m31 Andromeda - Martin Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

m31 Andromeda - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: m31 Andromeda
Exponering: 19x3min, ISO400
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Star Adventurer/Samyang135mmf2
Kamera: Canon 650D (omoddad)
Kommentar: Ännu en M31 men tänkte att det förmodligen finns några som har spanat in detta objektiv. Fick en liten lucka igår att testa det för första gången. Mycket nöjd med detta köp, vet faktiskt inte om det finns något att klaga på.. Kommer vara en smidig liten rig att ha med sig på resor och var skönt med en kortare brännvidd. Min snabbaste uppställningstid någonsin. Funderar på att dra till La Palma i april ock detta objektiv åker definitivt med. :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda - Martin Svensson

Post by Martin F »

Ser riktigt bra ut!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda - Martin Svensson

Post by Jonas »

Fin bild Martin!
En riktigt skarp glugg du har där. Har du kört på full bländaröppning?

Nu till lite konstigheter.
Jag antar du har sett de blå respektive röda strecken fördelade över bilden. Kan det vara något problem med sensorn?

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda - Martin Svensson

Post by MartinS »

Tackar, kul att ni gillar bilden! För runt 3500 kr är denna gluggen ett riktigt kap. Jag tog bilderna med bländare 2.8 ISO400.

Inga darks eftersom batteriet till kameran dog väldigt snabbt pga kylan. Tänkte sedan att det var ingen idé att sätta in ett nyladdat för att ta darks eftersom temperaturen på sensorn förmodligen sjukigt runt 15 grader efter att kameran varit död länge.

Får dessa prickar på alla bilder. Denna är kalibrerad med bias frames och flats.

Vissa försök med bias frames har fått bort dessa artefakter. Är det ”döda pixlar” och vad ska man göra för att bli kvitt med dem? Bilderna (lights) var vridna 90 grader innan stackning. Hur vet Deep sky stacken att rotationen på kalibreringbilderna blir rätt?
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: m31 Andromeda - Martin Svensson

Post by Bengt »

Nu kör jag inte med systemkamera utan ccd . Där händer det ofta man får såna prickar . De försvinner nästan alltid i stackningen om man stackar på rätt sätt i Maxim.dl (sigma clip) . I undantag får man ta bort via cloneverktyg i PS . I ditt fall verkar de snarare adderas . Finns det ingen sådan inställning i detta stackprogram?

Bengt
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda - Martin Svensson

Post by MartinS »

Bengt, jag har inte en aning men ska leta efter det. Kanske också är bättre att stacka i Pixinsight än Deep sky stacker.

Ska testa att rotara raw bilderna rätt innan stacking. Måste bero på enstaka pixlar för när jag har använt mig av dithering fick jag större spridning på prickarna. Det var även gröna prickar från början men dessa verkar ha tappat sin färg vid brusreducering i Pixinsight.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda - Martin Svensson

Post by Martin F »

Helt klart vanliga heta pixlar. Bara att stacka med Sigma clipping så försvinner de.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda - Martin Svensson

Post by Jonas »

Martin F,

Är det inte en lite för enkel förklaring?

Heta eller döda pixlar brukar uppträda på ett och samma ställe på bilden, inte över hela bilden. Men ok, låt oss säga att det är som du säger, varför finns de på representerade så jämnt över bilden - och varför är de så stora?
Döda pixlar brukar vara små och ojämnt fördelade.

Jag skulle nog vilja önska en bättre förklaring.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: m31 Andromeda - Martin Svensson

Post by Bengt »

Jonas !
Stackar man med sum ser det ut precis så . De vandrar i bilden .
Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: m31 Andromeda - Martin Svensson

Post by AstroFriend »

Hej,
Imponerande, specielt om det är tagit vid f/2.8. Fast jag tycker galaxen ser ganska stor ut för att vara tagen med så kort tele, du kanske croppat bilden en hel del?

Man ser att stjärnornas färger inte sammanfaller helt perfekt ut i hörnen, antagligen optik som inte hanterar färgerna eller möjligen något i stackningen. Men det är så lite att det antagligen helt försvinner om man alignar färgerna sinsemellan.

Sigma clipping eller median stack brukar få bort heta pixlarna om man tagit med tillräcklig dithering. I det här fallet har polinställningen varit lite fel, därav att objektet flyttat sig på sensorn mellan exponeringarna och de heta pixlarna blivit utdragna streck. Men bra för då fungerar nog median stackning även på dessa bilder fast du inte tagit de med dithering.

Jag kör 150 mm på fullframe så ganska lika bildvinkel som du får, men jag bländar ned till f/4 för att bli nöjd. Sigma APO 150 mm f/2.8.

Visst är det en häftig kombination av kamera, montering och objektiv du har, jag är jättenöjd med min, borde se till att åka ut och använda den mer bara.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda - Martin Svensson

Post by MartinS »

Lars, jag har ju apsc-sensor så borde motsvara 200 mm på full frame. Har cropat lite men inget drastiskt.

Tog bilden som ett test och det blev m31 då jag inte lyckades hitta rosettnebulosan. Kan hända att jag var spot on men att jag inte såg något pga omoddad kamera.

Några tips på objekt som skulle passa denna bildvinkel?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: m31 Andromeda - Martin Svensson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Alla stora objekt är spännande att testa med den kombinationen du har. Tänk om man gång i livet åkte så långt söderut så man kunde se Magelianska molnen, det vore något det.

Jag tyckte den såg så stor jmf med min M31 fastän jag har lite längre tele:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/my- ... alaxy.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men som du säger, det räcker nog med cropfaktorn för att förklara skillnaden.

M45 tycker jag gör sig ganska bra:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/my- ... uster.html" onclick="window.open(this.href);return false;

M13, M3 och liknande klotformiga objekt blir bra:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/my- ... uster.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men då måste man zooma mycket i bilden.

Öppna stjärnhopar och Vintergatan, ja där finns mycket vart man än riktar kameran. Men då kanske man ska ha vidvinkel.

M42, M33 är tacksamma objekt. Sedan alla utbredda nebulosor, de kan ju bli fantastiska. Men skall ju då vara från en riktigt mörk plats. Har inte testat så mycket på det själv då det är knepigt med omoddad kamera.

Har mest i år ägnat tid de enstaka klara nätter åt teleskopet. Men hade ju fått ut mer om vi åkte ut med lättviktsutrustningen till någon mörk plats. Brukar ibland hänga på Star Adventurer monteringen både min 6D/ 150mm och tjejens Canon M med 50 mm, värmeband på båda numera men inte riktigt uttestat med nya banden vi köpte, smidigt med USB strömförsörjning på värme banden. Men får man idag ta med sig ett 10 amph usb backup batteri på flyget?

Skall söka upp en länk och lägga till här med massor av fotade objekt med korta telen och vidvinkel.

Här är Jerrys länk:
http://www.astropix.com/html/deepsky/deepsky.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Massor av ideer vad man kan ge sig på.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: m31 Andromeda - Martin Svensson

Post by MartinS »

Hej Lars, fina bilder. Väldigt trevligt med det breda fältet. Tackar för tipsen!

Enligt transportstyrelsen så får man ha lithium batterier <100 Wh i incheckat bagage. Och 100-160 Wh (beroende på hur mycket lithium de innehåller). Man får checka in max 2 batterier med denna kapacitet.

Så borde väll räcka mer än väl för värmebanden. :) Måste nog också skaffa mig ett usbdrivet sådant. Har du en separat controller?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: m31 Andromeda - Martin Svensson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Då skall det klara sig, 10Amph blir ju 50Wh. Men sedan har man ju reservbatterierna till kameran också, de är på 15Wh styck.

Jag har ingen reglering, utan det kör på med 4Watt på det nya bandet som är otestat. Jag byggde mina egna först och de tog bort kondensen effektivt, då på 0.8 Watt men ställbart mellan 0.8, 1,6 0ch 2.4 Watt. Problemet har varit att det ibland inte gått att få bra fokus med mitt eget smala värmeband som bara värmde frontlinsen. Min ide är att hela objektivet kanske måste värmas upp för att optiken skall bli optimal. Vi får se när vi testat de nya grejorna om det blir bättre. Nackdelen med högre effekt är att det drar mer ström, men batteriet har överkapacitet samt att det är svårt att nå fokusringen när hela objektivet är täckt av värmebandet..

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply