Den interstellära småplaneten

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Den interstellära småplaneten

Post by Hans Bengtsson »

Den interstellära småplanet som nyligen upptäcktes ...

http://www.popularastronomi.se/2017/10/ ... lsystemet/" onclick="window.open(this.href);return false;

... har nu fått permanenta namn:

http://minorplanetcenter.net/mpec/K17/K17V17.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Correct forms for referring to this object are therefore: 1I; 1I/2017 U1;
1I/ʻOumuamua; and 1I/2017 U1 (ʻOumuamua).


mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Den interstellära småplaneten

Post by timokarhula »

Den borde lika gärna ha fått namnet Rama efter Arthur C Clarkes roman Möte med Rama från 1973. I science fiction romanen upptäcks år 2131 ett 5 mil långt cylindriskt objekt som kommer från den interstellära rymden och fortsätter ut mot LMC. Jag läste boken i början på 80-talet och tyckte den var fascinerande. Det är häftigt att vi äntligen har fått och sett besök från stjärnorna (och inte bara elektromagnetisk strålning, neutriner, andra kosmiska partiklar och gravitationsvågor)!

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den interstellära småplaneten

Post by Hans Bengtsson »

Om jag ska gnälla lite på IAU, så kan jag möjligen tycka att man borde undvikit att inleda namnet med ett så sällsynt tecken som ʻokina:

https://sv.wikipedia.org/wiki/%CA%BBOkina" onclick="window.open(this.href);return false;

Liknar väldigt mycket ett apostroftecken men är inte så lätthittat på ett vanligt tangentbord. Hade det inte räckt med Oumuamua? Måste det vara ʻOumuamua?

Kan väl också tänka att bokstaven I borde ha undvikits i beteckningen 1I. Kunde man inte ha valt någon annan versal bokstav istället? I många typsnitt är I förvillande likt l, och ibland också likt 1.

mvh
Hans Bengtsson
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Den interstellära småplaneten

Post by Jonas »

timokarhula wrote:Den borde lika gärna ha fått namnet Rama efter Arthur C Clarkes roman Möte med Rama från 1973. I science fiction romanen upptäcks år 2131 ett 5 mil långt cylindriskt objekt som kommer från den interstellära rymden och fortsätter ut mot LMC. Jag läste boken i början på 80-talet och tyckte den var fascinerande. Det är häftigt att vi äntligen har fått och sett besök från stjärnorna (och inte bara elektromagnetisk strålning, neutriner, andra kosmiska partiklar och gravitationsvågor)!

/Timo K
Håller absolut med dig Timo! RAMA hade varit mycket passande. Det är för övrigt en trilogi - med två uppföljare skrivna av Gentry Lee. Totalt fem böcker alltså men bara två av dem utgavs på svenska.

Om du tyckte första boken var fascinerande, skulle du tycka om uppföljarna.

Som kuriosa kan nämnas att Morgan Freeman i flera år försökt få till en filminspelning av böckerna men hittills har man ansett projektet vara för kostsamt. Enligt vissa uppgifter skulle det bli det dyraste filmprojekt Hollywood gett sig in i.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Den interstellära småplaneten

Post by stoffe »

Jonas då har du missat en bok! Nämligen den första Ramaboken.

Saxat från Wikipedia.
När en meteorit kraschar i östra Italien år 2077, upprättar Jordens världsregering ett vaktsystem, som skall användas om okända föremål närmar sig.

År 2130 träder en över 5 mil lång cylinder in i solsystemet, varpå människor skickas iväg från Jorden för att undersöka föremålet och om de följder som detta sedan får.

Boken fick flera efterföljare; totalt fyra böcker ingår i Rama-serien, varav de senare skrevs i samarbete med Gentry Lee.

Rendezvous with Rama (1972) ISBN 978-0-553-28789-9. På svenska Möte med Rama (1973).
Rama II (1989) ISBN 978-0-553-28658-8. På svenska Rama II (1991).
Garden of Rama (1991) ISBN 978-0-553-29817-8. På svenska Ramas lustgård (1992).
Rama Revealed (1993) ISBN 978-0-553-56947-6

Gentry Lee har också skrivit två egna böcker som utspelar sig i samma universum:

Bright Messengers (1995)
Double Full Moon Night (1999)
Hoppas att den kommer som film, den skulle man vilja se :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Den interstellära småplaneten

Post by Jonas »

Stoffe,

Sorry, det var jag som räknade fel. Jag har också hela serien och det är mycket riktigt 6 böcker.
Missade Ramas lustgård. Den finns också på svenska. Rätt ska vara rätt :good: :D
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Den interstellära småplaneten

Post by timokarhula »

Det interstellära objektet 1I/2017 U1 (ʻOumuamua) som besökte vårt solsystem är nog trots allt ett rymdskepp. Den är 10 gånger längre än vad den är bred (cigarrformad) och den är metallisk! :)

https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=7006" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den interstellära småplaneten

Post by ThomasK »

Synd att det passerade utan att skicka någon hälsning. Nu lär vi väl aldrig få veta...

PS. Är det någon som kan klura ut varför jag inte kan komma åt .gov URL:er (som den ovan). Sedan några veckor får jag bara "Sidan finns inte" eller "Kan inte ansluta" när jag försöker gå in på en .gov adress. T.ex kommer jag inte längre åt NSVS, http://skydot.lanl.gov/nsvs/nsvs.php" onclick="window.open(this.href);return false;, en sida jag tidigare använt mycket. Verkar nästan som min IP-adress har blivit blockad... Nån som upplever samma sak eller har någon idé?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den interstellära småplaneten

Post by Hans Bengtsson »

Jag kommer inte heller åt dessa sidor. Hoppas det löser sig! Jag använder också NSVS emellanåt.

Timo:
Jag förmodar att länken du gav funkar för dig?

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Den interstellära småplaneten

Post by timokarhula »

Ja, .gov-länken jag gav fungerar för mig. Däremot inte Thomas .php-länk.

/Timo K
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Den interstellära småplaneten

Post by Juicy6 »

.gov går fint över VPN från England, Kanada och USA. Men inte från Sverige, flera länder i öst och Asien. Trump som blivit helt galen???
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den interstellära småplaneten

Post by ThomasK »

Detta är ju rätt allvarligt. T.ex. verkar det inte gå att nå http://www.nasa.gov" onclick="window.open(this.href);return false; eller jpl.nasa.gov som har många viktiga resurser som efemerid-sidan Horizons. Däremot verkar fortfarande apod.nasa.gov funka. Hoppas bara detta är tillfälligt.
Thomas Karlsson
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Den interstellära småplaneten

Post by Lazze »

Med Windows Edge kom jag in direkt på https://www.nasa.gov" onclick="window.open(this.href);return false;
Med Opera och VPN hände inget först med efter en F5 så gick det bra.

/Lasse
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den interstellära småplaneten

Post by ThomasK »

Verkar vara från och till det funkar. Nu kom jag också in på nasa.gov för första gången på några dagar. Dock svarade fortfarande inte skydot.lanl.gov
Thomas Karlsson
Post Reply