp detta också.
Jag vill ingen ska påstå att jag ljuger i min tråd om vad som sagts eller överdriver en sak givetvis.

För mig tar jag dock det med ro och inser bara att vi bor i ett skitland vad det gäller astro för deep sky.
-Jag tror jag inte ÄR ensam om detta och jag kan bara beklaga läget. ( varav min räkning börjat sett utifrån min personliga skala )
Givetvis kan min skala diskuteras, men iden är att det är min skala och inte nån som ser på en ex väderkarta från en annan del av landet som ev har en helt annan syn på vad en 10 skala innebär i Sverige och typ av astro utövning.
Men som jag skriver ; kommentera gärna !

Det beror inte bara på molnighet här utan många andra aspekter finns varför det är så illa.
Men även andra 'man kan tro' betydligt bättre ställen har sina svårigheter.
Jag kan bara se till mina egna resor nu sedan ett par år tillbaka på astro platser hur det sett ut och jag har en del vänner inom visuell deep sky runt om i världen som jag får input ifrån. ( och jag hör vad dom säger )
Många av dessa bor runt om i USA och de flesta i Kalifornien och Oregon men även Arizona och Nevada och Texas och på östsidan som har dobbar kring 20 eller mer, men även Tyskland och Australien och Frankrike.

Notering. Jag vill inte med listan eller en skala påstå att vi behöver 360 deep sky nätter per år som ska likna det bästa från ex Chile.
Jag vill dokumentera det från mitt sätt att se på saken då jag lämnar firman kring midnatt 7 dagar i veckan, ev redo om jag skulle vilja obsa.

Joel sa till mig på vårt allra första samtal att det finns ev ett par nätter per år.
Jag tänkte då att stjärnorna ser man ju varje natt ( utan att knappt nånsin tittat upp innan ) så nu blir det till att köpa en skoter overall tänkte jag som hatar vintern !

Till dags datum håller jag med Joel Knorring totalt och många deep sky utövare med lite större dobbar säger precis lika, även om de bor betydligt i bättre och torrare klimat.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by AstroFriend »

Klara mörka nätter är nog bara en vision att få uppleva numera känns det som. Där jag bor blir det aldrig mörkt pga ljusföroreningar. De gånger jag varit i södra Spanien, Kanarieöarna, Turkiet, har vi fått noll klara nätter! Märk väl att en stor del av vistelsen varit på minst 1300 meters höjd och kanske vi varit där över 50 nätter tills dags dato.

Nu är observatoriet på landet i princip klart att användas, många skulle nog säga att även där med dess närhet (30km) till Stockholm inte är mörkt. Men för mig relativt där vi bor är det en enorm förbättring.

Update:
Med krav om minst 6 timmar astronomiskt mörker och räknar bort Månnätter då den lämnar mindre än 4 timmar astronomiskt mörker per natt, får då att ca 12 nätter per månad skall räknas bort:
Högsta möjliga antal mörka nätter blir då från 15/9 till 31/3, ca 195 nätter minus 78 Månnätter = 117 nätter. Extrem kyla kanske tar bort 10 nätter, 107 dagar kvar som skulle kunna vara tillräckligt mörka och användbara. Hur många av dessa 107 nätter blir då kvar efter molnen gjort sitt? Jag tänker då på foto deepsky. Från min balkong så vad gäller molnen, kan det vara 20 molnfria nätter utan måne under en säsong tro? Alltså att 80% av de användbara nätterna försvinner pga moln.

Radio astronomer har det bra, de kan nära på ha 24/7 året om! Synd bara att utrustningen blir så komplicerad. Med en riktig snabb superdator med ett enormt minne och väldigt många men enkla antenner verkar höra framtiden till. Tänk om olika amatörastronomer satte upp kluster av antenner som sedan kopplades ihop, kanske något för framtiden.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by timokarhula »

Jag har fört molnighetsstatistik i Västmanland sedan september 1987, dvs under 30 års tid. Andelen nätter då molnigheten har varit <50% på kvällen under minst 1 timme före midnatt har varit 44.4%! Under första halvan, mellan 1987-2002 bokförde jag 44.9% "klara" kvällar och mellan 2003-2017 var det 44.0%, så ganska konstant med andra ord. Dessa nätter inkluderar även dålig himmel för deep-sky, dvs månsken, ljus sommarhimmel, dålig seeing, kallt väder, dis eller dimma men stjärnorna syns likväl. Å andra sidan har jag inte inkluderat de nätter då det klarnat upp efter midnatt (inte ens jag är alltid vaken på småtimmarna). Under årets mörka period, augusti-april, har andelen "klara" kvällar varit 40.8% hos mig. Det motsvarar 111 mer eller mindre användbara kvällar per år.

