NGC1499 California Nebulosan - Kribba

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

NGC1499 California Nebulosan - Kribba

Post by kribba »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC1499 California Nebulosan
Exponering: 30 x 120 sek
Fotograf: Kribba
Teleskop: William Optics ZenithStar 80mm
Kamera: Canon 1000D moddad
Kommentar: Blev ett tillfälligt hål i eviga molnen
över Stockholm. En timmes bilder men blev rätt ok. Plåtad med Tamron objektivet
på 100mm och F4.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC1499 California Nebulosan - Kribba

Post by AstroFriend »

Hej Kribba,
Vilken tur du hann ta tillvara på hålet i molnen. Kameramodifieringen verkar vara effektiv, fångar massor av H-alpha. En timme vid f/4 blir ju ganska mycket exponering. Hur var det, hade du din eq6 permanent uppsatt så du enkelt och snabbt kan komma igång?

Du har dragit ned bakgrunden väldigt lågt, om du lägger den aningen högre, blir det problem med störningar då?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC1499 California Nebulosan - Kribba

Post by kribba »

Hej!
Rätt tacksamt mål detta, då den i princip står rakt upp i början av kvällen. Påbörjade denna bild för 2 veckor sedan, efter
en annan orion bild ( har begränsat med tid med orion då jag får max 1,5 tim då den passerar i en lucka mellan träd ). Vid
första försöket hamnade den dock lite fel, så den blev lite cropad i kanten ( kunde dock fylla i lite med data från detta tillfälle ).
Kunde använda tidigare bilden som referens nu i tisdags, så jag fick in målet exakt i mitten av bilden.

Jo, har lite med bruset att göra att bakgrunden är lite väl svart.

Har EQ6:an uppställd nu permanent under vintern. Spar mycket tid att slippa släpa ut prylar och polinställa. Kör ännu med
handkontroller. Har alla prylar för eqmod och ascom. Har testat det inomhus och allt funkar perfekt. Framtida projekt är
att ordna så jag kan köra allt remote inne i värmen (-: Gäller att få tid bara. Dom extremt få tillfällen det är molnfritt har det
hittills känts som man vill ta bilder och inte mecka med tekniken. Men känns som platesolving skulle vara ett väldigt stort
lyft att få till.
Attachments
eq.JPG
eq.JPG (51.26 KiB) Viewed 2993 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC1499 California Nebulosan - Kribba

Post by AstroFriend »

Hej Kribba,
Ser trevligt ut när monteringen står där ute redo för teleskopet och att starta förnatten.

Jag har använt Plate Solving för att rikta in min utrustning, fungerar oerhört bra, aldrig några problem efter inkörningsproblemen var gjort. Jag använder Astro Tortilla, men satte jag ihop något nytt idag fick det bli något där utvecklingen fortfarande pågår. Använder APT för att styra kameran och där rekommendera några andra alternativ:

https://ideiki.com/astro/usersguide/poi ... 3D&mw=MjQw" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har installerat både ned det är ASPS som jag tänkte använda, har samma databas som AstroTortilla.

Installation är klar men har inte kunnat testa än, de få timmar det går att fota vill jag använda till det, dessutom är det tonvis med småproblem som vanligt att lösa.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC1499 California Nebulosan - Kribba

Post by kribba »

Jag ska oxå testa ATP har jag tänkt. Verkar ha en del fördelar över BYEOS.
Verkar finnas nån elektronisk variant av Bahtinov mask i ATP. Har du testat den?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC1499 California Nebulosan - Kribba

Post by AstroFriend »

Nej jag kör motorfokus och lite halvautomatiskt med hfd. Jag har skrivit till utvecklaren och föreslagit en annan matematik för autofokusen. Tror han inför den i år.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply