Solen i H-alfa - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Solen i H-alfa - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen i H-alfa
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Lunt LS60THA / B1200FTPT
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Solen igår i Ha. Vi är inne i ett djupt minima och det var 35 dagar sedan senaste solfläcken syntes till.
På Spaceweather var en av rubrikerna för 3 dagar sedan: Solytan slät som en biljardboll, men det är naturligtvis i vitt ljus. I Ha är solen ändå ganska levande. Detta var tänkt som en test av Lunt LS60THA med en 50mm dubbelstacksmodul i fronten.
Jag kom igång lite väl sent för att det skulle vara optimalt men hade i gengäld turen att fånga ett häftigt fenomen: Protuberansen till vänster har lyft från ytan och förvandlades snabbt minut för minut.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen i H-alfa - Peter Rosén

Post by Peter R »

Gif-animation med 2 bilder på den vänstra protuberansen tagna med 2 minuters mellanrum och som visar hur snabbt den rör sig och förändras.
10 minuter senare hade en del fallit tillbaka på solens yta och en del hade nästan totalt upplöst. Solytan är densamma i båda bilderna.
Jag ska se om det går att behandla övriga bilder så att det går att förlänga animationen. Det som gör det svårt är att de är tagna med väldigt olika exponeringstider.
2 bilder tagna 17:39:17 och 17:41:35
2 bilder tagna 17:39:17 och 17:41:35
Sun-190622-173917_174135-2.gif (242.76 KiB) Viewed 3053 times
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Solen i H-alfa - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Verkligen fin bild och det är ju passande med Solen vid Midsommar :)

En snygg animering av protuberansen. Det verkar vara snabba förlopp där borta...själv har jag ingen direkt erfarenhet av solobservationer.

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen i H-alfa - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Torbjörn,

Jag har fotograferat solen i vitt ljus i några år men är ganska ny på Ha och det är många små fina inställningar som ska till för att det ska bli bra men det blir ofta spännande resultat även på en "blank" sol.
Testade även visuellt med binoviewer och den synen var helt magisk :good:
Nu väntar jag på en ny montering som ska komma vilken dag som helst och då ska jag ge mig på Jupiter som ligger lågt på horisonten men lyser ändå starkt runt midnatt. Så det kan bli en hel del observationer i sommar.

Trevlig sommar

/*Peter
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Solen i H-alfa - Peter Rosén

Post by hbar »

Snyggt fångat och även solen är trevligt behandlad. Är själv nybörjare och bildbehandlingen tycker jag är svår att bemästra.

/Håkan
Post Reply