NLC Noctilucent clouds - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

NLC Noctilucent clouds - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: NLC Noctilucent clouds
Exponering: 0,6s F2,5 ISO 640
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Sigma 50mm f1.4 ART
Kamera: Sony a7 III
Kommentar: Säsongen för nattlysande moln h är verkligen igång och det började komma in rapporter om aktivitet för ca 2v sen från Tyskland och senare Baltikum.

De två senaste nätterna har varit hyfsad aktivitet även från Kalmartrakterna och det verkar som om det kan bli en rätt aktiv säsong.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: NLC Noctilucent clouds - Jörgen Tannerstedt

Post by DHEB »

Mycket fint bild. Igår publicerades en intressant artikel om NLC i Sky&Telescope: Freaky Noctilucent Clouds Break Out All Over.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: NLC Noctilucent clouds - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Tack så mycket :D

Det där var en väldigt intressant och informativ artikel.

Lite nedtyngande när detta läckra fenomen och alternativa objekt att fota/beskåda under ljusa sommarnätter, och nu med ökad utbredning, troligen kan kopplas till klimatförändringarna.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NLC Noctilucent clouds - Jörgen Tannerstedt

Post by Hans Bengtsson »

Ja det är en tjusig bild!

Vid slutet av 60-talet såg jag ofta från Småland dessa elektriskt glimmande moln under sommarnätterna. Från artiklar och böcker så kom jag fram till att de stämde med beskrivningarna av nattlysande moln.

Men det fanns en sak som inte alls stämde. Utan undantag hävdades att molnen var mycket sällsynta, medan de moln som jag såg kunde ses var och varannan klar sommarnatt. Jag minns att Enok Jönsson (Thomas Karlssons lärare i Varberg!) hade tagit en bild som publicerades, och jag tror den även visades på IUAA-kongressen i Malmö. Bilden ansågs föreställa ett ytterst sällsynt fenomen.

Det var först vid mitten av 70-talet som jag definitivt förstod att "mina" moln verkligen var NLC. På mitt jobb fick vi månadsvisa rapporter om iakttagelser från fartyg på Nordatlanten, det handlade vintertid ibland om norrsken. Och på sommaren rapporterades mycket frekvent NLC-observationer!

Alltså var nattlysande moln inte alls sällsynta, bara man befann sig på rätt latitud. Ryktet om deras sällsynthet berodde huvudsakligen på att den mesta litteraturen där molnen nämndes skrevs av folk som bodde på latituder där de verkligen var ovanliga. Ungefär som om en smålänning skulle försökt sig på att beskriva hur vanliga norrsken är, och då baserat detta helt på egen erfarenhet utan att först fråga hur man ser på saken i Abisko.

Mvh
Hans Bengtsson
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NLC Noctilucent clouds - Jörgen Tannerstedt

Post by Robert Habolin »

snyggt!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Post Reply