Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Peter R »

Enastående fin.
Jag hade samma fråga som jag ser att Lasse ställde.
Jag antar att denna Samyang är väldigt raktecknande men det finns ändå alltid lite optiska distortioner.
Kan PTGui automatiskt stitcha så att det inte blir några dubblerade stjärnor i skarvarna eller måste du addera punkter själv och kanske göra lite retusch i övergångarna?

/*Peter R
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Tack så mycket Peter!
Samyang 135mm är ett riktigt trevligt objektiv som tyvärr legat kvar i väskan för mycket. Men på senare tid så har jag börjar använda den mer och mer då den passar bra in där jag är nu och vill fortfarande ha lite widefield men samtidigt plocka fram detaljer.

Distortionen är nästintill obefintlig.
Test på lenstip:
https://www.lenstip.com/442.6-Lens_revi ... rtion.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det största problemet med detta objektiv är vinjetteringen. Fullt öppen tycker jag att den blir väl mörk i kanterna. Men bländar man ner 1-2steg så blir det stor skillnad.

Automatiken i PTgui fungerar väldigt väl tycker jag. Den fungerar bättre ju mer överlapp man har mellan bilderna. Med 10-15% överlapp missar den lite ibland när det inte är tydliga strukturer eller bara ljussvaga stjärnor. Men lägger man sig runt 30% så är den mer eller mindre 100%.

För den typ av bilder jag tar är det kanske varannan gång man får gå in och manuellt guida en delbild som den inte hittat några punkter för. Det den har problem med är väldigt mörka förgrunder. Men det kan man delvis komma runt genom att exportera ut marken lite lagom "överexponerad" först, så att den lättare hittar punkter. Sen exporterar man ut samma bild igen med rätt exponering och sparar över den första :D

Dubbla stjärnor kollar jag inte efter numera då det i princip är pixel precision i sammanslagningen. Möjligen kan det finnas ngt fel ngn gång men ser man till att det finns åtminstone 5 referenspunkter mellan alla bilder som angränsar till varandra så blir det väldig bra.

Det som dock kan inträffa är att man har lite hög nivå på hur skarp gränsen skall vara mellan 2 bilder. DIffar exponeringen lite mellan två bilder kan man i senare skedet när man pressar bilden "framkalla" fram denna skarv. Men en lite mjukare övergång löser detta. Ett tips är att man alltid gör en check av först innan man lägger ner en massa mer tid på bilden. Programmet har en funktion som jämnar ut exponering men det kan ändå hända om hårdheten är för stor.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: RE: Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Martin F wrote:Mäktigt! Du är inte ensam om att ha haft denna idé... dock föll det redan efter planeringsstadiet för min del :green:

Är grymt avis på dina bilder på Rho Ophiuchi!! Om man ändå kunde fånga det härifrån...
Tack Martin!

Du får ta upp planeringen igen och palla dig ner hit till kusten. Tyvärr lite varmt och mycket fukt natten som var och antagligen något liknade inatt. Men gör finns för några bra till innan säsongen är slut.


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by MartinS »

Har räknat ut att jag behöver 15 paneler för att täcka in ungefär samma område med min 135 mm och monokamera. Har testat lite tidigare med dslr ( http://astronet.se/view_image.php?id=5546" onclick="window.open(this.href);return false; ) med kyld mono kamera lär jag få det lite bättre med ca 25 min / panel. Så totalt runt 10 timmar Ha borde bli ganska trevligt. Känns som att det borde vara möjligt även om det lär bli intressant att sätta ihop allt.

@Martin F @Tannerswe Kanske kan bli en gemensam insats. :)
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

MartinS wrote:Har räknat ut att jag behöver 15 paneler för att täcka in ungefär samma område med min 135 mm och monokamera. Har testat lite tidigare med dslr ( http://astronet.se/view_image.php?id=5546" onclick="window.open(this.href);return false; ) med kyld mono kamera lär jag få det lite bättre med ca 25 min / panel. Så totalt runt 10 timmar Ha borde bli ganska trevligt. Känns som att det borde vara möjligt även om det lär bli intressant att sätta ihop allt.

@Martin F @Tannerswe Kanske kan bli en gemensam insats. :)
Spännande bild som jag tydligen missat. Det blir grymma detaljer man får fram med Ha och det skulle helt klart bli spännande att se vad din kylda kan ge. Känns som jag skulle behöva utvidja mitt eget fotande åt detta håll...

Är du/ni sugna så är jag helt klart på för någon form av colab. Det är ett tacksamt område på så sätt att det ligger högt på himlen även i höst då det troligen inte blir så många chanser till i vår. Åtminstone inte för att få fram 10 tim Ha-data kanske :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Vore lite kul med ett samarbete [emoji5]
Jag kan samla snäv Ha med 3 nm Astrodon.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by MartinS »

Hade varit kul och kan nog bli riktigt snyggt som ett stort print! :) Som du säger Jörgen så har vi nog bra chans till hösten att få till något. Är det den nedre delen av bilden du tänkt expandera?

@MartinF kör inte du SGP? I så fall kan man jo sätta ihop två identiska sekvener där med hela mosaiken, sen är det bara att hamra på med respektive band. :)

Är också inne lite på att skaffa 3nm. Måste man blända ner något från tex 2.8 för att de ska funka?
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Kör inte SGP och har inte motorfokus så det blir mycket manuellt slit.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

MartinS wrote:Hade varit kul och kan nog bli riktigt snyggt som ett stort print! :) Som du säger Jörgen så har vi nog bra chans till hösten att få till något. Är det den nedre delen av bilden du tänkt expandera?

@MartinF kör inte du SGP? I så fall kan man jo sätta ihop två identiska sekvener där med hela mosaiken, sen är det bara att hamra på med respektive band. :)

Är också inne lite på att skaffa 3nm. Måste man blända ner något från tex 2.8 för att de ska funka?
Jag har haft tanken att expandera allt väldig mkt och en dag täcka hela himlen med 2min 135mm subbar :D Men sen är det väl delar av den stora bilden som gör sig bättre.

Nordamerika, Pelikan och Sadr-området i sig är ju väldigt dramatiskt och läckert.

Samtidigt så tycker jag det blir väldigt trevligt om man expandera lite mer nedåt, lite mer än jag gjort här så att även Veil-nebulosan kommer med bra och man får en schysst komposition runt det.

Sen finns det ju väldigt spännande områden "uppåt" till från Deneb ffa med de mörka nebulosor som täcker upp området mellan Nordamerika och Elefantsnabel nebulosan och sen hela vägen vidare till Cassiopeja.

Just nu har jag ca 70st 2minutersexponeringar som täcker upp som den bifogade bilden visar (lite slarvigt editerad med lite vinjettering men har haft den som grund för att veta var luckor finns och var jag behöver skjuta mer). Sen för detta område är det nästan heltäckande med 10*2minuter för området nordamerika/pekian/sadr/veil.
Attachments
Test-MW3.jpg
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by MartinS »

@Tannerswe, Den mosaiken är ju helt galet häftig! :D Hoppas du får fyllt luckorna en vacker dag.

Här är lite inspiration till hur Ha och OIII datat skulle kunna se ut. https://www.astrobin.com/367039/?image_ ... 2&nc=&nce=" onclick="window.open(this.href);return false;

Som du säger så tror jag det är nice att få en bra komposition runt veil-nebulosan också.

Har faktiskt inte hittat någon widefield som kombinerat smalband och RGB tagen med den upplösningen. Tror det kan bli riktigt läckert!
Post Reply