NGC7331 Deer Lick group och Stephans quintet - Magnus Larsson

Bilder från galleriet
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

NGC7331 Deer Lick group och Stephans quintet - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7331 Deer Lick group och Stephans quintet
Exponering: 93 * 5 min
Fotograf: Magnus Larsson
Teleskop: Celestron C8
Kamera: Canon 1000D moddad
Kommentar: Här är ett försök på att fånga en galaxgrupp, Stephans Quintet, men så insåg jag att jag kan få med Deer Lick group i samma bild, så det fick bli två. Det är inte världens bästa data - jag har valt ut de 93 bästa av ca 120 subs, men ändå en del konstigheter t ex nere i högra hörnet, där det är ordentligt med coma med min C8:a.

Bearbetning har helt skett i PI: flats, darks, bias. Och preprocess med Local Normalization, drizzle integration. Post-processing är ganska straightforward: deconvolution, brusreducering med MLT, Arcsinhestrech kombinerat med lite histogram stretch, MT för att ta ner stjärnor och framförallt halos som blev fula (med hjälp av lite masker, tog lång tid) och sen har jag försökt justera färger och nivåer på lämpligt sätt. Nu är jag nöjd, den ser lagom mörk ut i bakgrunden på min dator. Dock kanske inte på alla andras....

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: NGC7331 Deer Lick group och Stephans quintet - Magnus Larsson

Post by Jonas »

Snyggt! Jag älskar bilder med en form av 3D-perspektiv och det har denna bild. Man får verkligen en känsla av "rymd" ;)
Att du fått en form av optisk defekt nere i högra hörnet ska vi inte hänga upp oss på!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: NGC7331 Deer Lick group och Stephans quintet - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Tack Jonas!

Kul du gillar den! Jag tycker det är fascinerande med galaxgrupper - och att den största här, NGC 7331 (eller om det är gruppen som är 7331...) är så lik vår vintergata (fast vår vintergata tydligen numera ska vara en stavspiral). Lite kul att fånga grupper så här - och kanske kunde man fånga Stephan-kvintetten bättre med den fulla fokallängden på C8-an, 2000 mm. Det är kanske ett projekt till nästa höst, att testa det.

Magnus
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC7331 Deer Lick group och Stephans quintet - Magnus Larsson

Post by Robert Habolin »

Kanonbild! snyggt fångat o processat. tycker bakgrunden ser bra ut, inte alls klippt eller för mörk på något sätt.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Post Reply