Celest mekanik

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Mulle
Posts: 5
Joined: 2020-01-14 10:37:28
spamtest: JA

Celest mekanik

Post by Mulle »

Hej alla!
Är ny på detta forum och betecknar mig egentligen inte ens som en amatörastronom, men har stort allmänt intresse i hur saker funkar och hänger ihop. Har en del frågor rörande den tillvaro vi alla är en del av och som möjligen kan ha intresse för forumets deltagare. Börjar med denna:

En kropp som roterar runt sin egen axel utsätts ju för centrifugala krafter enligt sambandet a=rw2. Men om vi antar att all övrig materia i universum ej fanns, skulle centrifugalkraften då fortfarande verka på kroppen ifråga? Om svaret är ja, vad består då denna referens av? Hur avgörs rotationen? Om svaret på ovanstående är nej så antar jag att det måste innebära att kroppars påverkan av centrifugalkrafter är direkt beroende av att det finns annan materia i universum och där inbördes massa och positioner inverkar på utfallet av centrifugalkrafterna? Och detta gäller naturligtvis i så fall hela universum sammantaget. Min fråga är nu om man behöver ta hänsyn till detta i beräkning av centrifugalkrafter? Om inte, varför? Och om man behöver detta, har man då tagit hänsyn till detta när man t.ex. räknat ut den centrifugala påverkan av hela galaxer där man i så fall, enligt min mening, åtminstone måste relatera till avstånd, massa och relativ rörelse av andra närliggande galaxer. Här verkar ju, så vitt jag förstår, balansen mellan den gravitationella påverkan och den centrifugala dito ej stämma överens med gjorda uträkningar och där man istället har sett sig tvingat att införa begreppet mörk materia?
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Celest mekanik

Post by ThomasK »

Hej.

Jag tror att svaret på första frågan är ja och på resten av frågorna nej. Jag har aldrig hört talas om att man i beräkning av centrifugala krafter i galaxer behöver ta hänsyn till massor i resten av universum. Om två galaxer ligger väldigt nära varandra så påverkar de naturligtvis varann gravitationellt och hur de roterar, men tror inte det var så du tänkte?

Jag har inte tillräcklig kunskap för att resonera om orsakerna, men har själv funderat om vad som skulle hända om man i en helt tom rymd skulle ha en gammal skivspelare, starta den och lägga en glaskula på skivtallriken. Vad skulle avgöra om det är skivtallriken som snurrar (och därmed slunga av kulan) eller om det är skivspelaren som snurrar och skivtallriken som står still. Kanske är läget där kulan ligger kvar själva definitionen av ett referenssystem utan rotation.
Thomas Karlsson
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Celest mekanik

Post by Juicy6 »

Den här frågan har sysselsatt genier i femhundra år. Sök på Mach's principle eller Newton´s bucket eller läs artikeln på http://3dhouse.se/ingemar/relteori/fysikaktuelltTE4.pdf .

Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Mulle
Posts: 5
Joined: 2020-01-14 10:37:28
spamtest: JA

Re: Celest mekanik

Post by Mulle »

Tack för länk!
Intressant hur man har resonerat genom tiderna! Samtidigt som ingen landar på en, vad jag kan se, fungerande slutsats. Därför kvarstår min fråga och även min egen slutsats om att omgivande storlek, position och relativ rörelse av omgivande massa måste finnas med i ekvationen för att göra den exakt. Men detta gör naturligtvis varje sådan uträkning motsvarande oerhört komplicerad. Så det kanske är praktiskt godtagbart att släppa saken och fortsätta ange mörk materia som orsak.
A. Mullvad
Post Reply