Sedan 1978 till midsommar 2017 har jag haft ca 2226 observationspass i Västmanland, dvs 57 nätter per år. Detta är det faktiska antalet nätter då jag observerat i Västmanland de senaste 39 åren. Det blir drygt en natt i veckan året om.

Om jag räknar med observationer på södra halvklotet har jag haft 332 observationspass fördelade på 544 nätter (1.5 år), dvs nästan 2 pass / 3 nätter!

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Lars,
Lite så räknar jag också ( och andra ) och när man åker till sas bättre astro platser gäller ju det att ha tur !
Jag tycker inte det är så att saken om mörker och 'crisp' är ute i bilden om man reser ;-)

Men jag är väldigt kritiskt när/om jag klagar på mina astroresor för 'crisp' är det jag förväntat mig, men fått ex SQM-21.6 och ex obsat i shorts och sett vintergatan hela natten.
Så där är jag orättvis.
( hemma här på sikt under 1 år är jag rättvis i besvikelsen dock )
Ex nu på OSP i besvikelsen sa Lars Hermansson ( ”den bästa himlen jag nog sett” )
Så det finns ett perspektiv. ( man kan kräva 5 supernätter på raken, men..
Men jag hade osis på ex LaPalma 2 år på raken, men ön levererade ändå.
Betänk om man bodde där vs Sverige Lars och hade en större dob utanför huset eller man tog upp högre – Vad tror du MOT Sverige ! ?

Hemma här kan det ju vara i moln i långa perioder och kallt osv.
Flera jag känner i USA åker ut när det är prognos och ofta får de då ut långa pass.
När jag åker iväg till ex Svabensverk är det moln. Åkte ju typ 7-8 gånger dit förra vintern, och inget mer än ev 1 pass hade funkar att ta upp en större dob och ... kallt..

Timo,
Min lista kommer inte basera sig efter perioder under natten eller på andras väderkartor utan basera sig på hur vädret ser ut från typ 9-11 på kvällen utanför mitt företag.
Och basera sig på en vanlig trädobson typ 12" i anspråk att ta ut och jobba med och deep sky observering.

Är det inte en stjärna och moln eller regn, snö eller nymåne då blir det 0 i min lista.
Vid 10 då är det stjärnklart helt och nymåne.
Vid 5 måste det ändå kännas värt att åka ut men här kan strömoln finnas men det ska ändå vara riktigt bra.
Ev kunde listan göras på 5 graderingar istället.

Jag har aldrig hört från nån av de kontakter jag har i världen om ca 100 dagars obs per år.

Om du hade en ex 12” klassisk dob, hur många nätter förra året hade du använt den och känt dig nöjd efter passet på klar himmel ( kyla bortaget om det nu inte hade immat igen dobben )
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by timokarhula »

Under säsongen juli 1996 - juni 1997 hade jag 109 observationspass i Västmanland (+6 i utlandet), mycket tack vare komet Hale-Bopp. Ändå observerade jag ingenting under två månader okt-dec 1996!

Näst flest gånger var faktiskt förra säsongen med 93 pass hemma. Jag behöver inte åka hemifrån för att obsa så tröskeln är liten hos mig att ta mig ut. Ska kolla upp hur många av dessa kvällar som jag obsade med teleskop och inte bara med kikare. Jag brukar inte obsa med teleskop under en halvdan himmel såvida inte det är något speciellt på gång på himlen.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Hans Bengtsson »

Håkan:

Du behöver inte gå längre än till grannstaden Borlänge för att hitta amatörastronomer som år efter år snittar på nästan 100 obs-nätter per år:

viewtopic.php?t=14168" onclick="window.open(this.href);return false;

Aktiva observatörer i länder med mindre moln än vi har ligger ofta på 200 obs-nätter per år, och uppemot 300 per år förekommer också. I sydligaste Sverige är ca 120 användbara nätter ett bra riktvärde, längre norrut blir det ett mindre antal eftersom de ofta klara sommarnätterna där är för ljusa. När jag på 90-talet försökte utnyttja de flesta användbara nätterna var jag inte riktigt uppe på 100 per år, men inte långt ifrån.

