Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Cygnus
Exponering: 120s ISO 800 f2.5
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 135mm f2
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar: De senaste dagarna har bjudit på en fantastisk himmel där jag startade upp ett litet projekt runt Cygnus.

Typiskt för våren är att mörkret klart bättre men att himlen även är krispigare än under hösten och vintern. SQM-värdet har legat runt 22 flera nätteri rad.

Tanken är att försöka täcka upp en så pass stor del av denna region med 135mm för att få bättre detaljrikedom än tidigare försök med 50mm.

Bilden är ett panorama där varje enskild bild är 120s exponering. Men tanken är att varje delbild ska vara stackad från 10st 120s och ett större område än så här ska täckas in.

Vi får se hur långt jag hinner innan säsongen är slut och hur mycket lagunen och Rho Ophiuchi lockar och tar tid från denna :P


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Robert Habolin »

grymt snyggt!!!! vilken galen widefield, men samtidigt massa detaljer. otroligt bra för så kort tid oxo, men jag antar f talet hjälper till lite oxo.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by kribba »

Fantastisk bild!

Du skriver om Rho Ophiuchi lockar. Går den att fånga från Sverige? Jag ska ner till Spanien i sommar, vilken lins brännvidd
tror du är optimalt för det området?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by ThomasK »

Oj vilken fin bild. Är det bara jag som ser hästen? Nordamerikanebulosan är mulen, Pelikanen tungan och nebulosan snett ovanför till vänster ögat på hästhuvudet sett framidrån.
Thomas Karlsson
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Robert Habolin wrote:grymt snyggt!!!! vilken galen widefield, men samtidigt massa detaljer. otroligt bra för så kort tid oxo, men jag antar f talet hjälper till lite oxo.
Tack Robert! ett farligt läckert område som gör sig bra på bild och förhoppningsvis blir den än bättre framöver med stackning och lite expansion :D

En stor bländare gör det lite roligare samt ett bra mörker. Fotade borta vid Norra Sandby och Stora Kvinneby och sqm låg på 21.97 resp 22.02 dessa nätter.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

ThomasK wrote:Oj vilken fin bild. Är det bara jag som ser hästen? Nordamerikanebulosan är mulen, Pelikanen tungan och nebulosan snett ovanför till vänster ögat på hästhuvudet sett framidrån.
Tack Thomas! nu när du säger det så blir den väldigt tydlig :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

kribba wrote:Fantastisk bild!

Du skriver om Rho Ophiuchi lockar. Går den att fånga från Sverige? Jag ska ner till Spanien i sommar, vilken lins brännvidd
tror du är optimalt för det området?
Tack så mycket Kribba!

Det beror på var i landet du befinner dig men här på Öland ligger Antares ca 6-7 grader över horisonten, så det är görbart vid bra väder och lite dis vid horisonten.
Jag har ett par från förra året och samma tid på året som ligger i galleriet.
http://www.astronet.se/view_image.php?id=5368" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.astronet.se/view_image.php?id=5361" onclick="window.open(this.href);return false;

Vilken brännvidd beror på hur mycket av stoftmolnen som skjuter ut från Rho du vill ha med. 50mm täcker gott och väl på en fullformatskamera, 85mm är kanske optimalt och 135mm kväver ett panorama.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by kribba »

Dina bilder på Rho är ju grymma för att vara på 6 grader :D
Tack för tips, då borde en 50mm på APS-C funka bra med andra ord.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by MartinS »

Riktigt cool bild Jörgen! Ser fram emot dina uppdateringar!

Har du tänkt att ev kombinera med något smalband också? Ett liknande projekt med smalband ligger i alla fall på min ”vill göra lista” nu. ;)
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Lazze »

Riktigt läckert :good:
Hur många delbilder är det du stitchat i den här bilden och vad använder du för program till det?

/Lasse
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by ragge »

Tjusigt värre !
Är du nöjd med din Star Adventure Mini ?

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

ragge wrote:Tjusigt värre !
Är du nöjd med din Star Adventure Mini ?

Ragnar
Tackar!
Den är helt ok. Jag använder den dock väldigt lite. Lite sporadiskt och då och ffa med kortare brännvidder runt 24-50mm. Tror jag använt den mer för att göra panoreringar än för tracking :P

Men man kanske skulle börja använda den mer. Att bara göra en supersnabb polinställning gör att man troligen kan köra dubbla expoperingstiden utan problem. Kompletterar man den med en vinkel för polsökaren så man slipper kräla omkring på marken så kommer min användningsfrekvens antagligen att öka.

Vill man köra över 200mm eller längre så skulle jag nog säga att den är på gränsen till lite klen och att upp till 200mm är den ok och upp mot 2 minuters exponeringar. Dess stora fördel är vikten och att man har en 100% portabel enhet man kan ta med sig.

Men för denna bild har jag kört med NEQ6 och med guidning så att det blir så bra det kan bli :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Lazze wrote:Riktigt läckert :good:
Hur många delbilder är det du stitchat i den här bilden och vad använder du för program till det?

/Lasse
Tack så mycket Lazze!

Jag skulle gissa på att det är 3*3 bilder i denna. Huvudbilden är rätt på 12 bilder just nu men tyvärr med en saknad bild nära Veil vilket gjorde att jag fick göra en tightare beskärning för denna.

Jag kör med PTGui. Har använt det programmet nu i många för mina panoraman och det gör ett bra jobb på enbart stjärnor med.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

MartinS wrote:Riktigt cool bild Jörgen! Ser fram emot dina uppdateringar!

Har du tänkt att ev kombinera med något smalband också? Ett liknande projekt med smalband ligger i alla fall på min ”vill göra lista” nu. ;)
Tack så mycket MartinS!

Smalband hade varit riktigt kul och lite ren Ha data kunde ha boostat en bild som denna tror jag.

Tyvärr har jag gjort mig av med det Ha-filter jag hade samt att jag inte har någon monokamera för att det ska bli riktigt bra. Men vem vet, man ska ha projekt för framtiden med :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Mäktigt! Du är inte ensam om att ha haft denna idé... dock föll det redan efter planeringsstadiet för min del :green:

Är grymt avis på dina bilder på Rho Ophiuchi!! Om man ändå kunde fånga det härifrån...
Post Reply