Solförmörkelse Animation - Rune Stjernström

Bilder från galleriet
Post Reply
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Solförmörkelse Animation - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solförmörkelse Animation
Exponering:
Fotograf: Rune Stjernström
Teleskop: Sigma 150-600 f/5.0-6.3
Kamera: Canon 700D
Kommentar: Peter R efterfrågade en animation från solförmörkelsen 21/8. Här är ett första försök från min sida. Ska se om jag får tid till att pilla lite mer i vinter med denna.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Solförmörkelse Animation - Rune Stjernström

Post by magnahrl »

Hej Rune,

Oj så fint!

/Magnus
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solförmörkelse Animation - Rune Stjernström

Post by Peter R »

Hej Rune,
Snyggt! Det här är den första time-lapse av hela förloppet som jag har sett av denna förmörkelse :good:
Lite märkligt med tanke på hur många som observerade och fotograferade den.
Jag skulle möjligtvis lagt in en liten fördröjning på sista bilden så att det är tydligare när den loopar på nytt.

Jag googlade runt och kom över en märklig teori som var helt ny för mig: Maurice Allais, fransk fysiker och nobelpristagare i ekonomi 1988, observerade att en pendel uppvisade skarpa avvikelser i oscillationplanet under en total solförmörkelse, som numera kallas "Allais Effect" https://en.wikipedia.org/wiki/Allais_effect" onclick="window.open(this.href);return false;.
Observationen har bekräftats vid några tillfällen och inte vid andra men verkar tas på stort allvar i forskarekretsar.

/*Peter R
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Re: Solförmörkelse Animation - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Tack Magnus och Peter.

Kul att var först någon gång ;) Hade också väntat mig fler bilder från den dagen, får se om det blir lite mer när vår resebyrån sammanställt de 160 resenärernas bilder från resan om ett par veckor. Tack för bra feedback, har lagt till lite paus bilder från samma dag mellan de gamla bilderna nu.

Kände inte av att rumtiden kröktes mer under tiden av förmörkelsen men värkligen spännander läsning, skulle vara ett häftigt ämne att studera :good:

Med vänlig hälsning/Rune
Post Reply