Dessa siffror avser visuella och fotografiska observationer av variabla stjärnor, det är där vi har den mest omfattande statistiken och har mångårig koll. Vilka krav man vädermässigt har på deep-sky-observationer varierar förstås från observatör till observatör. Men om man kräver att det ska vara absolut helklart, åtskilliga plusgrader, ingen måne, osv, då blir det ungefär som om en fotbollsspelare skulle kräva exakt +20 grader och vindstilla för att spela fotboll. Kraven kan ställas så högt att det inte blir någonting kvar. Vitsen med det vet jag inte.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Bengt »

Tycker nog visuell astronomi är betydligt tacksammare än astrofoto . Fick nästan aldrig ihop mer än 20-30 nätter på en säsong lämpliga för pretty picture foto under mina 10 aktiva år med ccd kamera .
Finns så många fler nätter visuellt astronomi ändå funkar . Växlande molnighet måne till och med lätt dis kan funka Gäller bara välja objekt efter väder .Ex öppna stjärnhopar hopar brukar funka leta upp även i under lite sämre förutsättningar .
O3 filter eller andra filter sållar ofta bort en hel del månljus när man letar nebulosor .
Inte förvånande att variabel genren är extra tacksam även lite sämre nätter .
Bengt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Hans !
Du måste ju inse att astronomi inte bara sker genom en 8-10" Newton för variabler.
Du överdrar nu växeln att låta det som det måste vara en world-class himmel på SQM-22.10 och 5% fukt med plusgrader för att nån med deep sky intresse i Sverige med ex en 16" dob ska åka ut ;-)
Min kommande lista har inget med detta att göra, vs tråden, utan Svensk astro väder sett ur min synvinkel ca kl 11 varje kväll 365 dagar om året vs en ex 12" Dobson att ta med ut.

Nu vet jag att vi ser på saken lite olika ( och det är givetvis ok ) för jag kan tänka mig åka till ex Chile och ta mig upp högt ( med eller utan syrgas ) bara för jag kan och känslan att göra det, nåt du sa var en bisarr utövning.
Men så kan det vara ; bisarrt för de ene och för den andre nåt att se fram emot.

Jag känner till Tomas W och hur många gånger är det vi inte haft en plan på att åka ut men det blir lika år ut att det blir moln och sedan inställt.
( med andra ord är det inte värt att åka nån mil för visuellt observerande )
Jag hoppas om Tomas om han läser detta att han kan verifiera att det jag säger är sant, vs han kom på tapeten.
( och att det inte har med hans arbete att göra )
Jag vet också vad Tomas personligen anser om Sverige och deep sky, men det lämnar jag till honom att uttala sig om.
Sist jag var hos honom i dennes 14" Dob, så hur tror du vädret var ?
Falun lyser dessutom upp och även Borlänge, och obsa utanför hans hus anser jag inte fungerar för deep sky. ( men visst går det )
Så det du tar upp med Tomas har inget med min tråd alls att göra.

Och hur många gånger har det inte blivit inställt på Sandvreten på UAA under deras stjärnatt under de år jag nu har i astron.
Bara att kolla med Lasse H.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Bengt,

Jag håller med om att man kan ta en promenad med en kikare eller ta fram en refraktor under delar i moln och dis, och det är astro det med och fint och lärorikt, men en sån himmel kommer på 'min lista' tyvärr att klassas ner i graderna.
Men vad gör man som vädret ofta är och var ex på Värmlands star party 2 år på raken. Då blir det 0 i listan.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Hans Bengtsson »

Håkan:

En intressant fråga blir vad du anser om Timos deep-sky-statistik i ett inlägg ovan. Den är garanterat korrekt, helt i enlighet med all annan statistik.

mvh
Hans Bengtsson
Post Reply