Okular/Barlowlins till Heritage 130P

Post Reply
raffe81
Posts: 3
Joined: 2019-02-07 18:30:35
spamtest: JA

Okular/Barlowlins till Heritage 130P

Post by raffe81 »

Hej,

Är en fullständig nybörjare som alltid varit lite intresserad av astronomi men aldrig egentligen gjort något åt saken. Barnen (6 och 8 år) börjar intressera sig lite så jag tänkte köpa in ett teleskop. Teleskopet ska först och främst vara till mig, barnen kan titta men de behöver inte kunna hantera det själva. Det är väl i första hand månen och planeterna jag tänkte att vi ska titta på men om intresset håller i sig blir annat också intressant.

Bor i ett mindre samhälle (Skurup) så jag tänker mig att förhållandena är OK och jag har inte långt ut till landet där det borde vara ännu bättre.

Jag har valt ut (ej köpt något än) ett Sky-Watcher Heritage -130P FlexTube. Tittade även på en Meade 130 lightbridge men kunde inte hitta några egentliga fördelar med den. Det skrivs lite mer om Sky-Watchern och den är mindre vilken är ett litet plus.

Jag har försökt läsa på så mycket jag kan men blir inte helt klok på det här med okular och barlowlinser. Förstår hur man räknar ut förstoring men finns det något annat man ska titta på för att välja en lins som passar teleskopet? Har läst på olika forum och då och då finns det folk som skriver att de testat olika okular/barlowlinser men att de inte fungerade bra med teleskopet så jag känner mig osäker.

Eftersom jag bor i närheten av stjärnhusetonline kommer jag förmodligen köpa där. Tyvärr har de haft stängt nu ett par veckor så jag har inte kunnat kontakta dem.
Har tittat på olika barlowlinser på deras sida och fastnat för följande:
- Meade #126 1.25" 2x Barlow lens
- Bresser 1.25" 2x (and 1.5x) Barlowlins
- Revelation Astro 1.25" 2x (and 1.5x) Barlowlins

Är någon av dessa ett bra köp? Eller ska jag kanske titta på att köpa ett okular istället?

När jag ändå skriver här. Har samlat på mig ett helt gäng med länkar till olika sidor men om det finns några bra tips på dokumentärer/youtube-klipp om astronomi så tar jag gärna emot :)

/Raffe
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Okular/Barlowlins till Heritage 130P

Post by Bengt »

När stjärnhuset öppnar plockar säkert Robert fram det bästa som hamnar inom din budget . Nu fatta jag det som du inte köpt teleskop än?
Jag har en heritage 130 . De är väldigt små och smidiga ta med ut . Jag använder den nästan uteslutande låg förstoring i det . Det är inget direkt planet eller mån-teleskop tycker jag . Deepsky av stora objekt är den bäst på . De vanligaste messier objektet ser man i den
Kort fokal längd gör den till ett sämre val till planet och måne .

Jag hade övervägt denna om det är planet och måne . Du får med en del grund okular i paketet .
https://www.stjarnhusetonline.se/prod/s ... 150P1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
raffe81
Posts: 3
Joined: 2019-02-07 18:30:35
spamtest: JA

Re: Okular/Barlowlins till Heritage 130P

Post by raffe81 »

Bengt wrote:När stjärnhuset öppnar plockar säkert Robert fram det bästa som hamnar inom din budget . Nu fatta jag det som du inte köpt teleskop än?
Jag har en heritage 130 . De är väldigt små och smidiga ta med ut . Jag använder den nästan uteslutande låg förstoring i det . Det är inget direkt planet eller mån-teleskop tycker jag . Deepsky av stora objekt är den bäst på . De vanligaste messier objektet ser man i den
Kort fokal längd gör den till ett sämre val till planet och måne .

Jag hade övervägt denna om det är planet och måne . Du får med en del grund okular i paketet .
https://www.stjarnhusetonline.se/prod/s ... 150P1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för ditt svar.

Det du länkar till har jag spanat in som nästa teleskop om intresset skulle hålla i sig. I första hand kände jag att jag vill prioritera ett teleskop som är enkelt och smidigt att få med sig.

Jag fick intrycket av att det ska gå bra att se planeter och måne med Heritage 130p. I första hand är jag ute efter att se hur stort intresse jag har inom en rimlig budget. 2000kr var en övre gräns till en början. Jag är inte ute efter att få bästa förstoring eller kvalitet direkt.

Jag ska absolut tänka till en vända till och vänta till stjärnhuset öppnar igen.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Okular/Barlowlins till Heritage 130P

Post by Hans Bengtsson »

Jag har bara i all hast några små synpunkter som kan vara värda att reflektera över.

Om man väljer ett teleskop som har bordsstativ så bör man tänka på att man i så fall måste ha ett bord att ställa det på. Kanske (kanske inte) är det i så fall minst lika enkelt att använda ett traditionellt teleskopstativ? Då slipper man ta med sig ett bord.

Ett teleskop tar onekligen mindre plats om det är hopfällbart. Men man ska då också tänka på, att huvudspegeln blir mindre skyddad på olika sätt, inte minst för ströljus. Det är inte heller alldeles optimalt, optiskt sett, att hela tiden ändra hur sekundärspegel och okular sitter i förhållande till huvudspegeln.

