Stark Meteor över Stockholm

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Stark Meteor över Stockholm

Post by Peter R »

Ikväll 29 april 2019 kl. 22:14 såg jag en helt fantastiskt ljus meteor brinna upp i atmosfären över Stockholm.
Den blev synlig lite nedanför zenit och rörde sig ner mot horisonten i sydväst. Den delade sig i flera fragment som uppvisade färg och jag kunde följa den visuellt under flera sekunder men hann tyvärr inte få igång mobilen.
Jag undrar om någon av meteorkamerorna kan ha registrerat den, exempelvis från Uppsala?

/*Peter R
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Stark Meteor över Stockholm

Post by LasseH »

Hej Peter.
Här följer länken till registreringen på meteornätverkets kamera på Sandvretens observatorium:
http://www.astro.uu.se/~meteor/UAA/data ... -22-14-14/" onclick="window.open(this.href);return false;
Klicka på Event movie för att se videoupptagningen.
Mvh,
LasseH
stempels
Posts: 17
Joined: 2014-03-28 15:25:16
spamtest: JA

Re: Stark Meteor över Stockholm

Post by stempels »

Hej Peter,

Ja, den registrerades av meteorkamerorna, för info ser följande länk:

http://www.astro.uu.se/~meteor/triangul ... 14:00.340/" onclick="window.open(this.href);return false;

Enligt andra ögonvittnen splittrades denna mot slutet. Det finns även en jättefin observation från meteorkameran i Örebro (en ny kamera i nätverket), men jag behöver processa bilderna lite mer för att få ut data där. Mer info kommer.

(Och nu ser jag att LasseH hann precis före...)

/Eric.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Stark Meteor över Stockholm

Post by Peter R »

Tack för feedback, spännande med registreringarna.
Som den tidigare gången jag rapporterade så syns den lågt på horisonten från Uppsala men borde ligga betydligt högre från Örebro.
På filmen från Uppsala ser man en delning i 2 fragment mot slutet men jag upplevde att det var flera som förhoppningsvis kommer att synas på bilderna från Örebro.
Skuller vara spännande också med en höjdgraf om det går att triangulära fram så småningom.

/*Peter R
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Stark Meteor över Stockholm

Post by utas »

Hej!

Jag såg den från tv -soffan genom vardagsrumsfönstret!
Den delade sig när den närmade sig horisonten.
Först trodde jag att nån hade skjutit upp en nödraket, eftersom hamnområdet och farvattnen ligger i väst/sydväst, men förstod vad det rörde sig om ganska fort. Bör ha varit spektakulär att följa hela vägen, jag fick bara se ”finalen”...
Synd att det tar sån tid att få igång mobilerna ibland, har själv missat en del fototillfällen pga mobilkamerans ”tröghet”... :sad:

//Roger
Post Reply