M33 - Magnus Larsson

Bilder från galleriet
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

M33 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33
Exponering: 162*5min
Fotograf: Magnus Larsson
Teleskop: Celestron C8
Kamera: Canon EOS 350D mod
Kommentar: Här är ett försök på M33, där jag samlat ljus lite då och då under hösten. Jag har processat den ganska försiktigt i PixInsight, standardprocess enligt Inside Pixinsight-boken. Tips om förbättring tas emot tacksamt. Jag tog också en del Ha-data,men den är inte med här. Nästa steg.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M33 - Magnus Larsson

Post by Jonas »

Magnus!

Detta måste vara den bästa bild jag någonsin sett tagen med en 350D genom en C-8!
Helt enkelt magnifik! Vet inte vem/vad jag ska berömma mest men det får bli dig! :)

Jag är van med att se lite "halvskruttiga", oskarpa bilder tagna med Schmidt-Cassegrain-teleskop - och 350D är ju inte en direkt modern kamera men du har lyckats hantera alla parametrar på ett excellent sätt! Årets bild borde inte vara oförtjänt!

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M33 - Magnus Larsson

Post by micke187 »

Testa med Canon banding tool så du får bort de vertikala ränderna så blir den nog bättre. Vad ja kommer ihåg så blev din trollkarls bild mycket bättre efteråt när ja testade att köra det scriptet :)
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M33 - Magnus Larsson

Post by hbar »

Mycket fin bild Magnus, var har du hittat hålen i molntäcket? Hoppas du kan hjälpa mig att komma igång med Pixinsight så småningom när jag fått tillfälle (o tid) att ta lite bilder. Än så läge har det varit helt omöjligt ens att få till några testbilder på 6dn jag köpte i höstas.

/Håkan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M33 - Magnus Larsson

Post by Martin F »

Har absolut inget att klaga på! :) Med reservation för att jag tittar i mobilen så ser det ut att vara skarpt och fint med tanke på brännvidden. Fint behandlad också.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M33 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Oj, tack för alla fina kommentarer - det värmer verkligen - och det kan ju behövas givet vädret... :) Härligt att ni gillar den, jag tycker själv den blev lite över förväntan faktiskt. Ett projekt som delvis handlade om att se vad som händer om jag har tålamod och samlar riktigt många subs, och det gav nog utdelning.

Håkan: ja inte så mycket hål i molnen precis sen jag fick hem lite nya prylar i december... :) Men det här är från 16 olika kvällar från hösten 2016 till november 2017. Några kvällar blev det ett par subs, andra upp till 40 tror jag. I alt ca 200 subs på 300 sek, och sen har jag valt ut de 162 "bästa" - givet en kombination av FWHM, S/N, och eccentricitet.

Micke: okej, jag testar med Canon Banding. Jag har faktiskt inte sett några band innan i bilen, men jobbar på min laptop, och ibland ser bilderna ganska olika ut ju på olika skärmar. Den där trollkarlsbilden var tagen med min "nya" kamera, 1000D.
Så här är en version av-bandad i PI. Men den blev inte så bra.... den verkar ta bort saker i mitten men inte hörnorna, och jag kör scriptet två gånger, med bilden vänd 90 grader, därav det där "flagg"-liknande korset av mörkare bakgrund. Hrm
M33_integration_DBE_DBE_deconvolution_final_CB.png
Så här är en version med lite mörkare bakgrund istället, utan Canon Banding.
M33_integration_DBE_DBE_deconvolution_final_2.png
Vad tycks?

Mvh

Magnus
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M33 - Magnus Larsson

Post by Robert Habolin »

håller med Jonas, med den utrustningen är det amazing!

din data ser jättebra ut.

skulle jobba med gradient exterminator för att jämna till bakgrunden. finns liknande plugin i pixinsight oxo. sen är den lite brusig oxo, så försök göra en edit bara för rymden och maska in den i galax bilden,

du har kanon material att jobba med här, så skulle göra en rad olika edits och lära mig så mycket det går om postprocessing. :good: :good: :good:

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M33 - Magnus Larsson

Post by kribba »

Fantastisk detaljrikedom! Har du använt off-axis guider med C8:an ?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M33 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Tack, Robert! Jo, här kan man hålla på länge, tänker jag, och leka med brusreducering och justering av bakgrunden :) Mina data här är ju rätt brusig, tack vare den kära kameran men väl också på grund av att jag fotar i ett ljusförorenat område gissar jag. Har haft en ide rätt länge om att flytta ut där det är mörkt nån gång när det är riktigt klart och ägna lång tid där åt att fota för att se skillnaden, men det är så praktiskt att ha grejerna uppställda i trädgården så det har inte blivit av än.

