IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Bilder från galleriet
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC1805 IC1848
Exponering: Ha 40x300s (iso1600) , OIII 51x260s
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Celestron CGX/Samyang135mmf2
Kamera: Canon 600D (moddad)
Kommentar: Äntligen en klar kväll!!! Fick möjlighet att testa mitt Dual NB filter. Måste tyvärr säga att jag är besviken, Ha datat går inte att använda eftersom fokuspunkten ligger helt off jämfört med OIII. Bländade ner till f5.6 och det blev aningen bättre men då faller liksom hela konceptet eftersom det ändå blir en liten kompromiss och man förlorar mycket fotoner. Detta är min första Bi color så har inte en aning om vad jag håller på med i editeringen. Ska ge det ett försök till när jag får mer tid. Lägger upp en länk till Ha och OIII om någon är sugen på att det det ett försök. Bra tips på hur man kombinerar tas gärna emot. Editerad i PI och PS.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by MartinS »

Länk till data: https://www.dropbox.com/sh/06z21zunauj8 ... oKAja?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by Robert Habolin »

Snyggt! dock en aning suddigt..kanske e fokus eller exp tiden, svårt att säga. bra färger! tycker du nailat bicolor bra!

klart väder ja... vi har haft helt fantastiska nätter, aldrig sett så mycket stjärnor. kanske beror på att det blåst storm samtidigt :) :(

Så inget fotande direkt i 25 sekundmeter. tror aldrig jag kommer få till en bild med nya tuben... börjar nästan tröttna. Om det inte blåser här så är det alldeles för fuktigt. Finns typ ingen middleground. Så sett var det bättre att fota från Stockholm, väldigt torrt och nästan aldrig nån vind. Dock funkade bara smalband i stan, men hellre det än inget..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by Robert Habolin »

När man tittar på din bild i full upplösning så är det en hel del noise, vilket beror på att stretchen är för hård. Jag laddade ner din data och den är inte tillräckligt stark för att få den så ljus som du dragit den utan att få massa noise.
Skulle nog må bra a lite mer data, detta objekt är väldigt ljussvagt!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by MartinS »

@Robert Habolin Nu när jag "vilat" ögonen från redigerandet ser jag att där finns en hel del brus. Tror även att jag har förstärkt bruset när jag försökte separera färgerna lite mer med "selective color". Vart lite för många steg i editeringen. :) Ska ge den ett nytt försök när jag får tid igen. Hoppas jag får lite mer tid att samla data,

Antar att detta objekt kanske är aningen ljussvagt för en dslr. Tycker även att jag inte får samma klarhet i OIII datat men det beror väll på att den signalen är mycket svagare? Har även jämfört lite bilder mot min gamla omoddade 650d och tycker att jag får lite brusigare bilder generelt med min 600d. Ska göra ett test och se om jag kan mäta bruset i båda kamerorna.

Väderleksrapporterna är väldigt osäkra för tillfället. Har varit ett par tillfällen då prognosen har visat mulet med stor säkerhet och när man tittar ut är det långa luckor som är helt klara. Så var det även igår, trotts det fick jag 4 timmar med bra förhållanden. Får ju köra i 45 min för att komma ut till mitt obs har varit där ett par gånger nu men har fått vända hem på en gång för att det hunnit rulla in moln på de 45 min det tar att köra.

Hoppas du får tid att använda dina grejer snart, är ju riktigt frustrerande detta. Menar du att du får problem med dagg när det är för fuktigt eller är det transparensen som blir dålig? Är också seeing en begränsande faktor vid den brännvidd du har?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by kribba »

Blev ju bra, lite brus men snygga färger fick du fram!
Satte du skärpan och exponerade varje kanal för sig? Tittar man på din dropbox så verkar ju OIII vara alignad mot Ha.
Här i Stockholm har blåsten inte varit nått problem utan bara moln. Har knappt sett en stjärna på över en månad nu.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by MartinS »

@Kribba Tackar. Ha data är från en annan kväll fångat med enbart Ha filter. La inte ner så mycket tid på att laborera med fokuseringen eftersom jag var mer sugen på att fånga lite OIII och testa med. Har inte använt mig dator än utan kör bara med intervallometer, antar att man skulle behöva separera rgb-kanalerna för att fokusera de olika kanalerna. Bathinov-korset blir liksom väldigt diffust så svårt att säga när man är i fokus på de olika kanalerna.

När det gäller vädret så har jag en gammal kollega som bland annat tror att jorden är __________ .... Han påstod även att High Frequency Active Auroral Research Program (HAARP) kontrollerar vädret. Börjar nästan bli sugen på att ringa dem och se om de kan hjälpa till lite.. :green: :green:
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by Robert Habolin »

Ja det är rätt lätt att få en massa color noise med selective color. Man får verkligen labba försiktigt med den. Och den skapar ibland oxo alldeles för skarpa kanter mellan färgerna/gaserna. Ska ju liksom flyta in lite i varandra för att inte se plastigt ut. Matts sporre har en bra förklaring till detta.

http://istarion.net/Picturepages/Proces ... bble.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Detta är f.ö en kanonbra tutorial på smalband. Den metoden jag jobbar efter. ( och ibland tonemapping i fall det är väldigt svag signal på O3 och S2. )

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by MartinS »

@Robert Habolin, OK, kände inte till selective color förrän någon vecka sedan då någon här nämnde det i en tråd här, Har för mig att det var du. :) Är ju ett fantastiskt verktyg för att justera färger. Har alltid försökt med curves innan men är ju mycket svårare. Tackar så hjärtligt för tutorial tips! Känns välbehövligt. :)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by kribba »

Jag tittade lite på Astrobin. Börjar dyka upp en del bilder där tagna med Duo filter. Dom flesta bilderna har hyfsad skärpa oxå
i kanalerna. Det mesta verkar taget med teleskop dock. Vet inte om linser är känsligare för skärpefel. I grunden borde mycket styras
av hur dom olika våglängderna är korrigerade i optiken. Gissar att en välkorrigerad Triplett APO borde ge bäst resultat.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by Ginge »

Fin fargeprosessering her, Martin! Synd med filterproblemene.

G
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by MartinS »

Tack @Ginge, roligt att processa men riktigt kluringt. Timmarna bara flyger iväg. :)

Ny version, blev bättre brusmässigt tycker jag men den behöver med integreringstid i både Ha och OIII. Om jag lyckas få en kväll till ska jag fånga det och lägga till RGB stjärnor som jag har fångat också. Tack för toturial tips @Robert Habolin, riktigt bra men måste öva mer. :) Jag gjorde en tone map och sen körde jag mycket denoise på den. Använde enbart Ha som lum vilket blev lite mer cleant. Enbart PS denna gång
Attachments
HeartAndSoulBiColor8.jpg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by kribba »

Supersnyggt! Men jag skulle köra att lasso runt nebulosan och invertera för att kunna dra ur lite blått ur omkringliggande stjärnor. Nu
blir alla blåa.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by kribba »

Typ så här
Attachments
HeartAndSoulBiColor8b.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 - Martin Svensson

Post by MartinS »

@Kribba, jag struntade lite i stjärnornaså bra att du påpekade. Tog ner det blå lite men behövs nog läggas till rgb. Har 1h exponering men nu orkar jag inte mer med denna bild för tillfället. :)
Attachments
HeartAndSoulBiColor9.jpg
Post Reply