Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mörka nebulosor
Exponering: Panorma 7bidler á 120s ISO 800 f2.5
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 135mm f2
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar: Det var ett par fantastiska nätter nere på Öland i början av april. -4 grader, en svag vind och ett mörkervärde som hamnade runt 22. Goda förutsättningar helt enkelt. Efter vad jag upplevt under alla nätter jag spenderat här på ön, så var det nära perfekta förhållanden för att skjuta lågt, även om det inte helt krispigt och Vintergatsbandet inte var framme lika tydligt som det kan vara.

Denna del av himlen är klart mer lämplig att fånga från betydligt sydligare breddgrader. Men det fascinerar mig vad som man kan få fram här hemifrån och det gäller att allt stämmer för att det ska bli bra. Tittar man så ser man en svag förmörkning ca 2-3 grader över horisonten och ljusföroreningarna från Gdansk/Gdynia är svåra att göra något åt mer än att själv förflytta sig någon mil norr eller söderut så att de hamnar lite mer åt sidan. Men så här lågt precis över horisonten så kan man inte vara för kinkig :D

Denna natt svek mig minnet lite och jag hamnade nere på skjutfältet vid Norra Sandby på Öland. Åk inte dit, vägen är som sagt på ett gammalt skjutfält och inte direkt tipp topp :D

Ett panorama om 7 bilder på bredden där varje exponering är 120s. Marken fotograderades utan följning direkt efter himlen. Det hade gått att pusha fram lite mer färg i Rho-området med lite hårdare processning eller ett lite annat sätt att behandla datan eller att satsat mer på en del och stacka. Tiden för att hinna stacka är väldigt begränsad här nere så yta vs detaljer. Jag tycker denna processning som mer eller mindre är direkt från Lightroom räcker fint denna gång.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Post by DHEB »

Otroligt fin bild. Grattis!

Med klara himlar med sqm på ca 22, vem bryr sig då om ljuset från Gdansk och gamla skjutfält? :D Man blir en aning sugen på att åka dit.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Post by Robert Habolin »

riktigt bra! sjukt att det går o få med Lagunen mm från Sverige. måste försöka mig på den eller M20 nångång. riktigt fina objekt.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Post by Torbjörn »

En fantastiskt fin bild av Vintergatan :good: Underbara detaljer, bl a nebulositeten i området kring Antares.

Härligt att se något sådant fotat från Sverige.

/Torbjörn
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Post by MartinS »

Grymt Jörgen! Helt ortroligt vilka detaljer du fått fram så lågt på horisonten. Gillar att du behöll förgrunden ur skärpa. Det är ju något som aldrig gått om du sköt med en vidare brännvidd istället. Blir ett extra djup i bilden.

Små tighta stjärnor också helt i min smak. Antar att du inte gjort något med dem med tanke på att du bara använt lightroom?
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Helt otrolig bild! Bara att lyfta på hatten!

Har du testat vad 4*30s istället för 1*120s skulle ge för varje delbild? Undrar om det skulle bli lättare att behandla.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

DHEB wrote:Otroligt fin bild. Grattis!

Med klara himlar med sqm på ca 22, vem bryr sig då om ljuset från Gdansk och gamla skjutfält? :D Man blir en aning sugen på att åka dit.
Tck så mycket :D

Nä man ska väl inte gnälla för mkt med tanke på säsongen i övrigt.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Robert Habolin wrote:riktigt bra! sjukt att det går o få med Lagunen mm från Sverige. måste försöka mig på den eller M20 nångång. riktigt fina objekt.
Tack så mycket Robert!

Klart du ska testa den med dina prylar. Det är inte mkt tid man får på sig varje kväll men jag är övertygad om att du skulle kunna få till något riktigt bra. Du har ju bara en 20 min över till andra sidan och fin fint mörker.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Torbjörn wrote:En fantastiskt fin bild av Vintergatan :good: Underbara detaljer, bl a nebulositeten i området kring Antares.

Härligt att se något sådant fotat från Sverige.

/Torbjörn
Tack så mycket Torbjörn! Just nebolusiteten runt antares och hela Rho området är spännande med sina olika färger och ett favoritområde
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

MartinS wrote:Grymt Jörgen! Helt ortroligt vilka detaljer du fått fram så lågt på horisonten. Gillar att du behöll förgrunden ur skärpa. Det är ju något som aldrig gått om du sköt med en vidare brännvidd istället. Blir ett extra djup i bilden.

Små tighta stjärnor också helt i min smak. Antar att du inte gjort något med dem med tanke på att du bara använt lightroom?
Tack så mycket Martin! Tighta stjärnor är king och det är ingenting gjort med dem. Bra krisp i himlen och 135mm håller ihop det bra. Samt att man går redigare lite vettigt i LR då det går att då dem att växa onödigt mkt däri med.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Martin F wrote:Helt otrolig bild! Bara att lyfta på hatten!

Har du testat vad 4*30s istället för 1*120s skulle ge för varje delbild? Undrar om det skulle bli lättare att behandla.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Tack Martin!
Nej jag har inte direkt testat och gjort ngn direkt jämförelse. Är inte med på hur du tänker dig att det skulle bli lättare att behandla. Ser snarare ett merjobb med fler filer.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Tannerswe wrote:
Martin F wrote:Helt otrolig bild! Bara att lyfta på hatten!

Har du testat vad 4*30s istället för 1*120s skulle ge för varje delbild? Undrar om det skulle bli lättare att behandla.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Tack Martin!
Nej jag har inte direkt testat och gjort ngn direkt jämförelse. Är inte med på hur du tänker dig att det skulle bli lättare att behandla. Ser snarare ett merjobb med fler filer.
Jag tänkte mer på att det bör bli mindre brus samt mindre storlek på stjärnor om man stretchar med masker. Mer tid tar det garanterat men kanske "snällare" data [emoji5]

Skickat från min E5823 via Tapatalk
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Post by jwarell »

Mäktigt!!! Fem stjärnor!

J
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Mörka nebulosor - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

jwarell wrote:Mäktigt!!! Fem stjärnor!

J
:D Tack så mycket Johan!

Martin F wrote:
Tannerswe wrote:
Martin F wrote:Helt otrolig bild! Bara att lyfta på hatten!

Har du testat vad 4*30s istället för 1*120s skulle ge för varje delbild? Undrar om det skulle bli lättare att behandla.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Tack Martin!
Nej jag har inte direkt testat och gjort ngn direkt jämförelse. Är inte med på hur du tänker dig att det skulle bli lättare att behandla. Ser snarare ett merjobb med fler filer.
Jag tänkte mer på att det bör bli mindre brus samt mindre storlek på stjärnor om man stretchar med masker. Mer tid tar det garanterat men kanske "snällare" data [emoji5]

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Kanske kan vara värt att prova någon gång... typ om ett år :D bara 2 nätter kvar nu med mörker på Öland och ikväll är det moln.

Gillar annars renheten man får ut i 2 minutare vid ISO 800. Med lite bättre struktur och samla data hela mars-maj så kanske man kan få ihop så att man kan stacka 4-5st 2minutare på varje delbild.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Post Reply