Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Metoder för astrofotografering
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by kribba »

Vädret är som det är i Sverige. Fick väl runt 15 kvällar denna säsong som gick
att fotografera. Inledningen på hösten var rätt bra med många tillfällen. Sen
försvann i stort sett dec-feb med nån enstaka dag, sedan har mars har bjudit ett
par dagar. Ofta har det under vintern varit klart vid några tillfällen mitt i natten när
det inte fungerar om man samtidigt arbetar i veckorna.
Vintern innan bjöd heller inte på något sensationellt.

Astrofoto är samtidigt en extremt dyrbar hobby. Mer och mer har jag börjat
fundera över investerad krona per timme klar himmel. Tror säkert många
andra av er funderat liknande. Ska man investera vidare i bättre utrustning så
ska du slå ut det på antal kvällar/nätter du kan tillämpa hobbyn.

Samtidigt är efterbearbetningen av foton mer än halva jobbet, handlar mer
om att få in data av bra kvalité att bearbeta.

Så när jag varit ute på Astrobin och kollat andras bilder, så har jag fastnat
http://www.e-eye.es" onclick="window.open(this.href);return false; . Dom erbjuder remote hosting av teleskop.

Ligger i Spanien och dom har för närvarande 54 hostade teleskop. Alla
platser nu fulla men dom ska bygga en ny del i juli i år. Mörk himmel
och förra året 270 klara nätter. En bonus är också att hamna närmare
objekt som är omöjliga eller svåra från Sverige att nå.

Så jag tänker skulle nån vara intresserad så skulle vi kunna starta ett
svenskt team där. Då det handlar om stora kostnader är det väl bra att vara
i alla fall 3-8 personer och dela. Skulle man vara 4 så är det ca 10 000 om
året ( exl. Utrustningen ).

Man sätter upp teleskopet på en pir där och sedan kontrollerar man via teamviewer.
Är man ett gäng så skulle man dels kunna köra delade projekt
d.v.s. att man röstar om månadens mål och sedan delar data med alla.
Därutöver så får varje medlem ngr nätter i månaden enskilt för egna projekt
(all data delas förslagsvis men du får enskilt bestämma ngr mål ).

Tänker mig ett teleskop/kamera med en image scale runt eller strax under en
bågsekund för att ha många mål att välja på under lång tid. Är öppen för förslag rent
generellt och är inte sammankopplad med E-Eye på något sätt.

Jag tänker inte lämna att stå med prylarna i trädgården och det roliga med att stå och
mecka och observera. Mer än väg att få in mer kvalitativ data. PM:a mig om nån skulle vara
intresserad!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by ClaesMartinsson »

Hej

Jag är helt klart intresserad och försökt hitta något liknande ett par gånger innan. Är trött på logistiken (långa bilresor och mycket bärande) och letat efter någon intressant permanent remote obs lösning de sista åren. Viktigt att alla som är med har likande mål med observatoriet så att utrustningen passar alla och sedan är det ett plus om medlemmarna också kompletterar varandra kompetens och efarenhets mässigt.
Hör gärna av dig om det kommer till fler intressenter och det verkar kunna bli något.
Mvh
Claes
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by kribba »

Absolut hör av mig om det går att få ihop något! Man bör väl vara ngr stycken för att kostnaderna ska vara rimliga.

"Viktigt att alla som är med har likande mål med observatoriet så att utrustningen passar alla och sedan är det ett plus om medlemmarna också kompletterar varandra kompetens och efarenhets mässigt."

Jo det är nog en förutsättning. Tänker mig lite mellan lösning. Inget extremt åt något håll.
Typ. 120-140 APO, mono och driftsäker montering.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by Hans Bengtsson »

Tanken är inte ny men god. Jag tror dock det skulle finnas avgörande fördelar ifall projektet kunde ske i SAAFs regi. Som organisation kunde SAAF söka fondpengar (kanske 200 kkr eller något sådant) för inköp av utrustning, och sedan även handha det organisatoriska när det gäller deltagarnas årliga avgifter till driften.