Här är en ny version. Jag har kört TGVDenoise på hela bilden först, mycket mycket försiktigt. Sen maskat bort galaxen med en luminansmask (hellre det än range mask eftersom den är mjukare i övergången och ger lite effekt också i de ljussvagare delarna av galaxen) och kört TGVDenoise igen, något något mer styrka men fortfarande svagt - Strength 0,6 i CIEL-mode.

Sen har jag använt Curves transformation och mörkat ner bakgrunden, med luminansmasken på. Dvs jag har dragit ner RGB-kanalen bara i "vänstra hörnet", dvs den svaga delen, lite och skapat en "tå" där. Så blev det så här.

Alternativa strategier är väl att köra andra brusrediceringsverktyg, som MultiscaleLinearTransform (som jag ofta använder till detta), och andra masker. Men jag vill heller inte reducera bort för mycket brus så det blir för mycket klumpar eller för svart. Men så beror det ju också på skärmen. På min laptop är det ganska mörkt i rymden nu.
M33_integration_DBE_DBE_deconvolution_final_3.png
Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M33 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

kribba wrote:Fantastisk detaljrikedom! Har du använt off-axis guider med C8:an ?
Hej!

Nope, jag har ett guideteleskop, Celestron 600 mm just nu, med Lodestar guidekamera. Och en Losmandy G11-montering.

Magnus
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M33 - Magnus Larsson

Post by Robert Habolin »

ser bra ut! möjligtvis är kanten mot galaxen för skarp nu, men bakgrunden ser fin ut!

galax ljuset ska ju gärna fejda ut i rymden snarare en abrupt ta slut. så hade jobbat lite där.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 - Magnus Larsson

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Nu har jag varit in och tittat på din bild flera gånger, jämfört med vad jag fått ut med min betydligt mindre refraktor. Endast en av mina bilder på M33 är tagna under en mörk bild på landet, då hade jag min gamla Canon 5D, den kan man säga var en förstorad variant av din kamera. Ganska dåliga data på papperet men jag var väldigt nöjd med den utom på en punkt.

Din bild har blivit otroligt bra, du har nog tagit vara på den långa fokalängden du har, 1600 eller 2000 mm. Ger kanske en pixelskala på 1" / pixel så ganska bra sampling mot en seeing på 2". Där borde det inte att gå att få så mycket bättre. Nu vet jag inte hur rådatat är hanterat i PI, men en sak kanske vore att demosaica bilden och sedan hantera bilderna som separata rgb bilder, precis som från en monokrom kamera. Du kan ju sedan på dessa bilder använda någon Drizzle lik funktion. Jag tror dock inte du får ut mer upplösning, vore mer ett intressant test.

Det är något sådant här jag tänker mig:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... ution.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske PI har någon motsvarande funktion. Skulle ju i varje fall i teorin kunna höja upplösningen, speciellt eftersom den är tagen med en färgkamera.

Mera exponering är ju alltid bra, får du ned bruset mer tål bilden hårdare processing även om jag själv brukar vara väldigt återhållsam med det.

Teleskopet har ju egentligen en massa brister för astrofoto, låg kontrast, mirror flex, osv. Så verkligen impad att du nått detta fantastiska resultat.

Stor gratulation översändes!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M33 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Tack, Lars!!

Den effektiva brännvidden med den här setup-en är ca 1500 mm. Jag har en 6,3-reducerare som sitter mellan kameran och fokuseraren, alltså egentligen lite längre bak än vad jag skulle önska, som ger en längre brännvidd än den "teoretiska" på 1250 mm nånting. Detta är då ändrat efter denna bild - numera har jag en Moonlite där reduceraren sitter längre fram, längst fram på dragtuben, och så får jag en del kortare brännvidd - allt enligt plate-solving.

Ja brus. Det jag har siktat på här är egentligen "så mycket data som möjligt". Jag har ca 20 timmars exponering att utgå ifrån, och det blev 13,5 när jag filtrerat bort subs som inte var bra. Det som begränsar, förutom molnen, är det eviga tekniska strulet. Som inatt.... fint stjärnklart och jag borde kunna tagit 70 bilder medan jag sov. Men nånting händer med kameran och det visar sig på morgonen att det hela slutade funka efter 4 bilder.... När jag fått allt att funka felfritt (om 20 år?) så kommer jag väl att kunna få till 40-50 timmars rå-data, hoppas jag :) en säsong = ett objekt, är min tanke :)

Tills dess är det här den nivån som det blir på. Kul att du och ni andra gillar den - jag känner mig lite nöjd faktiskt. Mekar på med den och det kommer nog en revision om ett litet tag också.

Mvh

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M33 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Har roat mig med att trixa lite till här, försöka få fram mer av spiralstrukturen. Så här är en till :)

Magnus
M33_integration_DBE_DBE_deconvolution_REDO_fr_LHE_final5.png
Post Reply