IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC1318 Butterfly Nebula
Exponering: Ha:18*3min O3:22*5min S2:21*5 min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Sigma 500/4.5 EX DG
Kamera: ZWO ASI 1600MM-Cool
Kommentar: Inte helt lätt att kombinera datat! Lite felfokus, reflexer från filter och allmänt för lite data gör det till en utmaning :-)

Här är i alla fall IC1318 i modifierad SHO-palett med RGB-stjärnor (som fått lite hjälp av Ha för de svagaste röda stjärnorna).

Stjärnorna är bara
10*30s Lum
6*15s vardera för RGB
Behövs betydligt mer både för detta och för smalbandsdatat.

Riktigt nöjd med resultatet hittills i alla fall!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

för den korta tiden är det väldigt bra! lite color noise, och för skarpa kanter mellan färgerna kanske, blir lite "påklistrat" om det är för tajt. får gärna flyta över en aning i sömmarna. Bra med rgb stjärnor, men vill ( som du skriver ) ha mer av de, så det får lite mer sprak!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ja, med för lite data och ganska omild behandling med Selective Color i PS blev det både brusigt och lite knasiga effekter :-)

Problemet med stjärnorna var att jag tyckte att redan med 30s-exponeringar för Lum blev de urfrätta. Får kanske köra ännu fler men kortare och sedan ordentligt med RGB.
Robert Habolin wrote:för den korta tiden är det väldigt bra! lite color noise, och för skarpa kanter mellan färgerna kanske, blir lite "påklistrat" om det är för tajt. får gärna flyta över en aning i sömmarna. Bra med rgb stjärnor, men vill ( som du skriver ) ha mer av de, så det får lite mer sprak!
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

Jag kör 10min subbar på Lum för stjärnorna.. så tiden borde inte vara problem. Många kör t.o.m 20-30min subbar på lrgb

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Martin F »

Men du kör CCD, CMOS beter sig annorlunda. Förutom för smalband tror jag inte man behöver över 2 minuter för något utom de ljussvagaste stoftmolnen. 12 bit har ju inte lika stor tolerans för överexponering heller. En del stjärnor är helt vita (utan stretching) redan på 30s. Men de starkaste stjärnorna kommer såklart alltid att vara det.
Robert Habolin wrote:Jag kör 10min subbar på Lum för stjärnorna.. så tiden borde inte vara problem. Många kör t.o.m 20-30min subbar på lrgb
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

Ah ok!
Fördelen med långa exponeringar är att man har mycket färre bilder att jobba med. Men sen är även vissa objekt väldigt svaga, och tex S2 signal är nästan alltid så svag att man måste över 20 min på en sub för att ens se nått.
Sen har jag för mig att 600 st 1s bilder inte är samma som en 600s bild. Utan en del signal kommer gå förlorad som noise vid stackning. Men jag kan inte svära på det, kan inte matten! Lars va ju en fena på sånt :) synd att han verkar ha chappat

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Martin F »

Robert Habolin wrote:Ah ok!
Fördelen med långa exponeringar är att man har mycket färre bilder att jobba med. Men sen är även vissa objekt väldigt svaga, och tex S2 signal är nästan alltid så svag att man måste över 20 min på en sub för att ens se nått.
Sen har jag för mig att 600 st 1s bilder inte är samma som en 600s bild. Utan en del signal kommer gå förlorad som noise vid stackning. Men jag kan inte svära på det, kan inte matten! Lars va ju en fena på sånt :) synd att han verkar ha chappat
Nej man kan troligen inte klara sig med allt för korta exponeringar. Min inte heller med allt för få långa exponeringar. Snabbtest häromdagen visade att 18*1 minut blev bättre än 6*3 minuter.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Martin F »

Här är en tidigare version med original stjärnor, dock lite "avfärgade". Sadr blev förfärlig i denna version så strunta i den :)
Attachments
Image43_SHOH.jpg
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Martin F »

Här var en lekversion med HaRGB. Bara totalt 5 min L och RGB totalt 3 min vardera :D Resten Ha, 18*3 minuter.
Attachments
HaLRGB_Test.jpg
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

skitnsyggt!!

nu tar du den versionen och lägger som star layer på den andra, så får du rätt stjärnfärger på SHOn oxo :)

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Martin F »

Robert Habolin wrote:skitnsyggt!!

nu tar du den versionen och lägger som star layer på den andra, så får du rätt stjärnfärger på SHOn oxo :)
Det är ju den jag lagt på SHOn :)
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

hmm.. stjärnfärgerna ser bättre ut på hargb... vad använde du för metod när du la in dom? typ vanligt layer och sen maskade in bara stjärnorna?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Martin F »

OK, det är kanske inte exakt samma eftersom det är processat vid två olika tillfällen. Men jag gjorde bildbehandlingen på liknande sätt.

När jag gjorde HaRGB så tog jag bara min RGB och ljusade upp den röda kanalen med Ha-datat.
När jag gjorde SHO+RGB så tog jag bort alla stjärnor i min SHO och sedan lade jag på RGB-bilden med blending mode Lighten.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

Ok cool, ja det brukar funka. Men ibland blir det lite märkliga kanter med lighten mode sättet. Du kan oxo testa att sätta rgb bilden som screen, och sen en levels som clipping mask till rgb och ta ner ljusstyrkan i midtones. Så får du stjärnorna men utan kanter. Sen när du gjort det lägger ett lager rgb till o sätter det till lighten. Rgb lagret vill helst ha så lite nebulosa som möjligt eftersom du bara vill ha stjärnorna

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC1318 Butterfly Nebula - Martin Fransson

Post by Martin F »

Robert Habolin wrote:Ok cool, ja det brukar funka. Men ibland blir det lite märkliga kanter med lighten mode sättet. Du kan oxo testa att sätta rgb bilden som screen, och sen en levels som clipping mask till rgb och ta ner ljusstyrkan i midtones. Så får du stjärnorna men utan kanter. Sen när du gjort det lägger ett lager rgb till o sätter det till lighten. Rgb lagret vill helst ha så lite nebulosa som möjligt eftersom du bara vill ha stjärnorna
Får testa den metoden på min Crescent Nebula istället. Där har jag bättre LRGB-data. På denna hade jag problem redan i stretchingen.
Post Reply