Det skulle då bli glasklart vilka som äger utrustningen (SAAF) och detaljerna i den frågan, något som annars kan skapa diskussioner när enskilda deltagare hoppar av (sådana avhopp får man räkna med händer emellanåt).

Det bör också finnas minst ett 20-tal deltagare, inte 3-8, för att projektets långsiktiga överlevnad ska säkras och även för att de ekonomiska konsekvenserna för den enskilde inte ska bli orimligt stora vid avhopp. Med tanke på det betydande antalet astrofotografer i landet borde 20 deltagare definitivt vara realistiskt om det hela både blir billigt och bra. Antalet klara nätter på den föreslagna platsen räcker gott och väl till för så många. Det är ju inte meningen att teleskopet ska missa en massa stjärnklara timmar.

Vad säger SAAF? Liknande tankegångar har funnits inom föreningen under flera år men har hittills inte landat i något resultat. Kanske är tiden mogen?

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by kribba »

Klok och bra feedback Hans :good:

"Som organisation kunde SAAF söka fondpengar"

Det låter smart!

"Det skulle då bli glasklart vilka som äger utrustningen"

Jo det är ett problem annars att knäcka.

"Det bör också finnas minst ett 20-tal deltagare"
"Antalet klara nätter på den föreslagna platsen räcker"

Helt klart har du rätt. Runt 2500 timmar om året räcker ju till rätt många.

"Vad säger SAAF? Liknande tankegångar har funnits"

Vem talar man med där?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by Hans Bengtsson »

I första hand Johan Warell:

https://www.popularastronomi.se/2013/08 ... -utlandet/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by jwarell »

Kul att höra att det finns intresse för något sådant! Det vore fantastiskt att få till det. Vi gjorde en grundlig studie inom SAAF, besökte Astrocamp i Nerpio och sökte pengar. Om man delar månadskostnaden bland ett antal (minst 10) användare kan man nog få igång det ganska snabbt även om det kanske inte blir optimalt från början. Men man måste vara många anändare för stt kunna utnyttja tiden.

Det största problemet att lösa visade sig vara användarhanteringen som kräver integration av kontrollmjukvara med tidsbokning. Vi behöver alltså en backendprogrammersre här.

Med fler engagerade med i teamet kan vi kanske få till det!

Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by pava0555 »

Jag är också intresserad. Följer tråden...
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
christerS
Posts: 11
Joined: 2013-01-11 11:29:49
spamtest: JA
Location: FRÖSÖN
Contact:

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by christerS »

Hej,

Jag är oxå intresserad, såg inte denna tråd så la upp en ny tråd om hosting i Spanien.
Optimalt vore att vi samlar en grupp som bygger en egen hosting site i Spanien för en massa riggar, de flesta vill nog köra sin egen utrustning men idag är det lite för dyrt hosta själv.
Fick nyligen svar från E-Eye, se nedan, en kund byggde plats för 11 riggar så kanske SAAF kunde göra nåt liknande?
"Both realities: yes indeed we have built a new multiscope module for setting up 11 piers, but the shed was made for only one customer that ordered 11 piers. So I built this specific shed only for him. In clonclusion, I have only availible indiviual slots at the moment as before."

//Christer
ASA 12" Astrograf
ASA DDM85
QHY600M
Astrodon Filters 50mm
http://www.astropix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cosmopix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by kribba »

Jag har fått kontakt med Johan W. Återkommer om det längre fram i veckan.

"Optimalt vore att vi samlar en grupp som bygger en egen hosting site i Spanien för en massa riggar, de flesta vill nog köra sin egen utrustning men idag är det lite för dyrt hosta själv."

Personligen delar jag hellre än kör egen utrustning. Tror det är viktigt att hitta en ekonomiskt rimlig lösning, så ekonomin inte blir ett
hinder för folk att ansluta.

"Fick nyligen svar från E-Eye, se nedan. So I built this specific shed only for him"

Jag förstod det när jag talade med dom att enbart 2 platser finns lediga ( då även inräknat den nya modulen dom bygger i sommar ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by gorang »

Jag är definitivt intresserad att vara med.
Det behövs bara att man missar några nätter här i Sverige så blir det inte så mycket.
Missade tre nätter när det var som mörkast på grund av guiding problem och blåst.
Kör hårt
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by gorang »

Är det någon som för denna tanke framåt.
Tycker att det är en utmärkt ide.
Sedan kan det ju vara lite problem med vilken utrustning som skall användas. Antalet förslag och tyckanden kan vara minst lika många som användare.
Ska det vbara cmos eller CCD? Guidning eller utan? Ska man kunna ta flats eller ej?
Programvara?
Ja det blir nog en del att ta tag i
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by kribba »

Det kommer nog gå lite saktare framöver då mycket ska kollas. Jag och Pablo ( Pava här i forumet ) träffades igår över en kaffe,
och lät idérna flöda. Vi ska försöka sätta ihop en arbetsgrupp ( tänker ta in flera ) som driver detta.
Vi har redan nu för att inte avslöja för mycket hittat den mest fantastiska mjukvaran för att kunna lösa användarhanteringen av
systemet. Ni här på Astronet som även är intresserade av Novor, där kan jag avslöja att mjukvaran även erbjuder rätt unika
egenskaper inom detta område.

"Ska det vbara cmos eller CCD?"
Vad vill gruppen?
ZWO lanserade en ny fullformat CMOS med Sony chip på NEAF för en vecka sen (ZWO6200mono med 3,76um pixlar ), kanske
kan vara intressant.

"Guidning eller utan?"
Montering med dual axis encoders klarar sig ju ofta oguidat med modellering vad jag hittills förstått.

"Ska man kunna ta flats eller ej?"
Självklart ska man kunna ta det!

Men det lär nog finnas tid att diskutera tekniken. Ekonomibiten lär väl bli det första att lösa...
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by Hans Bengtsson »

En tanke är att den arbetsgruppen kunde utgöras av en särskild Fjärrteleskopsektion inom SAAF, och vars enda uppgift är att starta upp och administrera ett fjärrteleskop. Stor fördel om utrustningen ägs av SAAF, annars kan det bli problem om ägaren tröttnar och helt enkelt plockar hem sin utrustning.

Ur variabelsektionens synvinkel kunde ett svenskt fjärrteleskop i Spanien eller annat lämpligt ställe bli ett välkommet tillskott. Detta förutsatt att kapacitet och pris kan konkurrera med de fjärrteleskop som nu används rutinmässigt inom sektionen. Teleskopet bör i så fall vara utrustat med fotometriska filter av professionell kvalitet (i första hand V, men helst också B och R).

Mvh
Hans Bengtsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by jwarell »

Christian och jag hade ett inledande snack igår om hur vi kan få ett fjärrteleskop att bli verklighet. Det behövs definitivt nytt blod och entusiasm för att ro i land projektet men det krävs också ett långsiktigt engagemang bland dem som deltar, och att beslut som tas faktiskt blir utförda. Det är positivt att det verkar finnas ett engagemang för ett projekt av detta slag.

Jag tror att projektet bedrivs smidigast i en mindre grupp intresserade som initialt samlar in önskemål från potentiella användare. När randvillkoren är satta kan man skrida till verket med projektplaneringen.

Det finns några viktiga punkter att diskutera:

Observationsplats/hostinglösning
Finansiering av utrustningen
Finansiering av driften
Val av utrustning
Användarhanteringen
Datadelning och publicering
Projektgrupp och ansvar


Många större och mindre företag driver teleskophosting i dag. I Spanien finns minst två som fungerar bra (Astrocamp och e-Eye). Spanien är lätt att ta sig till om något skulle gå fel som vi själva måste lösa. Det är också tillräckligt bra väder där, åtminstone under sommarhalvåret. Man kan tänka sig andra platser också, kanske på Kananarieörana. Men definitivt en fördel om teleskopet inte står för långt bort.

Finansieringen av utrustningen kan göras på många sätt. Förra gången (2014) sökte vi stora medel ur Internetfonden och tänkte involvera skolor för att få tillräckliga bidrag och en säker drift. Det blev svulstiga projektplaner, mycket dokumentation och många inblandade. Det är enklare att sköta projektet helt det inom amatörastronomiska kollegiet, men då är de potentiella bidragsgivarna inte desamma. Går det att samla in pengar genom sponsring, SAAF:s egen kassa och deltagarnas fickor? SAAF är villigt att ställa upp med finansiering precis som förra gången.

Finansieringen av driften måste säkras långsiktigt. Månadshyran kommer att ligga där och ticka med storleksordningen 5 000 kr i månaden, oavsett om någon använder teleskopet eller inte. Man kan göra en överslagsräkning på vilka intäkter som krävs för dra in dessa pengar. Med 250 klara nätter per år i Spanien, 9 timmar astronomiskt mörker per natt finns ca 2200 h observationstid tillgängliga, cirka hälften av dem i månljus. Det motsvarar i genomsnitt 180 h/månad vilket ger en timkostnad på 28:-. Med 50 % utnyttjandegrad hamnar vi på ca 50 kr/h. Dessa intäkter måste in kontinuerligt för att täcka löpande kostnader. Men vi måste också ha täckning för uppgradering, utveckling och ersättning av utrustning som slutar fungera, säg minst 2000 kr per månad. Med 75% utnyttjandegrad får vi marginellt in de pengarna med en timhyra på 50 kr. Detta är en jämförelsevis låg kostnad som borde tilltala många användare.

Utrustningen måste vara tillräcklig för att bli intressant för tillräckligt många, men den måste också vara enkel för att minimera driftproblem. De användarkategorier som behöver satisfieras är astrofotografer och de som vill göra vetenskapliga mätningar, vi kan kalla dem fotometrister. Troligtvis behöver aperturen vara minst 30 cm för att vara intressant, kombinerat med en guidetub, storformat mono-CCD och 2” filter. Fotometriska filter är minst Bessel/Johnson BVR (gärna även I) samt clearfilter med UV/IR-block. Fotografiska filter är BVR samt Ha, SII och OIII. Med ett teleskop skulle astrofotografering kunna ske i de fotometriska BVR-filtren. Önskas en mindre APO för astrofoto? I så fall kan filtren delas upp mellan tuberna. Den exakta utrustningen får bestämmas av tillgängliga medel.

Till utrustningen hör förstås även strömförsörjning, plattfältsskärm, mjukvaror, datorer, motorfokus, filterhjul etc. Mjukvarumässigt tror jag inte det finns någon anledning att satsa på något annat än kombon MaximDL-ACP och ACP Scheduler.

Användarhanteringen var ett problem förra gången, men det är möjligt att det finns en ACP-lösning som fixar detta nu. Användarhanteringen måste vara helautomatisk utan behov av manuell handpåläggning annat än i nödafll. Det innebär kontoregistrering, uppladdning av observationslista, tidsallokering, betalningslösning, dataöverföring och dataarkivering.

All data ska arkiveras och vara tillgängligt inom projektet för de registrerade användarna. Delar av materialet kan också vara publikt. Kalibreringsbilder måste tas då och då och ingå i bildreduktionen. För att minimera belastningen på hostens server bör data lagras på en server i Sverige som kan hanteras inom SAAF och hämtas därifrån av användarna.

En projektgrupp sköter driften och administrationen av teleskopet. Det kan anordnas som en sektionsverksamhet i SAAF där föreningen är huvudman för verksamheten. Då behövs en eller två entusiastiska sektionsledare med huvudansvar att driva projektet framåt.

Det var mina initiala tankar. Detaljerna får utformas i en projektgrupp. Initialt bör vi nog sondera intresse och önskemål. Hur många initiala användare kan det finnas som också är beredda att lägga egen tid och kanske lite egna pengar på att få igång ett fjärrteleskop?

Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Post Reply