Billiga barlowlinser har jag ingen god erfarenhet av. En riktigt bra barlowlins är ganska dyr i tillverkning och förstås ännu dyrare i konsumentledet. Annars riskerar den att bli den svagaste länken i den optiska kedjan (strålgången), och i så fall tjänar den knappast något syfte. Vet inte om det finns barlowlinser som är både billiga och bra. När jag testat bra spegel + bra okular + billig barlow så har resultatet blivit väldigt mycket sämre än om jag använde ett okular som direkt gav den önskade förstoringen.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Okular/Barlowlins till Heritage 130P

Post by Bengt »

Hans Bengtsson wrote:Jag har bara i all hast några små synpunkter som kan vara värda att reflektera över.

Om man väljer ett teleskop som har bordsstativ så bör man tänka på att man i så fall måste ha ett bord att ställa det på. Kanske (kanske inte) är det i så fall minst lika enkelt att använda ett traditionellt teleskopstativ? Då slipper man ta med sig ett bord.

Ett teleskop tar onekligen mindre plats om det är hopfällbart. Men man ska då också tänka på, att huvudspegeln blir mindre skyddad på olika sätt, inte minst för ströljus. Det är inte heller alldeles optimalt, optiskt sett, att hela tiden ändra hur sekundärspegel och okular sitter i förhållande till huvudspegeln.

Billiga barlowlinser har jag ingen god erfarenhet av. En riktigt bra barlowlins är ganska dyr i tillverkning och förstås ännu dyrare i konsumentledet. Annars riskerar den att bli den svagaste länken i den optiska kedjan (strålgången), och i så fall tjänar den knappas något syfte. Vet inte om det finns barlowlinser som är både billiga och bra. När jag testat bra spegel + bra okular + billig barlow så har resultatet blivit väldigt mycket sämre än om jag använde ett okular som direkt gav den önskade förstoringen.

mvh
Hans Bengtsson


Bra påpekande Hans! tuber med öppen tub som Heritage 130 kräver en omgivning fri från strölljus eller att man med ex som jag gjort en enkel invändig extra svart papptub . Gör stor skillnad i kontrast
Attachments
7488F021-1EB0-4381-BC95-B72CA61ED18B.jpeg
raffe81
Posts: 3
Joined: 2019-02-07 18:30:35
spamtest: JA

Re: Okular/Barlowlins till Heritage 130P

Post by raffe81 »

Jag som trodde att jag hade bestämt mig. Ska absolut tänka till lite till och rådfråga stjärnhuset. Känner fortfarande att jag skulle vilja ha ett lite mindre och smidigare teleskop som ett första. Vi får se var det landar.

Tack för era svar!
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Okular/Barlowlins till Heritage 130P

Post by pava0555 »

Om du ska köpa en Barlowlins på 2X skulle jag se till att den har 3 element. Denna rekommendation såg jag på Cloudy nights tror jag. Det enda 2 element Barlow som annars rekommenderas är den som Tele Vue har, men den är dyr.

Jag köpte en Celestron X-cel 2X Barlowlins begagnad på UK Astro Buy and Sell, och kan varmt rekommendera den. Jag har använt den för observationer av månen i mycket hög förstoring (400X-500X). Jag har också fotat månen tillsamamns med Barlowlins och teleskop för att få högre förstoring och jag är nöjd med resultaten. För planetobservationer har den också fungerat mycket bra.

Jag skulle nog också överväga en dob i första hand, som Bengt skriver. Annars är en SCT på 6 tum ett ganska bra allround instrument som är portabelt, men kostar en slant. Själv använder jag en Skymax 127mm för planet och mån observationer, och är generellt mycket nöjd med den.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Okular/Barlowlins till Heritage 130P

Post by pstymne »

raffe81 wrote:Jag som trodde att jag hade bestämt mig. Ska absolut tänka till lite till och rådfråga stjärnhuset. Känner fortfarande att jag skulle vilja ha ett lite mindre och smidigare teleskop som ett första. Vi får se var det landar....
Jag har båda teleskopen som du funderar över, Heritage 130P och Explorer 150PL (men monterade på stativ, så att jag kan kika i ståhöjd). Båda är mycket trevliga och lättanvända. 130P är ett otroligt behändigt teleskop, i och med att det kan fällas ihop. 150P/PL är betydligt större, 1,15 m långt, men inte särskilt tungt (då menar jag bara teleskoptuberna, inte monteringarna. Med 130P får du ett brett synfält, med 150P/PL ett smalare, som passar väldigt bra om du vill kika närmare på till exempel planeter eller detaljer på månytan.

En nackdel med 130P är att fokuseraren (skärpeinställningen) är knepigare än på 150P/PL, men det är otroligt lätt att förbättra den med enkla medel (fem minuters jobb utan verktyg, och till en kostnad av c:a 50 kronor).

Vilket du väljer är en smaksak. Båda passar bra för nybörjare. Bäst är nog om du besöker Stjärnhuset - som du själv föreslår - och tittar på båda, och får goda råd.

Och så rekommenderar jag att du skaffar en bra stjärnkarta, och gärna en introduktionsbok om stjärnhimlen. En bok som är lättläst och riktigt bra är Stjärnhimlen - en utförlig astronomisk guide. Den gavs ut för 20 år sen, och är föråldrad när det gäller till exempel fotografering, men den har riktigt bra stjärnkartor och beskrivningar av stjärnhimlen. Boken finns inte längre i bokhandeln , men den är lätt att få tag i begagnad, till exempel på Bokbörsen.
https://www.bokborsen.se/view/Redaktion ... gLgQ_D_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply