M3 Stjärnhop - Ragge Lundmark

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Ragge Lundmark
Posts: 60
Joined: 2015-10-07 18:20:20
spamtest: JA
Location: Umeå

M3 Stjärnhop - Ragge Lundmark

Post by Ragge Lundmark »

Ny bild i galleriet
Objekt: M3 Stjärnhop
Exponering: 180*60 sek. ISO 800
Fotograf: Ragge Lundmark
Teleskop: SkyWatcher 250 PX
Kamera: Canon Eos 7D Mk II
Kommentar: Eftersom det ändå bara regnar så passade jag på att redigera om min M3 från i våras. Stackade 75% av 180 bilder i DSS. Behandlad i Startools och justerad i Gimp.
M3.jpg
Outerlake Observatory Bortle 4
Sky-Watcher 250 PX F/4,7
Samyang 135/f2
Sky-Watcher Startravel-80T/400 + QHY5L-II
NEQ6 Rowan Belt mod. + Zero Backlash mod.
QHY PoleMaster
ZWO ASI294MC Pro
ZWO ASI224MC
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M3 Stjärnhop - Ragge Lundmark

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Vad kul du la upp den bilden. Du har fått den verkligt bra, många små detaljer synliga. Färgerna är fina också.

Nu blev jag dock än mer nyfiken, har ju samma objekt taget från min balkong. Stjärnhopar är ju tacksamma att fota även under ljusföroreningar.

Plockade fram min bild och jämförde. Gjorde en mix av din bild croppad och omskalad att passa ihop med den bild jag tagit. Fick skala upp din drygt 2 gånger så antar din var lite nedskalad, annars hade det blivit tvärtom.

Båda teleskopen är omkring f/5.3, min refraktor på 5.2" och din reflektor på 10". Du har 135 x 60 sekunder (inte 180 som jag av misstag skrev på kortet), jag 28 x 120 sekunder. Med andra ord ganska lika exponering, din kamera har något mindre pixlar och har antagligen aningen högre QE.

Här kan ni jämföra:
M3 Lars Ragge.jpg
Min bild är nära oprocessad medans din bild Ragge är nog mer processad. Men man ser ändå att du fått med betydligt ljussvagare objekt på din, de blå stjärnorna framträder bättre.

Grattis till din bild du hade i arkivet, det är kul att ta fram gamla bilder och redigera på nytt. Ofta har man ju bytt både program och teknik sedan förra gången man gjorde det.

ps.
Om du tycker det vore intressant kunde vi någon gång prova med super resolution teknik på din bild. Borde gå att få fram många små detaljer om man koncentrerar sig på just det. Vi kan göra det över Skype med skärmdelning så leder jag dig fram hur man går tillväga. Kräver dock kraftfull dator.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply