Cls filter eller inte?

Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Cls filter eller inte?

Post by taipan »

Tänkte fota lite ganska nära stan när det blir väder och tillfälle för det.
Har ett chip in cls filter till min Canon. Har tidigare märkt att det snor lite ljus, kräver lite längre exponeringar.
Är det värt det? Är det lättare att stretcha fram objektet ur en bild med mörk bakgrund än att behålla objektet medans msn försöker gå bort det röda i bakgrunden, ljusföroreningarna. Förstår ni hur jag menar?
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Cls filter eller inte?

Post by magnuslar »

Hejsan!

Jag har kört med ett CLS-filter till mina Canon-kameror, lite olika modeller, och tycker det är jättebra. Jag bor i ett rätt ljusförorenat område och det ger mig klart och tydligt mindre "brus" - jag har inte testat men är väldigt övertygad om att jag får bättre signal-brus-förhållande med än utan filter. Jag vet inte om jag tänker fel men min bild är att jag skulle behövt exponera mycket längre (fler subs) för att nå samma SNR som med filtret, dvs jag sparar exponeringstid med, jag förlorar inte.

Eller så tänker jag fel... inte lätt det där med signal-brus och exponeringstid och antal subbar...

Magnus
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Cls filter eller inte?

Post by kribba »

Om du bor i storstad så rekommenderar jag STC duoband
filter som enbart släpper igenom Ha och OIII. Funkar bara
på nebulosor men är betydligt bättre än ett vanligt CLS filter
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply