Rapport från La Palma

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från La Palma

Post by timokarhula »

Grattis Torbjörn till en observation av Eta Carinae-nebulosan från "Europa"! På hög höjd på himlen är NGC3372 helt fantastisk med extremt mycket detaljer synliga i synfält efter synfält i hög förstoring. Mörka inbuktningar här och var mot den ljusa nebulositeten. Homunculus-nebulosan runt själva Eta ser ut som en "dubbel-Mars" eller varför inte ett stekt ägg? Det är nog den enda nebulosan som syns klart gul till färgen. Homunculus är resultatet av Eta Carinaes utbrott 1843 då den plötsligt blev himlens näst ljusaste stjärna.

/Timo K
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Rapport från La Palma

Post by ragge »

Härliga bilder, kul att få ta del av upplevelsen däruppe ! Bilden med vägen ovan molnen var "en höjdare" i dubbel bemärkelse.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från La Palma

Post by Torbjörn »

@ Timo
Tackar! Ja det är kul att ha sett den även om den naturligtvis bara är en skugga av sitta sanna utseende. Här ligger den ju bara ca 1 grad 22 minuter över horisonten som högst. Förhållandena var inte heller de bästa. hbar här på AN hade ju bättre tur härom året och lyckades t o m ta en riktigt fin bild av den från samma ställe som jag obsar på, men han hade en kristallklar kanonkväll. Det skulle vara roligt att se Eta Carinae nebulosan lite bättre någon gång.

@ragge
Tackar! Ja den bilden fångar känslan rätt bra. Man känner sig lite som "King of the hill" där uppe.


Jag åkte upp till Mirador de los Andenes igår igen men jag hann inte med så mycket innan moln drog upp över toppen. Jag hann dock ta en fantastisk titt på M42 Orionnebulosan, leta efter Hästhuvudsnebulosan utan att lyckas den här gången heller samt ta ett serie bilder. Jag gjorde ett försök till Timelapse som blev sis å där. Ganska kort pga vädret. Sedan gav jag upp och åkte ner igen. Får väl se om det blir någon mer chans. Hoppas det.

Den övre ljusstarka stjärnan är Sirius och den nedre är för oss svenskar exotiska Canopus, alfastjärnan i Carina.
DSC01549.JPG
/Torbjörn
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Rapport från La Palma

Post by ragge »

Det är alltid ett stort plus tycker jag, om en obsplats har vackra omgivningar. Och hur vackert är det inte att se molnen belysas underifrån... Tjusigt värre.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från La Palma

Post by Torbjörn »

Igår kväll var det dags att åka upp Mirador de los Andenes igen med resedobben. Jag hann med att ännu en gång leta efter Hästhuvudsnebulosan utan att lyckas. Jag kollade först in Flamnebulosan NGC 2024 och den syntes ganska bra men Hästhuvudet gick inte att hitta trots att jag var på rätt ställe. Jag kunde väldigt diffust urskilja IC 434, H-Betaområdet, men form och storlek var omöjlig att avgöra. Jag provade olika förstoringar och filter men inget hjälpte.

Sedan drog molnen/dimman upp IGEN och avbröt obspasset och sabbade ännu en Timelapse. Efter en stunds väntan så åkte jag ner från berget.

När jag kommit en bit ner upptäckte jag att det gick att se många stjärnor så jag bestämde mig till sist för att chansa på att obsa på ett ställe som jag rekognocerat tidigare: En grusplan vid en kurva, vid vägen som går ner till fyren på La Palmas sydspets. Faro de Fuencaliente.

Så jag körde ner till allra sydligaste La Palma, satte upp Dobben och började obsa.

Centaurus
NGC 4696 En liten ljussvag galax som jag obsat en gång tidigare från Teneriffa. 83X
NGC 4709 En granne till NGC 4696. En ännu ljussvagare galax som jag vid tidigare försök från Teneriffa inte lyckats hitta. 83X

Efter det obsade jag favoriter som jag ville passa på att titta på när jag var på Kanarieöarna: NGC 5139 Omega Centauri, NGC 5128 Hamburgergalaxen med sitt stoftband, M4, M68, M83, Jupiter, M7, M6, Saturnus, M8, M20 och M22. Bara godsaker :D

Jag höll på till 05.40 lokal tid och tog under senare delen av obspasset dessutom en serie bilder av den stigande Vintergatan. I början av obspasset uppmätte jag SQM-L till 21,84. Riktigt fint. Moln som passerade såg kolsvarta ut!

En kväll som började retfullt med slutade väldigt bra även om det känns idag...

/Torbjörn
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Rapport från La Palma

Post by PerOlofJ »

Intressant och målande reseskildring. Fina observationer.

Har själv varit på laPalma och gjorde då en del strategiska misstag, inget resetelekop, bodde halvvägs uppe i bergen , LaPalma är inte som de andra kanarieöarna, glesbefolkat tunt med restauranger och affärer.
Köra runt på ön är väldigt tidskrävande, och vädret var inte alls så bra som man inbillade sig, blåsigt och kyligt., man lär sig av sina misstag.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Rapport från La Palma

Post by ragge »

Fantastiskt med 21,84 ända nere vid vattnet (nästan).

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från La Palma

Post by Torbjörn »

Igår kväll var förutsättningarna osäkra men jag åkte ändå upp en sista gång till Mirador de los Andenes. Jag har faktiskt varit där uppe alla kvällar den här veckan förutom i måndags då det var ordentligt busväder med snöfall där uppe.

Det såg lite skakigt ut när jag kom upp med moln/dimma som steg upp ur calderan men det sjönk undan när solen hade gått ner. Efter det kom det bara någon tillfällig molnepisod, förmodligen någon del av molntäcket som sträckte sig högre upp än resten.

Jag började med att försöka än en gång med Hästhuvudsnebulosan med det gick inte den här gången heller.

Sedan tittade jag på M41, NGC 2547, NGC 2577, M42 och M78.

I den sydliga stjärnbilden Carina obsade jag tre objekt:
NGC 3293 En liten men riktigt ljusstark och vacker öppen stjärnhop. 42X
NGC 3372 Eta Carinae nebulosan än en gång. Ljussvag men helt klart där. 42X
NGC 3532 En stor, ljus och vacker rugbybollsformad öppen stjärnhop. 42X

NGC 5139 Omega Centauri. Oerhört vacker. 83X

Södra korsets tre norra stjärnor visade sig och det var trevligt!

NGC 5128 Centaurus A. Det mörka stoftbandet var riktigt fint ikväll. 83X

Under kvällen uppmätte jag SQM-L 21,58 som mörkast. Tyvärr lyste några vita starka lampor nere i i Los Llanos så kraftigt att det kastade skuggor mot bilen.

Det blir nog inga fler obsar på den här resan som jag tycker känns riktígt lyckad trots det växlande vädret. Jag befinner mig just nu på Teneriffa och i morgon åker jag hem igen.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från La Palma

Post by Torbjörn »

@ PerOlof J
La Palma är annorlunda än t ex Teneriffa, och vädret blir ju vad det blir. Månadsskiftet mars/april var kanske lite tidigt på säsongen.

@ ragge
Ja det var verkligen fantastiskt fint där nere vid sydspetsen.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från La Palma

Post by Torbjörn »

Nu är jag hemma igen efter astroresan till La Palma. Dags att sammanfatta lite...

Allt obsande gjordes från Mirador de los Andenes om jag inte skriver något annat.

On 27 mars En höjdarnatt! Obsade en lång rad objekt och fick dessutom obsa genom en 22-tummare!
To 28 mars Totalt kass. Körde upp till toppen där det var extremt tät dimma.
Fr 29 mars En bra kväll fram till midnatt när moln/dimma slog till.
Lö 30 mars Hann med att leta efter Hästhuvudsnebulosan. Sedan kom dimman...
Sö 31 mars Hann med att leta efter Hästhuvudsnebulosan. Sedan kom dimman, så jag körde till öns sydspets där jag kunde obsa resten av natten. En höjdare!
Må 1 april Busväder med snöfall på toppen, inget obsande.
Ti 2 april En mycket fin obsnatt där jag obsade många favoritobjekt.

Så av 7 nätter var 4 helt eller till stor del lyckade, 1 tämligen kass (hann bara med att leta efter ett objekt) och 2 totalt kass.

Jag gjorde en del time lapse försök uppifrån Mirador de los Andenes. Tyvärr blev inget av dem speciellt bra på grund av dimma, moln, dagg och frost men jag har ändå satt ihop en video på Youtube med det som blev resultatet.

https://www.youtube.com/watch?v=6YGgqMqhm90" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Jag gjorde en del mörkermätningar på La Palma och uppe på Mirador de los Andenes var värdena 21.76, 21.68 och 21.58. Nere vid öns sydspets uppmätte jag 21.84.

/Torbjörn :)
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Rapport från La Palma

Post by Tannerswe »

Fantastiskt kul att läsa få följa med dig på din resa Torbjörn och väldigt inspirerande.

4 av 7 nätter så här års är inte illa och klart modigt att bege sig iväg nu och inte en av de mer säkra månaderna som kommer.
Det är ju inte så att man inte blir sugen på en resa när man låser och ser dina bilder :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Rapport från La Palma

Post by ragge »

Väldigt läckert med molnen som "bubblar" under stjärnhimlen, men det borde vara straffbart att sätta upp en stark strålkastare på en sådan plats.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från La Palma

Post by Torbjörn »

@ Tannerswe
Tackar :) Anledningen till att jag åkte nu var till stor del att jag ville försöka se Hästhuvudsnebulosan (som jag inte lyckades se) och Eta Carinaenebulosan (som jag såg). Vädret är antagligen stabilare och bättre i maj-juni, och då kan man ju dessutom se Skorpionen och Skytten med omgivningar på mer anständig tid...

@ ragge
Belysningen som stör en del kommer nerifrån Los Llanos de Ariadne, och i alla fall sista natten såg jag mycket starka vita strålkastare därnere som förmodligen är ett brott mot La Palmas ljuslagstiftning. Ärligt talat så tyckte jag att mörkret kändes bättre nere vid La Palmas sydspets.

/Torbjörn
Post Reply