Partiell Månförmörkelse - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Partiell Månförmörkelse - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Partiell Månförmörkelse
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Tamron 150-600 f/5-6,3
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Kvällens partiella månförmörkelse syntes fint från en klar himmel här i Stockholm.
Jag tog 5 bilder med en timmes intervall med början 17:10 UT och sista bilden kl. 21:10 UT och satte ihop dem till en timelapse.
Man kan notera den lilla librationen när animationen loopar.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: Partiell Månförmörkelse - Peter Rosén

Post by gerard »

tjusigt !
personligen ser jag bara en stilig måne, ingen mörkelse. samma därute igår kväll. jag hade tvättstugan fr 19 till 22 och månen hängde stor och mäktig ovanför stan, men inte såg den förmörkad ut....
jag läste att det inte var en riktig förmörkelse utan bara skuggan av en skugga eller hur det nu ligger till...
:D
edit : men NU ser jag på animationen !! det blir mörkt nere till höger. häftigt ! månen blinkar till lite.
tyvärr såg jag inget sånt med ögonen igår.. kanske det syns bättre på bild ?
vänligen,
gerard
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Partiell Månförmörkelse - Peter Rosén

Post by jwarell »

Snyggt fångat Peter! Här var det mulet ;) Mäktigt att librationen kan ses på så kort tid i den bildskalan.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Partiell Månförmörkelse - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Fint fångat Peter! Jag kikade på månen med grannens 12-tummare vid 20-tiden i fredags och såg den gråare nyansen på sydsidan.

/Timo K
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Partiell Månförmörkelse - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tackar :D
personligen ser jag bara en stilig måne, ingen mörkelse. samma därute igår kväll. jag hade tvättstugan fr 19 till 22 och månen hängde stor och mäktig ovanför stan, men inte såg den förmörkad ut....
jag läste att det inte var en riktig förmörkelse utan bara skuggan av en skugga eller hur det nu ligger till...
Det här är vad som kallas en "Penumbral Lunar Eclipse" på engelska, dvs att en del av månen passerar genom Jordens halvskugga men inte genom kärnskuggan (då den färgas djupt röd)
Det är inte självklart att uppfatta förändringen visuellt om man står i en upplyst tvättstuga, men kameran är bra på att fånga små avvikelser.
Time lapse animationen visar 4 timmars förlopp på några sekunder och då blir det väldigt tydligt.
Snyggt fångat Peter! Här var det mulet ;) Mäktigt att librationen kan ses på så kort tid i den bildskalan.
Här har det också varit mulet så länge att jag har tappat räkningen så det kändes som ett litet mirakel att himmeln var molnfri just denna kväll och då gick det inte att sitta inne. Men animationen hade säkert blivit bättre om jag hade tagit fler bilder.
Jag har nu gjort en liten gif-animation på bara månens överdel, då framstår librationen ännu tydligare.
Libration_9060x5-6XH-Crop.gif
Fint fångat Peter! Jag kikade på månen med grannens 12-tummare vid 20-tiden i fredags och såg den gråare nyansen på sydsidan.
Du har tur som har grannar med 20-tummare, här på Kungsholmen är det jag som är grannen med alla teleskop :D

/*Peter
Post Reply