Kompensera ljussvagare teleskop med Gain...

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Kompensera ljussvagare teleskop med Gain...

Post by taipan »

Lite nyfiken på hur Gain funkar på en astrokamera jämfört med ISO på en DSLR. Gain verkar inte vara nån standard såsom iso där en viss höjning är samma sak som ett bländarsteg/halvering av exponeringstid typ.
Jag skulle vilja veta hur en höjning av gain på min ASI294MC PRO från 120 till tex 200 eller 300 påverkar min exponeringstid helt enkelt. OM man typ har två teleskop med f5 samt f7 (ett bländarsteg) och skulle vilja "kompensera detta med att höja eller sänka Gain tex av olika anledningar.
Behöver inta vara så avancerat och grejer om hur kameran förstärker signalen osv utan mer hur man kan tänka lixom.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Kompensera ljussvagare teleskop med Gain...

Post by Martin F »

Det enda jag vet är att gain påverkar dynamiskt omfång rätt rejält. Men det gör väl ISO-höjning också...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Kompensera ljussvagare teleskop med Gain...

Post by taipan »

Ja, att kvalitet blir påverkad med brus osv är jag medveten om. I båda fallen handlar det ju om nån form av förstärkning av den signalen som finns antar jag, blir ju inte mer ljus in i kameran bara för att man höjer ISO/Gain.
Är mer bara nyfiken på hur jag ska tänka med Gain om jag vill ha samma exponering på två olika ljusstarka teleskop och inte vill kompensera med tid lixom..
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Kompensera ljussvagare teleskop med Gain...

Post by Martin F »

Tror inte bruset är den största nackdelen utan mer risken för att bränna ut stjärnor med högt gain.

Det finns nån jättelång (och teknisk) tråd på Cloudynights om det där.

Jag tror inte att det finns ett lika enkelt samband som med ISO/tid.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Kompensera ljussvagare teleskop med Gain...

Post by taipan »

Nä det är väl så kanske.
Fast det skulle ju vara kul att veta hur mycket man skulle behöva öka exponeringstiden om man skulle vilja sänka från Gain 200-120 tex. Fast då det inte verkar vara nån standard mellan olika tillverkare så kanske det är svårt att få till en sådan jämförelse.
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Kompensera ljussvagare teleskop med Gain...

Post by hbar »

Jag har också en asi294pro. Är det ljussvaga objekt så brukar jag anv 200 då jag tycker att 2 adu/e- ger en lagom marginal. Vill jag ha max dynamik så anv jag 120 eller 150.

Exponeringstiden avgör hur många fotoner som registreras (oavsett gain). Det är mest en fråga om du skall förstärka i kameran eller i bildbehandlingen. Bryr du dig inte om att dynamiken minskar lite så kan du kanske få ut lite mer signal vid gain 200 men detta ger en mycket liten minskning i bruset så det är mer en teoretisk möjlighet.

Vid fokus eller när jag skall hitta objekt så lägger jag mig ofta på max gain.

/Håkan
Post Reply