SGP och PlateSolve2 inkompatibla?

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

SGP och PlateSolve2 inkompatibla?

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har installerat PlateSolve2 från PlaneWave på min teleskopstyrande PC och programmet fungerar perfekt när jag väljer att göra en plate solve på en sparad bild med hjälp av den app som man kan ladda ner från Planewaves webbplats. Man ska kunna göra samma sak inifrån Sequence Generator Pro (SGP), dvs man kan öppna en bild och begära plate solve av den från SGP, som behöver dessa uppgifter för att styra teleskopet. Samma app från Platesolve öppnas då i SGP men nu klarar programmet inte av att lösa bilden. I båda fallen används samma kataloger som referens.

Är det någon annan som stött på detta problem? Finns förslag på lösning?

Vänliga hälsningar

Rolf J
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: SGP och PlateSolve2 inkompatibla?

Post by vroomster »

Den gode Chuck har en del guider på sin kanal:
https://www.youtube.com/watch?v=l3o8c10TCZQ" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=vaXLFvHpbwA&t=570s" onclick="window.open(this.href);return false;

I mitt tycke den bästa youtube kanalen därute.

Jag hade problem med platesolving och SGP tidigare, men jag ska testa NINA nu istället. Det känns stabilare överlag.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: SGP och PlateSolve2 inkompatibla?

Post by Datarolf »

Hej!

Tack för länkarna! Jag kommunicerade med SGP:s utvecklare i USA och lärde mig lite mer. Jag hade missat ange den använda kamerans upplösning i arcsec/pixel på ett ställe i inställningarna i SGP, vilket gjorde att PlateSolve2 via SGP fick spader. Just det problemet är i alla fall löst nu.

Hälsningar
Rolf J
Post Reply